• Tecum

Hjälpa "incel"?

Till skillnad från alla andra här tycker inte jag att du ska ge upp! Du känner honom, du vet att han är ledsen och mår dåligt av ensamheten även om han försöker upprätthålla en fasad av frivillighet. Och du ser vad du tror är felet.

Han vill inte ha dejtingtips men skäms kanske för att be om hjälp. Det är inte heller så kul att erkänna ett misslyckande. Så du måste agera lite i smyg, t ex komma med förslag på klädsel typ " du skulle verkligen klä i det", utan att koppla det till dejting. Ett annat sätt att gå andra vägen, kolla i din omgivning efter någon kvinna som skulle tänkas klicka med honom mentalt och klara att bortse från ett mindre tilltalande yttre. Du säger ju att han är smart och omtänksam, det är utmärkta egenskaper. Någon som har liknande intressen. Du kommer aldrig kunna göra honom mainstream och det skulle ändå inte bli bra. Då är alternativet någon som inte heller är mainstream, problemet är att hitta henne..

• Tecum
    Anonym (nachmusik) skrev 2025-04-04 21:19:03 följande:
    Det är så vänskap ska fungera, någon som ser om man mår dåligt och lyssnar och stöttar. Det blir däremot ett intrång på andras integritet om man ska "fixa" någon. 

Det är ju inte brist på flickvän som är problemet i den här situationen heller. Brist på flickvän är bara ett symptom på annat underliggande problem. Ska någon annan "fixa" saker så förstärker denne också det egentliga problemet.
    Jag vet flera personer som träffat någon först i mogen ålder och det har höjt deras livskvalité betydligt och i något fall fått stopp på olater. Inte vet jag om de fått hjälp att träffa någon men flickvännen har betytt en förändring och löst problemet/en.

Så vi vet inte tillräckligt om TS och vad hans problem beror på och hur de kan lösas. Därför ska vi inta avfärda något och det är aldrig fel att hjälpa någon som mår dåligt. 
  • Tecum
    Anonym (nachmusik) skrev 2025-04-04 22:08:32 följande:
    Det är inget "fel" att vara singel. Vänner borde försöka få vänner att förstå det om något.
    Om man mår dåligt av att vara singel är det definitivt fel!
  • Tecum
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-05 02:24:58 följande:
    Det finns många dysfunktionella personer därute med olika typer av problem som har partners. Vad jag reagerar på är att man dels kallar honom för en underbar person och samtidigt helt oattraktiv. Hon får tycka vad hon vill, men att döma ut honom totalt för allas räkning är inte schysst på något sätt.

Mitt agg kommer ifrån att det är en hemsk upplevelse för den som blir utdömd på förhand och inte kan försvara sig. Det enda ni tänker är att det hade aldrig kunnat vara jag, så vi behöver inte bry oss om hur vi pratar om såna personer.
    Helt riktigt! Folk är så snabba att döma ut ensamma män, kalla dem dysfunktionella och asociala och börjar genast tjata om att de ska ge upp att söka en partner och vara nöjda med singellivet. Eller skaffa hund istället, för att nämna ett riktigt bottennapp. Fast personen ifråga kanske bara haft otur eller söker fel typ av partner som inte matchar. För som du säger "det hade aldrig kunnat vara jag"...

Att säga att någon har underbar personlighet men är hopplöst oattraktiv betyder bara att han är oattraktiv för henne, inget annat.
  • Tecum
    Anonym (nachmusik) skrev 2025-04-06 00:08:11 följande:

Ska sk vänner fixa en flickvän åt en då för att reparera det här felet? Han kanske behöver gå ner i vikt, fixa hygienen och bli en trevligare människa. Den sk vännen kan tvinga ut honom i löpspåret, sätta ett schema för hygienen och kosten och berätta vilka fel han gör när han interagerar med andra. 

Då är man en kompis minsann.

Att "fixa" en flickvän är lättare sagt än gjort, men är det görbart så varför inte? Känner man någon som kanske skulle passa så varför inte tussa ihop dem?

Men att hjälpa på de sätt du nämner är inte heller fel. Tyvärr är många vänner för fina i kanten eller för passiva för att ta tag i problem som ensamhet. Man intalar sig istället att det är självvalt eller att det är hans sak, precis som många i tråden. Jag menar, har någon t ex drogmissbruk är det okej och nästan en plikt för en vän att hjälpa, men består missbruket i självskadebeteende i form av dåligt självförtroende eller blyghet ska man blunda.
  • Tecum
    Anonym (svårt) skrev 2025-04-06 18:19:19 följande:
    Det är dock skillnad på att hindra någon från att ta droger och på att försöka ändra på någon annans personlighet när personen i fråga har undanbett sig det. Att missbruka droger är inte en del av ens personlighet.
    Vem som helst blir inte drogmissbrukare, en del har anlagen, andra inte. På så sätt är det en del av personligheten.
Svar på tråden Hjälpa "incel"?