• New  Dawn

Han vill inte ha sex längre

Epikuros skrev 2025-04-19 15:56:15 följande:

Ursäkta, men är det ingen som läser på om de här frågorna?
    Det är ett tämligen välkänt fenomen inom sexologi och parterapi att den spontana lusten upphör för väldigt många par efter ett par år (sammanfaller med att förälskelsefasen lägger sig). Därefter kommer en fas på i genomsnitt 5 år där antalet samlag sjunker till runt 2 ggr i veckan. Och när väl detta stadie är passerat hamnar runt 30-40 procent av alla par i sexlöshet (vilket oftast definieras som att man har sex mindre än 10 ggr om året).
       Naturligtvis finns det avvikelser från detta. Vissa par behåller sin spontana sexlust, som påminner om den i förälskelsefasen,hela livet igenom, men de utgör en minoritet. Andra par upprätthåller ett fungerande sexliv, men där det kanske snarare rör sig om 1-2 ggr i veckan. Men en tredje grupp (som alltså är så många som runt 30-40 % av alla par) hamnar i varierande grad av sexlöshet. Själv har jag inte haft ett fungerande sexliv på över 15 år, sista gången jag hade sex var för 2 år sedan. (Det är av denna anledning som jag läst på.) 
       Jag fattar att jag beter mig som en besserwisser när jag skriver som jag gör, men jag bara fattar inte. Om man anser att sexlöshet är ett stort problem, varför kollar man inte upp saken?

Fast det är ju jättestor skillnad att ha sex 2 gånger i veckan,  och tycka det sexet är jättebra, jämfört med att vara missnöjd med själva sexet, oavsett hur ofta/sällan, eller att ha sex 10 gr/år, eller inget sex alls. 
    Även om frekvensen ofta sjunker med åren är det ju väldigt stor skillnad på hur. Det är så klart olika orsaker i olika relationer. Jag tror dessutom att de övriga närheten påverkar mycket hur sexlivet är och hur man trivs i relationen. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Medelåldern) skrev 2025-04-20 06:43:04 följande:
    Efter ett par förhållanden i livet och då jag nu befinner mig i medelåldern skulle jag vilja påstå att detta stämmer väl med mina erfarenheter.

Vart har du läst om detta? Finns det forskning på detta?
    Vilken av hans exempel, har du erfarenhet av?
    De exempel han nämner rymmer stora variationer. 
    Själv har vi jättebra sex 1-2 ggr i veckan, efter 11 år, och massa närhet däremellan. Båda är nöjda med det. Ingen av oss önskar mer än så. (Ja de är ett av hans alternativ.) 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Medelåldern) skrev 2025-04-20 19:24:38 följande:
    Exemplet att man efter ett antal år ofta hamnar i en varierande grad av sexlöshet, om man nu definierar sexlöshet som sex mindre än 10ggr/år.
    Okej, nu tycker jag iofs att ordet sexlöshet är en märklig benämning, även om jag förstår att det är bristfälligt. 
    Hursomhelst har ändå majoriteten sex 1-2 ggr/vecka, (eller mer) vilket betyder att det absolut inte behöver bli så bara av tiden. 
  • New  Dawn
    Anonym (Man 47) skrev 2025-04-21 07:35:36 följande:

Känner igen mig med tappad lust. Jag har svårt för att få någon sexlust länge. Min sambo är betydligt mera intresserad men det där med sex känns för mig som att jag är mätt på det. Jag har haft massor med sex och galet med men nu är det inget som lockar längre. Antar att det är en åldersgrej.

Även om du skulle träffa en ny kvinna? 
  • New  Dawn
    Anonym (M) skrev 2025-04-21 10:24:06 följande:
    Tycker själv att sexlusten försvann en aning vid 40, så de kanske  kan va något är 45 nu och är fortfarande inte jätte sugen på det !
    40!!! Det är ju jätteungt. Levde du i en relation då? Hur var den relationen? 
Svar på tråden Han vill inte ha sex längre