• Anonym (Betty)

Hjälpa "incel"?

Lite osäker hur jag ska formulera detta, känns som ett känsligt ämne. Men vill understryka att jag verkligen menar väl.

Är en tjej i 30-årsåldern som har en manlig vän i samma ålder. Han är en jättefin person, snäll, smart och omtänksam, men också väldigt socialt "udda" och speciell och inte så anpassad till normer för hur man kommunicerar alltid. (Ingen känd diagnos)

Han har levt i ofrivillig celibat i evigheter, men har inte på något sätt en dålig kvinnosyn och skyller inte på någon annan för detta. Han har under många år försökt dejta, blivit besviken/sårad och nu helt gett upp sedan flera år. Han säger att det är ok och att han fokuserar på annat i livet istället.

Men jag som hans vän känner ju honom och märker att han är ledsen över detta. Jag tycker att det är synd att han som är en sån fin person gett upp på kärleken redan. Det är ju inte ett val han gjort heller egentligen.

Jag vet att jag inte borde lägga mig i, men jag bryr mig om honom genuint och jag är en sån som vill fixa saker jämt. Som kvinna känner jag också att jag har en ganska glasklar bild av vad exakt som är problemet och jag tror att jag på rkktigt kan hjälpa honom- om han bara lyssnar på mig och får låta mig styra processen.

Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnor är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Önskar seriös feedback kanske främst från män i liknande situation som min vän, hur jag ska tänka här?
  • Svar på tråden Hjälpa "incel"?
  • Anonym (k)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 11:42:50 följande:
    Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnotrollr är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Du vet inte om han har en diagnos eller ej men vill ändra hur han fungerar. Lägg ner. Han är inte ditt projekt.

Han vill inte. Respektera det.

• Anonym (P)

För det första bör du inte benämna honom som incel om han inte är misogyn. För det andra så har han sagt nej till dejtingtips. Kan vara så att han skäms för det. Var kompis med honom om du vill.

• Anonym (Ensam)

Jag är också ofrivilligt oskuld och hade verkligen uppskattat en kvinna som ville hjälpa mig med tips och råd. Men han vill inte av någon anledning, så vet inte vad du kan göra mer än att vara där för honom.

• burleskburkläsk

Min kusin är i samma läge fast 43 år...jag har försökt hjälpa honom så mycket...det går inte, han vill bara ha det serverat.

Alla går inte att hjälpa, de är oftast sitt egna problem...tyvärr.

Har TS själv funderat på att bli tillsammans med denna incel kille?

Han säger att han inte vill men han vill kanske ha dig...

• Anonym (Betty)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-29 12:16:10 följande:

Min kusin är i samma läge fast 43 år...jag har försökt hjälpa honom så mycket...det går inte, han vill bara ha det serverat.

Alla går inte att hjälpa, de är oftast sitt egna problem...tyvärr.

Har TS själv funderat på att bli tillsammans med denna incel kille?

Han säger att han inte vill men han vill kanske ha dig...

Trist att höra, jag är lite rädd att det är samma sak här.. Vill verkligen " rädda honom från ett liv i ensamhet " men förmodligen får jag släppa detta även i tanken.

Nä jag kommer inte bli tillsammans med honom, även om jag vore singel (vilket jag inte är) så har ju jag motsvarande krav/förväntningar på män som många andra kvinnor har. Därav att jag också vet exakt vad han gör för "fel". Han är verkligen en underbar person och vän, men inte attraktiv och det har inte med utseendet att göra utan hur han (inte) tar hand om utseendet, hur han för sig och hur han kommunicerar. Han skulle kunna bli attraktiv för en kvinna, det tror jag absolut, men det krävs mycket.
  • Freddie K

Det är snällt av dig TS att du vill hjälpa honom, men är han udda så är han och vill han inte ha din hjälp eller råd så måste du acceptera det. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 12:43:10 följande:
    Trist att höra, jag är lite rädd att det är samma sak här.. Vill verkligen " rädda honom från ett liv i ensamhet " men förmodligen får jag släppa detta även i tanken.

Nä jag kommer inte bli tillsammans med honom, även om jag vore singel (vilket jag inte är) så har ju jag motsvarande krav/förväntningar på män som många andra kvinnor har. Därav att jag också vet exakt vad han gör för "fel". Han är verkligen en underbar person och vän, men inte attraktiv och det har inte med utseendet att göra utan hur han (inte) tar hand om utseendet, hur han för sig och hur han kommunicerar. Han skulle kunna bli attraktiv för en kvinna, det tror jag absolut, men det krävs mycket.
    Jag förstår, tack för svaret! 🤗

Jag hoppas han mår så bra han kan iaf!
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 12:43:10 följande:

Om han har ett starkt intresse och går med i en förening för det, så kanske han kan hitta någon likasinnad kvinna i den föreningen. Någon som också är lite udda.

Det är svårt att ändra en annan människa, speciellt om det inte bara gäller personens klädstil eller klippning. Ett udda sätt är ju i så fall hela den personligheten. 

Möjligen, om han själv brukar uttala sig för plumpt om kvinnors utseende så att den kvinnan hör, så kan man säga att personen kan ha tagit illa upp vid det tillfället av det som han sa. 

Men annars kan han bara bli sårad om du är på för mycket och försöker förändra.
  • Anonym (Betty)

Ja ni har förmodligen rätt, han har ju sagt att han inte vill ha hjälp, jag måste respektera det, det är inte min sak. Fattar.

Detta har också varit min approach gentemot honom, jag har respekterat hans vilja och inte tagit upp det här på flera år.

Sedan har jag mest undrat om jag verkligen gör rätt. Om jag kanske borde försiktigt närma mig frågan ändå. Tänk om han förblir ensam och olycklig resten av livet, själv kan jag inte tänka mig något värre (om det är ofrivilligt vilket det är här) och tänk om jag hade kunnat hjälpa honom undvika det? 

Jag får nog släppa det, men har svårt att förstå. Hans problem går ju att lösa, det är min övertygelse. Varför är man inte beredd att ta hjälp och att göra anpassningar så att det blir lättare att få bra kontakt med andra, om alternativet är att förbli ensam när det långsamt bryter ner en? Hur som helst, tack för era svar. 

• Anonym (Gunna)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 13:15:38 följande:

Ja ni har förmodligen rätt, han har ju sagt att han inte vill ha hjälp, jag måste respektera det, det är inte min sak. Fattar.

Detta har också varit min approach gentemot honom, jag har respekterat hans vilja och inte tagit upp det här på flera år.

Sedan har jag mest undrat om jag verkligen gör rätt. Om jag kanske borde försiktigt närma mig frågan ändå. Tänk om han förblir ensam och olycklig resten av livet, själv kan jag inte tänka mig något värre (om det är ofrivilligt vilket det är här) och tänk om jag hade kunnat hjälpa honom undvika det? 

Jag får nog släppa det, men har svårt att förstå. Hans problem går ju att lösa, det är min övertygelse. Varför är man inte beredd att ta hjälp och att göra anpassningar så att det blir lättare att få bra kontakt med andra, om alternativet är att förbli ensam när det långsamt bryter ner en? Hur som helst, tack för era svar. 

Han kan ha svårt att förstå hur andra uppfattar honom eller tycka att anpassning inte ska behövas, "man ska kunna vara som man vill". Ha svårt att se sig själv utifrån.

Då blir det svårt att hjälpa, så länge han inte hittar någon som är likadan som han själv. Hittar han någon som är mer vanlig, så riskerar hon att bli olycklig efter ett tag.
Svar på tråden Hjälpa "incel"?