• Anonym (Patient)

Läkare som skriver ut livsfarlig medicin

Det hände mig.. jag vet inte vad det var, men något inom mig sa åt mig att läsa på om medicinen innan jag tog den, trots läkarens garanti att den var ofarlig för mig (jag ifrågasatte). Och jag hade rätt, den är rakt av livsfarlig att ta i kombination med min sjukdom. Min pojkvän tycker att jag ska anmäla läkaren.

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Och hur vanligt är det att de har så dålig koll?

• Svar på tråden Läkare som skriver ut livsfarlig medicin
  • Anonym (Kim)

Jag hade nog hört av mig till läkaren och frågat varför han/hon sa att medicinen var ofarlig trots att du ifrågasatte och att det står klart och tydligt i FASS(antar att det var där du läste?) att det var förenat med livsfara att ta den medicinen med din sjukdom. Utifrån svaret hade jag sedan gått vidare med eventuell anmälan.

Man blir ju onekligen nyfiken på vad det var för medicin och sjukdom det handlar om?

• Anonym (n)

Ja, självklart ska du anmäla läkaren. Det finns inte något annat på kartan liksom. 

Varför tänker du att du inte ska göra det? 

• Anonym (Greta)

Berätta vilken kombination det rör sig om, annars kan vi knappast ha någon åsikt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Patient)
    Anonym (n) skrev 2025-03-29 16:58:06 följande:

Ja, självklart ska du anmäla läkaren. Det finns inte något annat på kartan liksom. 

Varför tänker du att du inte ska göra det? 

Jag hade inte hunnit tänka varken det ena eller det andra innan han var på om det. Jag har inte sagt att jag inte kommer det, jag vill bara höra hur andra resonerar.
  • Anonym (Patient)

Och nej, man behöver inte veta vilken sjukdom och medicin det rör sig om för att kunna svara på det.

• mammatill6

Finns mycket fakta som behövs för att avgöra det. Hur har du kommit fram till att denr rent livsfarlig? 

• Anonym (Patient)
    mammatill6 skrev 2025-03-29 21:23:53 följande:

Finns mycket fakta som behövs för att avgöra det. Hur har du kommit fram till att denr rent livsfarlig? 

En lätt googling bort fanns det hur mycket som helst att läsa om det. Den avråds väldigt intensivt.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Patient) skrev 2025-03-29 21:46:40 följande:
    En lätt googling bort fanns det hur mycket som helst att läsa om det. Den avråds väldigt intensivt.
    Av vem?

varför kan du inte bara svara på vad det gäller för medicin och sjukdom?
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-29 21:48:01 följande:
    Av vem?

varför kan du inte bara svara på vad det gäller för medicin och sjukdom?

Tex fass och giftinformation.

För att det är helt irrelevant. Enda viktiga här är att läkaren skrev ut något som kunde ha dödat mig, man behöver inte mer info än så för att kunna svara på frågan.

Svar på tråden Läkare som skriver ut livsfarlig medicin