"Jag vill inte säga nej till mitt barn"
Alltså denna "jag försöker att inte säga nej-grejen", vet ni föräldrar som gör så hur skadlig den är? Kanske inte när ni har små pluttingar som rultar omkring men sen?
Ni kanske bör tänka framåt om det är en så smart föräldrastrategi att aldrig säga nej och vad det signalerar till ens barn och hur det kommer påverka barnets personlighet.
Finns barn idag i nära tonår som växt upp med ja-mammor/pappor och som nu verkar helt sakna förmågan till självinsikt, empati och omtanke. De mobbar, de bryr sig inte om nån annan och de skapar en massa skit.
Hur kunde det bli såhär?
Min dotter hade ex en kompis i 6-års åldern som var fruktansvärd. Hon var ustuderat elak, manipulativ redan då, bossig och hennes mamma var av sorten "jag försöker vara pedagogisk" vilket var att hon sa till ungen att " hur skulle det kännas för dig? Well, den ,metoden fungerade inte alls eftersom den ungen inte kune dätta sig in i "hur hade det känts"-grejen. Såklart. Hur skulle barn kunna göra det om de aldeig varit med om det?
Barn behöver lära sig att möta skit. Vare sig det är att vi föräldrar sätter ner foten med ett ryt om vi har ett barn som inte vill lyssna eller att en annan föräldrer säger ifrån när en ohyfsad kompis är på besök. Det behövs.