Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

Jag är emot sommartid

Anonym (xxx) skrev 2025-03-31 12:01:20 följande:
    Jag är emot sommartidInget hindrar dig från att fortsätta med normaltid, dvs gå upp en timme tidigare än vad sommartiden är och gå och lägga dig en timme tidigare, om det fungerar med ditt arbete. 
    Nu räknar du ju alldeles bakvänt!

Den som fortsätter med normaltid, när alla andra gått över till sommartid, kommer att komma en timme försent till jobbet varje dag (om den inte har flex).
  • Anonym (Elin)
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-31 20:24:15 följande:
    Nej man går till arbetet enligt sommartid. Man går bara upp samt lägger sig enligt normaltid. 
    Man kan ju inte gå till jobbet innan man har vaknat.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (?) skrev 2025-03-31 21:08:33 följande:
    Åter igen - kan du inte hantera en timmes förskjutning så har du uppenbarligen fler problem.
    På riktigt - vad är ditt problem?
    Jag har inte skrivit att jag inte kan hantera en timmes försjutnong. Jag har bara konstaterat att (xxx) räknar bakvänt.

Har man fasta arbetstider så funkar det inte att sova lika länge som vanligt, efter att vi har ställt om till sommartid, för då kommer man försent till jobbet.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (?) skrev 2025-04-01 08:59:28 följande:
    ??? Så ditt jobb startar på vintertid fast resten av landet bytt till sommartid?
    Nej, det startar på sommartid, det vill säga en timme tidigare än på vintern. 

Och då måste man förstås gå upp en timme tidigare också, för att hinna. Att låta väckarklockan stå kvar på vintertid funkar inte.
  • Anonym (Elin)
    Virriga Vera skrev 2025-04-01 11:15:37 följande:

Jag älskar sommartid, äntligen så vaknar jag i mer rimlig tid. Istället för 3-4 så vaknar jag nu 4-5 någon gång. Det händer även att jag kan sova till 6 någon enstaka morgon, hur ljuvligt är inte det. Jag orkar vara uppe längre på kvällarna och mår bättre när kroppen och sömnen är mer i fas. Jag hade gärna haft sommartid året om.

Jag föredrar också tidiga morgnar, men jag börjar jobba vid fem så jag skulle klara mig bra även utan att ställa om klockan.

Jag hade en period när jag började 8.30. Det var inte kul. Jag visste liksom inte var jag skulle göra av mig de där timmarna på morgonen. Man kan ju inte göra storkok varje dag, i synnerhet inte när sambon ligger och sussar vägg i vägg med köket.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (?) skrev 2025-04-01 19:23:04 följande:

Sommartid är bra, att få njuta av tidiga ljusa morgontimmar och sena ljusa kvällar.
    För övrigt borde man  göra som Trump och lagstifta något helt vansinnigt. Ta bort höst och vinter som årstider och låt oss pendla mellan vår och sommar - mycket trevligare.

Skål
  • Anonym (Elin)
    Anonym (up there) skrev 2025-04-02 01:40:19 följande:

Jag är för sommartid, jag är emot tidsomställningen.

Det värsta jag viste när jag var barn var att det blev mörkt så tidigt på eftermiddagarna i november, början av december, och januari. Spelar roll om solen går upp sent, skolan börjar ju ändå före soluppgången då, men timmen extra att leka i ljuset hade jag gett mycket för. Men nej, då var ju klockan tillbakaställd en timme.

Det är ju inte hugget i sten att skoldagen måste börja runt 8-8.30. Det går att ha normaltid och ändå ändra skolan till att börja en timme tidigare. 

Ett annat alternativ är att vi helt släpper det där med att solen står som högst klockan tolv och inför en och samma tidszon i hela världen. Det finns ju inget som hindrar att man börjar vid 18 eller 01, om det är morgon då. Men det skulle nog ta en generation för människor att vänja sig vid en så stor förändring.
  • Anonym (Elin)
    Cheers skrev 2025-04-02 09:39:20 följande:
    Det jobbigaste är att behöva gå upp klockan två på natten för att ställa om alla klockor. Jag har massor av klockor överallt. 

Jag funderade faktiskt på att sätta mobilen på väckning vid 02.30, bara för att se hur den hanterade det. Men jag kom fram till att min vilja att få sova ostört hela natten var större än min nyfikenhet.
  • Anonym (Elin)
    Mentat skrev 2025-04-02 12:59:13 följande:
    Mobilen tar tiden från nätet. Det är en tjänst som har funnits sedan sena 1990-talet, kallas NITZ (Network Identity and Time Zone)
    Ja, precis. Det jag är nyfiken på är hur klockappen gör om man ställer den på ringning vid en tid som hoppas över. Ringer den 03.00, 03.30 eller inte alls?
Svar på tråden Jag är emot sommartid