Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Vad gör man efter en otrohet?

Anonym (Trogen) skrev 2025-04-04 19:41:59 följande:

Jag tycker inte att svaret "att inte vara otrogen" är något riktigt svar på min fråga. Vad jag är intresserad av är vad man gör efter en otrohet?  Det är lika intressant vad man som otrogen gör som vad den som drabbats av otroheten gör. 

Vad man gör gemensamt för att rädda sin relation alltså.  Som de flesta nog vet räcker det inte att den som är otrogen visar ånger, den som blivit drabbad måste också bjuda till.  Efter vad jag läst i trådar här pratas det i stort sett enbart om vad den otrogne bör göra. Då har man inte riktigt förstått hur relationer fungerar.

Relationer har man gemensamt ansvar för, oavsett vem som felar har man ansvar för att hjälpa till att lag vad som blivit trasigt.

Jag förstör och vi lagar verkar vara ett snedfördelat ansvar
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 13:35:11 följande:
    Det är precis så jag menar. Att man försöker beskriva otroheten från alla sidor och inte bara en. 

Det är så lätt att bara beskriva otrohet från en sida när det i verkligheten är hela relationen/ familjen som påverkas. För att inte tala om hur allas framtid påverkas.

Nu har jag inte direkt kommit i kontakt med just detta med otrohet men jag har haft andra kriser i relationen att hantera och något jag lärt mig av detta är att man måste lyssna på varandra och att allas känslor måste beaktas. Att utse en syndabock och sedan kräva att denne ska stå för hela jobbet att laga relationen fungerar inte, har jag surt fått lära mig

Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 14:34:27 följande:
    Du missar helt.  

Om man vill rädda en relation, oavsett vilken kris det handlar om, måste man vara beredd att lyssna på varandra och inte kräva fullständig underkastelse av den andra parten, för att gå vidare. 

Du talar om empati och konsekvenser.  Empati förutsätter jag att alla som lever tillsammans också känner för varandra. Gör man inte det ska man inte leva i en relation över huvud taget. 

Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med. 

När man går in i en relation gör man detta eftersom man delar värderingar och älskar varandra sådan man är. 

Jag skulle inte gå in i en relation med någon som saknade sunt förnuft. 

Jag talar alltså om vuxna relationer mellan mogna människor som vill leva tillsammans även i framtiden.
    Du har ju en poäng men du verkar själv missa att alla argument för att reparera relarionen efter otrohet också är argument för att inte göra det värre/förstöra med otrohet.

Det räcker inte med att leva upp till ansvaret att inte vara otrogen, man har också ansvaret att reparera efter partnerns, jo kanske lite, men den som inte saknar sunt förnuft förstår att det inte bara otroheten som blev snett,

Mitt fel som inte tog ansvar men konsekvenserna är bådas ansvar

väcker väl också känslor måste beaktas?

Om man då också resonerar som otrogna eller möjliggörare gör, man ska slippa -konsekvenser, vuxna ska inte uppfostra varandra som om det bara är barn som ska få konsekvenser när de gör fel.

- Nej, jag vill inte städa mitt rum förbannade gubbjävel
    att pappa känner sej dåligt respekterad kan ju få någon konsekvens

men om pappa råkat vara lite otrogen och får sova på soffan i ett halvår har han offerall som pyjamas, konsekvenser utdelar man inte till någon man älskar.

"Att utse en syndabock och sedan kräva att denne ska stå för hela jobbet att laga relationen fungerar inte, har jag surt fått lära mig."

Om båda bidragit till relarionen varit dålig kanske det inte finns en syndabock till att det blev som det blev. Men att göra det ännu värre, ökar inte det risken den andre också är otrogen?

Nu är det ju inte så att otrohet enbart förekommer i dåliga relationer
    men även när det är......

om det blev parterapi istället för skilsmässa

Vad kan man få lära sej där?

Att säga
    Inte mitt fel att jag inte tog ansvaret att inte vara otrogen, man ger inte konsekvenser till någon man älskar men konsekvenserna av mina handlingar är bådas ansvar?
    När man går in i en relation gör man detta eftersom man delar värderingar och älskar varandra sådan man är. 

Jag skulle inte gå in i en relation med någon som saknade sunt förnuft. 
    Hur många skulle medvetet gå in relation med någon som kommer att vara otrogen?
    Det är ju först senare man inser att man inte hade samma värderingar, är olika värderigar ett argument för skillsmässa?
    Argument för att jämna ut det med hämdkull på sidan av?
    Det är så lätt att bara beskriva otrohet från en sida när det i verkligheten är hela relationen/ familjen som påverkas. För att inte tala om hur allas framtid påverkas.
    no shit sherlock, och ännu ett argument för att inte vara otrogen
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-04-06 00:00:36 följande:

Det räcker inte med att leva upp till ansvaret att inte vara otrogen, man har också ansvaret att reparera efter partnerns, jo kanske lite, men den som inte saknar sunt förnuft förstår att det inte bara otroheten som blev snett,

Mitt fel som inte tog ansvar men konsekvenserna är bådas ansvar
    väcker väl också känslor måste beaktas?

Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:17:35 följande:
    Tror att du missförstår mycket av vad jag skriver. Om jag för att för tydliga mig säger så här. Efter en kris till exempel otrohet vill fortsätta relationen tillsammans så räcker det inte med att den otrogne tar konsekvenserna, den andre parten måste också bjuda till. 

Förstår du då vad jag menar? Det finns andra mycket jobbiga kriser som kan uppstå i ett förhållande där det fungerar på samma sätt. Man är alltid två om allt som sker i ett förhållande, oavsett vem som är skyldig. 
    [...]
    Du missar en del av det jag skriver.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 14:34:27 följande:
    [...]
    Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med. 
    [...]
    [...]
    Har aldrig påstått att den "skyldige" ska slippa konsekvenser. Men att tro att det är konsekvenserna som lappar ihop en relation är fel. Det måste finnas en uttalad vilja hos partnern att reparera och då måste man gå varandra tillmötes. 
    [...]
    Hur ska konsekvenser är inget man utdelar till någon man älskar tolkas?

´om det blev parterapi istället för skilsmässa

Vad kan man få lära sej där?

Att säga
    Inte mitt fel att jag inte tog ansvaret att inte vara otrogen, man ger inte konsekvenser till någon man älskar men konsekvenserna av mina handlingar är bådas ansvar?
    Det måste finnas en uttalad vilja hos partnern att reparera och då måste man gå varandra tillmötes.  Då är par terapi ett utmärkt sätt att komma framåt.  
    jag nämnde det, men jag tvivlar på att slippa vara syndabock för sina handlingar är ett utmärkt sätt att komma framåt.  

.Men att göra det ännu värre, ökar inte det risken den andre också är otrogen?

Det är ju först senare man inser att man inte hade samma värderingar, är olika värderigar ett argument för skillsmässa?
    Argument för att jämna ut det med hämdkull på sidan av?

Har aldrig nämnt eller påstått "att jämna ut med hämdknull" är någon väg framåt det får stå för dig.  Om detta kommer från någon par terapeut så måste jag tyvärr säga att denne inte varit kompetent i sin yrkesutövning.
    det var jag som nämnde det
    i två frågor du inte svarade på
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:27:54 följande:
    Det som ger minst sår är att man tillsammans lyckas lappa ihop något som hotar att bli trasigt.

Allt man gör tillsammans stärker förhållandet.
    otrohet är inget man gör tillsamans
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-04-06 14:11:21 följande:
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:27:54 följande:
    Det som ger minst sår är att man tillsammans lyckas lappa ihop något som hotar att bli trasigt.

Allt man gör tillsammans stärker förhållandet.
    otrohet är inget man gör tillsamans
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 15:23:28 följande:
    Du verkar vilja missförstå. 
    nepp,
    Att båda hjälps åt att försöka reparera skadan otroheten orsakakat lindrar skadorna, det är en självklarhet men en relationen förblir oftast sämre än före otroheten.
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 15:32:40 följande:
    Jag har aldrig påstått att "konsekvenser inte är något man utdelar till någon man älskar"  

Jag har sagt att konsekvenser läker inga sår.  Har aldrig träffat någon som säger att de konsekvenser man delat ut till sin partner gjort att man mår bättre, snarare ökar det avståndet mellan varandra. 

Har aldrig påstått att man inte ska stå för sina handlingar. Självklart måste man göra detta. När jag talar om syndabockar så talar jag om när man inte kan släppa vad som hänt utan fortsätter ta upp saken än fast man sagt att man vill gå vidare.

Då har man utsett en syndabock för att relationen inte fungerar.
    Jag har aldrig påstått att "konsekvenser inte är något man utdelar till någon man älskar"  

jo
    Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med
    "När jag talar om syndabockar så talar jag om när man inte kan släppa vad som hänt utan fortsätter ta upp saken än fast man sagt att man vill gå vidare.

Då har man utsett en syndabock för att relationen inte fungerar."

Folk kan i regel acceptera vad som hänt i livet och gå vidare, men det händer att partnern är problemet som gör att man inte kan släppa så man får få vidare utan.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 11:19:32 följande:

[..,]
    Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

lämna så små sår som möjligt, på vem? bedragaren?

det du har skrivit har främst handlat om den bedragnes ansvar

• ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 19:00:52 följande:
    AlterEgon skrev 2025-04-06 18:24:42 följande:
    Jag tror att om man VERKLIGEN älskar varandra, hade man inte varit otrogen mot sin partner.

Älskar man någon vill man väll inte göra dim illa?
    Om man älskar varandra eller ej har sällan något med otrohet att göra. Medan det är en förutsättning för att kunna fortsätta tillsammans efter otrohet.  

Otrohet har ingenting med att man vill varandra illa att göra.

Det har helt andra biologiska orsaker som har med driften att blanda sina gener med flera att göra, ibland blir människan kidnappad av denna drift och kan inte stå emot.

Det finns biologiska teorier som försöker förklara varför otrohet förekommer. Evolutionärt sett kan otrohet ha varit en strategi för att öka chansen att sprida sina gener.

För män kan det innebära att ha fler avkommor genom att para sig med flera partners, medan kvinnor kan ha sökt genetisk variation eller säkerhet genom att ha relationer med flera män.

"Otrohet har ingenting med att man vill varandra illa att göra."

Man brukar kunna ha högre förväntningar av normalt funtade människor 
    eftersom de gärna vill undvika att göra sin partner illa men när likgiltigheten är där...
    så gör man en tråd och diskuterar den bedragens ansvar eller något.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 01:21:50 följande:
    Du kanske kan ge exempel på de höga förväntningarna.  Men den här tråden handlar om när man efter en otrohet bestämmer sig för att gå vidare tillsammans. 

Du kanske inte tror att detta är möjligt men bevisligen är det rätt vanligt. Om du inte tror mig så lever du i en drömvärld. 

Vill du diskutera något annat så kanske du skulle byta tråd eller skapa en egen
    Du har ändrat trådens ämne från "Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?" till den bedragnes ansvar 

och när jag skrev "eftersom de gärna vill undvika att göra sin partner illa men när likgiltigheten är där..."  kanske jag ska lämna tråden.

Så jag ställer frågan igen
    lämna så små sår som möjligt, på vem? bedragaren?

• ClumsySmurf
    AlterEgon skrev 2025-04-07 05:58:45 följande:
    Att börja prata om gener och genetisk variation är verkligen att gripa efter halmstrån för att på något vis rättfärdiga hur den otrogna parten kunde göra valet att vara otrogen.

Jag ställde ingen fråga, utan gjorde ett ironiskt inlägg för att belysa hur absurt du skriver / tänker, så du är inget svar skyldig då din tråd uppenbarligen får ut på att försvara otrohet.

Nu har du växlat in på ett sidospår med att prata om enstaka otrohet för att ytterligare göra otroheten till en petitess.

Förstår att du vill skapa någon typ av tankebanan där otrohet ska förlåtas och slätas över för den otrognes skull, och att den bedragna ska känna ansvar för att läka såren / förhållandet.

I ditt arbete, som du nämner, hur många har köpt att den otrogne har genetik att skylla på?

Det är en fråga som du gärna får underbygga med fakta, du som påstår dej har ägnat tid åt biologiska och psykologiska studier.
    Hela tråden är ett sidospår
    frågan
    Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?
    blev väldigt snabbt
    Råd om hur den bedragna göra för att det ska lämna så små sår som möjligt.
    ´
  • ClumsySmurf
    Fridolini skrev 2025-04-07 11:23:54 följande:
    Fast det beror väl på? Klart att det tar ett tag och den som har.bedragit har mycket att bevisa. Får den bedragna en chans och bevisar att man inte ljuger, jobbar med sig själv och visar att man älskar personen så borde allt bli bra så småningom 
    precis som TS lyckades du byta ut den som har.bedragit med den bedragna
    freudiansk felsägning?
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-04-07 11:49:19 följande:
    Fridolini skrev 2025-04-07 11:23:54 följande:
    Fast det beror väl på? Klart att det tar ett tag och den som har.bedragit har mycket att bevisa. Får den bedragna en chans och bevisar att man inte ljuger, jobbar med sig själv och visar att man älskar personen så borde allt bli bra så småningom 
    freudiansk felsägning?

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

->
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 13:54:48 följande:
    Min undran var hur den bedragne bör bete sig på bästa sätt för att partnern inte ska bli mer sårad än nödvändigt. Klart man blir sårad men hur djupt varierar nog med hur den bedragaren beter sig.

OBS! Jag är bara intresserad av tankar där båda parter vill fortsätta tillsammans.
    freudiansk felsägning?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 15:11:46 följande:
    När båda parter vill gå framåt tillsammans så är det självklart bådas ansvar att få det att fungera.
    Du är väldigt inkonsekvent
    Vad gör man efter en otrohet?
    [...]

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 13:54:48 följande:
    Har flera gånger påtalat att det är bådas ansvar att se till att relationen fungerar om de är överens om att fortsätta tillsammans. Är de inte överens om detta ska de ju självklart inte fortsätta. Man kan väl säga att det då är fritt fram att utsew syndabockar.

Så åter igen, det är bedragarens ansvar att vara ärlig om vad som har skett och svara på alla frågor den bedragne ställer.

Sen är det den bedragne´s ansvar att lyssna.

Min undran var hur den bedragne bör bete sig på bästa sätt för att partnern inte ska bli mer sårad än nödvändigt. Klart man blir sårad men hur djupt varierar nog med hur den bedragaren beter sig.

OBS! Jag är bara intresserad av tankar där båda parter vill fortsätta tillsammans.

• ClumsySmurf
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-08 15:08:57 följande:

Nej inte glömma för det har ju skett. Men tiden är det enda dom kommer att visa hur det kommer att gå. Även som man säger läka sår. Hen vill ha kvar mig och jag följer vågen och ser hur det går. 

upplever ändå att relationen känns mer kärleksfull än förut, hur sjukt det än låter. Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen. Men visst det är jobbigt och inget jag kommer undan med men det är väl så det ska vara.

Hade hen varit otrogen mot mig så hade jag inte velat veta. Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.

"Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen"

Varför kallar man ett medvetet fel för misstag?
    och om man skulle ha ändrat på något, varför är det halvsanningen "Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.", det hade sparat en hel del lidande för dej också och inte otroheten?
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?