• Cheers

Jag är emot sommartid

Jag tycker inte att det är bra med sommartid. Jag gillar när det är ljust på morgonen när jag går till jobbet.

Vad ska jag ha dagsljuset till när jag kommer hen till lägenheten på kvällen?

Ja men många bor ju i villa och kan sitta i trädgården när de kommer hem. Men det är ju inga som sitter i trädgården efter jobbet vid sex-sjutiden på kvällen för att njuta av dagsljuset. Kolla själva! Inga.

Nej, bort med den fåniga sommartiden som rubbar det normla dygnet.

• Svar på tråden Jag är emot sommartid
  • Auriela

Håller med! Men de flesta vill ha sommartid året runt, åtminstone i min omgivning. Så vi är i minoritet verkar det som.

• Cheers
    Auriela skrev 2025-03-31 11:18:19 följande:

Håller med! Men de flesta vill ha sommartid året runt, åtminstone i min omgivning. Så vi är i minoritet verkar det som.

Jag tror att det börjar svänga. Z-generationen vill inte gå upp i ottan. De vill t.o.m. börja skolan en timme SENARE!
  • Anonym (L)

Så många som inte fattar att detta med sommartid är ganska poänglöst på dessa breddgrader, i central och Sydeuropa är det en annan sak. Det blir ljust på morgonen väldigt snart igen och det är ljust tidigt och ljust sent. Effekten av sommartid är bara påtaglig ett fåtal veckor. I övrigt är det mycket ljusare än i central och syd Europa under sommarhalvåret. Och motsvarande på vintern, det är mörkt när man vaknar, när man går till jobbet och när man kommer hem oavsett om man ställer om klockan.

• Auriela
    Anonym (L) skrev 2025-03-31 11:25:27 följande:

Så många som inte fattar att detta med sommartid är ganska poänglöst på dessa breddgrader, i central och Sydeuropa är det en annan sak. Det blir ljust på morgonen väldigt snart igen och det är ljust tidigt och ljust sent. Effekten av sommartid är bara påtaglig ett fåtal veckor. I övrigt är det mycket ljusare än i central och syd Europa under sommarhalvåret. Och motsvarande på vintern, det är mörkt när man vaknar, när man går till jobbet och när man kommer hem oavsett om man ställer om klockan.

Du har verkligen rätt där, men folk är som besatta av att det ska vara ljusa sommarkvällar som de brukar säga...
  • Anonym (Sommarochsol)

Jag tycker om ljusa kvällar, avskyr vintern med kylan och mörkret. Mellan mitten av November till mitten av Januari, blir det mörkt redan efter klockan två på eftermiddagen. Det hade varit så mycket trevligare om det vore ljust minst en timme till, gärna längre. Så sommartiden är den bästa tiden!!!

• Anonym (Hatar)

Jag hatar när det blir ljusare, sover mycket sämre och vaknar alldeles för tidigt. Trivs med mörker och svalt, då sover man som bäst.

Sommrar som är nu, är ju inte ens sköna längre om det blir fruktansvärt varmt. Är som en bakugn i min lägenhet och hjälper knappt med fläkt. Dessutom är våra hus) lägenheter inte gjorda för den uppvärmningen som vi står inför.  Inte så jävla skönt nej.

Hoppas på en vanlig skandinavisk sommar, max 25 grader. Och omväxlande väder med regn ibland. Hemskt när det blir torka i 4-6 veckor utan en droppe regn i sikt. Man kan inte vara riktigt frisk om man gillar öken klimat lol

• Anonym (xxx)
    Cheers skrev 2025-03-31 11:16:26 följande:
    Jag är emot sommartid

Jag tycker inte att det är bra med sommartid. Jag gillar när det är ljust på morgonen när jag går till jobbet.

Ja men många bor ju i villa och kan sitta i trädgården när de kommer hem. Men det är ju inga som sitter i trädgården efter jobbet vid sex-sjutiden på kvällen för att njuta av dagsljuset. Kolla själva! Inga.

Inget hindrar dig från att fortsätta med normaltid, dvs gå upp en timme tidigare än vad sommartiden är och gå och lägga dig en timme tidigare, om det fungerar med ditt arbete. 
  • Mentat
    Cheers skrev 2025-03-31 11:16:26 följande:
    Jag är emot sommartid

Går du till jobbet kl 4? Vad har vi för nytta av att det blir ljust kl 3 eller 4 på morgonen? Det är väl bra mycket bättre att man har en extra timme på kvällen för vilken utomhusaktivitet som helst!?

Vad beträffar att rubba dygnet är det inte värre än att resa till Finland eller Storbritannien. Snabbt avklarat.
Svar på tråden Jag är emot sommartid