Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 14:52:26 följande:
Men kan det inte finnas andra sammanhang där man har ett intresse att passa in och tillhöra än just jobbet? Jag ÄR ju dessutom inte den röda hatten, den är inte min personlighet bara för att jag gillar den. Den kan vara en del av hur jag trivs med att uttrycka mig, men den kanske inte passar in överallt och den kanske på olika sätt begränsar mig. Om jag bär den i ett sammanhang där den inte passar så kanske jag sänder signaler om vem jag är som inte stämmer med verkligheten eller hur jag vill uppfattas och det kanske inte gynnar mig socialt eller gynnar de intressen jag har. Men det är upp till var och en, ska man bära den hela tiden oavsett sammanhang utan att bry sig, ska man medvetet välja sammanhang att bära den utifrån någon form av tanke eller strategi eller ska man inte bära den alls. Det bestämmer man ju själv. Så länge det är medvetet spelar det ju ingen roll.
Trådstartarens vän har ju velat hitta en partner, han har försökt och med tiden blivit mycket besviken. Vill inte/orkar inte söka mer.
Ts blir ledsen för vännens skull, tycker att han är omtänksam och fin och borde få hitta någon. Vad är det för ont i det?
Sedan är det en annan sak att det kan vara svårt att hjälpa vännen om svårigheterna beror på vännens personlighet.
Att anpassa sig eller inte; människan har alltid anpassat sig efter den grupp som den tillhör. I ett jägar- och samlarsamhälle var samordningen livsviktig för att överleva. Man kunde också se på jägar- och samlarsamhällen som fanns kvar i början på 1900-talet att de hade en samordnad kultur och gemensamma seder. De var inga kulturlösa "vildar".
Sedan behöver man ju inte vara överanpassad, men det är ju bra om man inte skaffar sig själv stora problem genom att göra/säga lite vad som helst, så att man sedan blir ensam och olycklig.
Vårt moderna samhälle, som är en demokrati, ger ganska vida möjligheter ändå att vara sig själv, åtminstone på fritiden. Det gäller bara att hitta likasinnade.
Om man inte kan hitta ett jobb eller hitta en partner på grund av att man gör/säger precis vad som helst, trots att man skulle vilja ha det, så är det ju ett problem. Och problemet ägs då av personen som inte vill justera lite på hur den uppträder. Faktiskt.
Nu har TS vän sagt att han inte längre söker efter någon, så TS fär nöja sig med det beskedet. Om hon inte snubblar över en kvinna som liknar vännen på pricken. Då skulle jag nog försöka sammanföra dem.