Inlägg från: Anonym (nachmusik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nachmusik)

Hjälpa "incel"?

Jag tycker inte att det är ett tecken på en bra kompis om man ska försöka "fixa" sina vänner.

• Anonym (nachmusik)
    Anonym (Gjort det, funkade inte) skrev 2025-04-04 20:08:56 följande:
    Om vännen är olycklig med sin situation, ser bra ut och en själv behöver något "projekt" för att hantera tex. att blivit dumpad av vad en trodde var mannen i ens liv så ser man kanske annorlunda på det. Jag ser mig inte själv som en dålig vän för att jag ville försöka hjälpa honom.

Det är skillnad om någon ber om hjälp.

Tror du att man ska göra ett projekt av en vän som blivit dumpad av sin man? Det är inte heller ett gott tecken på en bra vän. Som vän ska man stötta och lyssna om det behövs.

• Anonym (nachmusik)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 20:48:47 följande:
    Vissa har svårt att be om hjälp etc.

Då är det skönt om det finns en vän som ser att man mår dåligt!
    Det är så vänskap ska fungera, någon som ser om man mår dåligt och lyssnar och stöttar. Det blir däremot ett intrång på andras integritet om man ska "fixa" någon. 

Det är ju inte brist på flickvän som är problemet i den här situationen heller. Brist på flickvän är bara ett symptom på annat underliggande problem. Ska någon annan "fixa" saker så förstärker denne också det egentliga problemet.
  • Anonym (nachmusik)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 21:27:39 följande:
    Jaja, det är bra om man hjälper...ifall personen vill så klart, annars blir det tokigt!
    Precis. Jämför med andra saker som handlar om livsstilsförändringar utan att någon ber om hjälp, en kompis som är för fet eller en kompis som röker osv.

Ens vän är inte ens projekt.
  • Anonym (nachmusik)
    Tecum skrev 2025-04-04 21:52:20 följande:
    Jag vet flera personer som träffat någon först i mogen ålder och det har höjt deras livskvalité betydligt och i något fall fått stopp på olater. Inte vet jag om de fått hjälp att träffa någon men flickvännen har betytt en förändring och löst problemet/en.

Så vi vet inte tillräckligt om TS och vad hans problem beror på och hur de kan lösas. Därför ska vi inta avfärda något och det är aldrig fel att hjälpa någon som mår dåligt. 
    Det är inget "fel" att vara singel. Vänner borde försöka få vänner att förstå det om något.
  • Anonym (nachmusik)
    Tecum skrev 2025-04-05 11:54:44 följande:
    Om man mår dåligt av att vara singel är det definitivt fel!

Ska sk vänner fixa en flickvän åt en då för att reparera det här felet? Han kanske behöver gå ner i vikt, fixa hygienen och bli en trevligare människa. Den sk vännen kan tvinga ut honom i löpspåret, sätta ett schema för hygienen och kosten och berätta vilka fel han gör när han interagerar med andra. 

Då är man en kompis minsann.

• Anonym (nachmusik)
    Anonym (svårt) skrev 2025-04-05 13:15:09 följande:
    När det gäller vissa ensamma män som skriver här på forumet är det dock tydligt att de har problem med det sociala och det är därför inte konstigt att de får rådet att jobba med det. Om man startar en tråd om sin situation på FL får man vara beredd på att folk kommer med åsikter. Det är en annan sak än med ts kompis som sagt att han inte vill ha några råd.
    Helt klart!
Svar på tråden Hjälpa "incel"?