Hjälpa "incel"?
Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 14:04:19 följande:
Jag tänker inte riktigt så. Jag anpassar mig till andra/samhället hela tiden och tycker inte att det är fejk. Till exempel, jag kanske gillar att ha skinnjacka på mig varje dag, men på jobbet måste jag ha kavaj, så där har jag det. Är jag fejk då? Det är en avvägning jag gör för att passa in i ett sammanhang, och jag gör det eftersom det är i mitt intresse att passa in i gruppen på mitt jobb och följa reglerna där. Ta också någon som går på en första dejt och väldigt gärna vill ha barn, den personen vill kanske egentligen fråga ut dejten om barnplaner, men vill vara strategisk och väljer inte det tillfället eftersom att det skrämmer bort dejten potentiellt, man vill ta det när man lärt känna varandra lite. Jag kanske har en stor röd hatt som jag älskar. Men så får jag kanske höra att folk tycker jag verkar lite udda när jag har den på mig och blir avskräcka från att prata med mig. Då får jag fundera på vad som är viktigt för mig, kontakt med andra, eller den röda hatten. Att anpassa sig är en fråga om att vara socialt strategisk och inte nödvändigtvis att vara fejk, tycker jag. Man kan visa vem man är och ge uttryck för sina behov på ett sätt som inte är exkluderande. Att lämna den röda hatten hemma när man är på jobbet är ju något som de flesta förstår, däremot är det nog inte lika många som tycker att det är värt det att vända alla personliga uttryck ryggen i syfte att hitta en partner. Man vill ju bli älskad för den man är, inte för någon som man har klätt ut sig till.