Inlägg från: Anonym (Gunna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gunna)

Hjälpa "incel"?

Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 12:43:10 följande:
    Trist att höra, jag är lite rädd att det är samma sak här.. Vill verkligen " rädda honom från ett liv i ensamhet " men förmodligen får jag släppa detta även i tanken.

Nä jag kommer inte bli tillsammans med honom, även om jag vore singel (vilket jag inte är) så har ju jag motsvarande krav/förväntningar på män som många andra kvinnor har. Därav att jag också vet exakt vad han gör för "fel". Han är verkligen en underbar person och vän, men inte attraktiv och det har inte med utseendet att göra utan hur han (inte) tar hand om utseendet, hur han för sig och hur han kommunicerar. Han skulle kunna bli attraktiv för en kvinna, det tror jag absolut, men det krävs mycket.
    Om han har ett starkt intresse och går med i en förening för det, så kanske han kan hitta någon likasinnad kvinna i den föreningen. Någon som också är lite udda.

Det är svårt att ändra en annan människa, speciellt om det inte bara gäller personens klädstil eller klippning. Ett udda sätt är ju i så fall hela den personligheten. 

Möjligen, om han själv brukar uttala sig för plumpt om kvinnors utseende så att den kvinnan hör, så kan man säga att personen kan ha tagit illa upp vid det tillfället av det som han sa. 

Men annars kan han bara bli sårad om du är på för mycket och försöker förändra.
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 13:15:38 följande:

Ja ni har förmodligen rätt, han har ju sagt att han inte vill ha hjälp, jag måste respektera det, det är inte min sak. Fattar.

Detta har också varit min approach gentemot honom, jag har respekterat hans vilja och inte tagit upp det här på flera år.

Sedan har jag mest undrat om jag verkligen gör rätt. Om jag kanske borde försiktigt närma mig frågan ändå. Tänk om han förblir ensam och olycklig resten av livet, själv kan jag inte tänka mig något värre (om det är ofrivilligt vilket det är här) och tänk om jag hade kunnat hjälpa honom undvika det? 

Jag får nog släppa det, men har svårt att förstå. Hans problem går ju att lösa, det är min övertygelse. Varför är man inte beredd att ta hjälp och att göra anpassningar så att det blir lättare att få bra kontakt med andra, om alternativet är att förbli ensam när det långsamt bryter ner en? Hur som helst, tack för era svar. 

Han kan ha svårt att förstå hur andra uppfattar honom eller tycka att anpassning inte ska behövas, "man ska kunna vara som man vill". Ha svårt att se sig själv utifrån.

Då blir det svårt att hjälpa, så länge han inte hittar någon som är likadan som han själv. Hittar han någon som är mer vanlig, så riskerar hon att bli olycklig efter ett tag.
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 14:52:26 följande:
    Men kan det inte finnas andra sammanhang där man har ett intresse att passa in och tillhöra än just jobbet? Jag ÄR ju dessutom inte den röda hatten, den är inte min personlighet bara för att jag gillar den. Den kan vara en del av hur jag trivs med att uttrycka mig, men den kanske inte passar in överallt och den kanske på olika sätt begränsar mig. Om jag bär den i ett sammanhang där den inte passar så kanske jag sänder signaler om vem jag är som inte stämmer med verkligheten eller hur jag vill uppfattas och det kanske inte gynnar mig socialt eller gynnar de intressen jag har. Men det är upp till var och en, ska man bära den hela tiden oavsett sammanhang utan att bry sig, ska man medvetet välja sammanhang att bära den utifrån någon form av tanke eller strategi eller ska man inte bära den alls. Det bestämmer man ju själv. Så länge det är medvetet spelar det ju ingen roll.
    Trådstartarens vän har ju velat hitta en partner, han har försökt och med tiden blivit mycket besviken. Vill inte/orkar inte söka mer.

Ts blir ledsen för vännens skull, tycker att han är omtänksam och fin och borde få hitta någon. Vad är det för ont i det? 

Sedan är det en annan sak att det kan vara svårt att hjälpa vännen om svårigheterna beror på vännens personlighet.

Att anpassa sig eller inte; människan har alltid anpassat sig efter den grupp som den tillhör. I ett jägar- och samlarsamhälle var samordningen livsviktig för att överleva. Man kunde också se på jägar- och samlarsamhällen som fanns kvar i början på 1900-talet att de hade en samordnad kultur och gemensamma seder. De var inga kulturlösa "vildar".

Sedan behöver man ju inte vara överanpassad, men det är ju bra om man inte skaffar sig själv stora problem genom att göra/säga lite vad som helst, så att man sedan blir ensam och olycklig.

Vårt moderna samhälle, som är en demokrati, ger ganska vida möjligheter ändå att vara sig själv, åtminstone på fritiden. Det gäller bara att hitta likasinnade.

Om man inte kan hitta ett jobb eller hitta en partner på grund av att man gör/säger precis vad som helst, trots att man skulle vilja ha det, så är det ju ett problem. Och problemet ägs då av personen som inte vill justera lite på hur den uppträder. Faktiskt.

Nu har TS vän sagt att han inte längre söker efter någon, så TS fär nöja sig med det beskedet. Om hon inte snubblar över en kvinna som liknar vännen på pricken. Då skulle jag nog försöka sammanföra dem. 
  • Anonym (Gunna)

Det klart att man måste tänka själv, men man måste också kunna se när det är någon vits med att driva sin egen linje och när det inte skulle leda någonstans alls.

• Anonym (Gunna)
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-04 02:51:39 följande:
    Vad elakt skrivet. Han är en underbar person men inte attraktiv för fem öre, som att personlighet inte påverkar attraktivitet. Du kan inte både kalla honom för en oattraktiv och en underbar person samtidigt. Låter som att du är väldigt falsk.
    En person behöver inte uppfattas som attraktiv som partner, bara för att hans personlighet är attraktiv i någons ögon. 

Det finns fler komponenter i begreppet attraktiv än bara personlighet. Dessutom skiljer det sig en del mellan vad olika personer uppfattar som attraktivt.

I det här fallet verkar TS kompis vara en hygglig och trevlig kille, som är lite kantig i beteendet och som inte riktigt lägger ner någon omsorg om sitt utseende. Han verkar inte heller vara intresserad av att ändra det,. 

Så TS har nog svårt att hjälpa honom. Hon nämner att hsn ksn vara lite åt det autistiska hållet. I så fsll behöver hsn troligtvis söka någon som ör lite åt det hållet själv, som kan överse med ett lite udda sätt och kanske lite omoderna/udda kläder.
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-04 17:38:56 följande:
    Din förklaring är lika korkad. Du kallar honom för en dysfunktionell person med en bra personlighet. Två saker kan inte vara sant på samma gång. Är killen en dysfunktionell person så har han inte en bra personlighet. Att låtsas som att han har en bra personlighet är bara att ljuga för sig själv för att inte vilja vara elak.

Dessutom har de fel han har av ts definierats som kopplade till hans personlighet. Vad är det som du inte förstår?

Alla 6 personer som ogillade mitt inlägg är antagligen lika falska personer de också.
    Han kan vara dysfunktionell ur ett partnerperspektiv, men kan vara en juste kompis på olika sätt. 

Pålitlig, vänlig, generös, ett trevligt sällskap, kunnig på vissa saker så att det är intressant att diskutera med honom o.s.v. Men ha svårt att helt förstå andra människor på det känslomässiga planet, svårt med den typen av finlir t.ex. Det kan funka som en kompis, men blir svårt med en partner, om partnen inte är likadan själv.
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (Vem) skrev 2025-04-04 19:23:31 följande:
    Och tycker du mannen har förlorat något på att han inte haft en relation eller du ser det som något positivt för man skulle förtjäna det?
    Måste man vara attraktiv för att du ska ha någon sympati? 
    Förstår inte
Svar på tråden Hjälpa "incel"?