• Anonym (April april?)

Gav syskonbarn aprilskämt, fick en utskällning

Skojade med syskonbarn idag på första april. Sms:ade och skrev att det var gratis utdelning av godis i en hel vecka på Coop. Skickade efter en stund april april.

Ok det var inte så roligt skämt. Jag ville bara skoja och kom inte på nåt bättre. 

Fick ett superargt sms av min lillasyster sen för hon hade läst sms:en då hon hade mobilen. Barnen är 6, 8 och 10 och hann aldrig se meddelandet (de använder inte telefon, bara hemma).

Känns sniket av min syster att tolka mig som taskig och inte fatta att jag ville skoja. Vi har bra kontakt så inte att hon är sur på mig.

Var jag så elak? Känner mig skitdum nu. 

• Svar på tråden Gav syskonbarn aprilskämt, fick en utskällning
  • Anonym (Anonym1)

Lillsyrran behöver nog ta ngr djupa andetag och slappna av lite.. 

• Anonym (Skoja inte!)
    Anonym (Donna) skrev 2025-04-02 05:34:54 följande:
    Ironi? Hur kan du få ts sms till ironi?
    Du som påstår dig vara så bildad?

Och, ts är inte skyldig ungarna något godis. De såg inte ens hennes sms, och ska systern ha någon blomma så kan hon köpa den själv.
    Kan inte detta glömmas utan att ts ska betala för det så kan systern fortsätta att tjura.
    Den här tråden blir värre och värre och nog visar inläggen att folk är humorbefriade. Visst måste man som normalbegåvad förstå att inte godis skänkes bort  under en hel vecka? Nog måste man förstå att det är ett skämt, det vill säga ironi?                                                                                                                                                      Varför i allsin dar kan man inte ge barnen varsin godispåse och systern en blomma? Det gör jag ofta, ger släktingar presenter, för att glädja dem. Nu blev systern stött i kanten; så mycket större anledning att då vara  snäll. Inte nog med att folk har svårt att fatta, vissa är snåla också.
  • Anonym (H)

Alla har olika humor och inget att bli öpprörd över. Hörde nåt 1 april skämt i Norrland någonstans där dom för att motverka att så lite barn föds, skulle vara lite mer restriktiva med preventivmedel.... Jag tex tyckte det var ett kul skämt, medan många blivit upprörda

• Anonym (Donna)
    Anonym (Skoja inte!) skrev 2025-04-02 15:03:22 följande:
    Den här tråden blir värre och värre och nog visar inläggen att folk är humorbefriade. Visst måste man som normalbegåvad förstå att inte godis skänkes bort  under en hel vecka? Nog måste man förstå att det är ett skämt, det vill säga ironi?                                                                                                                                                      Varför i allsin dar kan man inte ge barnen varsin godispåse och systern en blomma? Det gör jag ofta, ger släktingar presenter, för att glädja dem. Nu blev systern stött i kanten; så mycket större anledning att då vara  snäll. Inte nog med att folk har svårt att fatta, vissa är snåla också.
    Du vet alltså inte vad ordet ironi betyder. Bra, då vet vi det.

Du får ge bort precis så mycket du vill, jag gör det inte. Inte för att blidka en surpuppa. Och det handlar inte om snålhet, jag vill helt enkelt inte.
    Godis får hon köpa själv, sån skit befattar jag mig inte med. Vare sig för egen del eller för andras.
  • Kvittning

Jag avskyr 1:a april och tycker aprilskämt är sjukt irriterande och onödigt. Men det där var ju faktiskt rätt fyndigt, hade verkligen inte blivit sur om någon lurade mina barn med det. 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (April april?) skrev 2025-04-02 11:31:39 följande:
    Känner mig jättedum nu o efterhand. Ville bara vara rolig
    Ja alla för vi våra små "tabbar". Är ju inget att haka upp sig på. Du kommer ju inte skämta om nått liknande igen, så ser ju livets lilla skola ut. Släpp det
  • Goneril
    Anonym (Donna) skrev 2025-04-02 16:22:37 följande:
    Du vet alltså inte vad ordet ironi betyder. Bra, då vet vi det.

Du får ge bort precis så mycket du vill, jag gör det inte. Inte för att blidka en surpuppa. Och det handlar inte om snålhet, jag vill helt enkelt inte.
    Godis får hon köpa själv, sån skit befattar jag mig inte med. Vare sig för egen del eller för andras.
    Nu kära Donna, ska du få en liten lektion gällande det som kallas svenska stilfigurer och där "ironi,"ingår. Jag gör det med min vanliga signatur, Goneril, som för många är ett rött besserwisser-skynke  men det hjälps inte, ibland känner jag att jag bara måste upplysa och informera.                                                                                                                                                                                      Ironi innebär en diskrepans mellan vad som hävdas och det som verkligen är fallet. Dramatisk ironi kan man uppleva i Shakespeares Romeo Julia, slutscenen, och i Harry Potter när Voldemort tar livet av sig med favorittrolleriet.                                                                                                                                                                      Inför nästa AW kan du beväpna dig med några stilfigurer; kanske retoriska, och ha några lämpliga metaforer på lut. Det blir säkert fint att kunna imponera på någon vacker ung man där ni står där med era läskande drinkar! 
  • Anonym (X)
    Goneril skrev 2025-04-03 15:20:07 följande:
    Nu kära Donna, ska du få en liten lektion gällande det som kallas svenska stilfigurer och där "ironi,"ingår. Jag gör det med min vanliga signatur, Goneril, som för många är ett rött besserwisser-skynke  men det hjälps inte, ibland känner jag att jag bara måste upplysa och informera.                                                                                                                                                                                      Ironi innebär en diskrepans mellan vad som hävdas och det som verkligen är fallet. Dramatisk ironi kan man uppleva i Shakespeares Romeo Julia, slutscenen, och i Harry Potter när Voldemort tar livet av sig med favorittrolleriet.                                                                                                                                                                      Inför nästa AW kan du beväpna dig med några stilfigurer; kanske retoriska, och ha några lämpliga metaforer på lut. Det blir säkert fint att kunna imponera på någon vacker ung man där ni står där med era läskande drinkar! 
    Varför var du anonym först?
  • Anonym (X)
    Aprilskämt brukar sällan vara ironiska, och små barn förstår inte ironi, men det visste du säkert redan?
  • Anonym (Donna)
    Kära Goneril, kul att du dumpade din dubbelanonymitet. Varför använder du den till att börja med när du ändå skriver på ett sätt som ingen annan i forumet gör?

Tyvärr tillför din lilla lektion ingenting, och som någon längre ner i kommentarerna skriver så förstår barn ändå inte ironi. Som det iofs inte var.

Tack, men jag har den man jag vill ha. Är själv i 60-årsåldern så tror ändå inte att någon "vacker ung man" skulle intressera sig för mig. Vad ska jag med en ung man till...?
    Du kan få honom!
  • Goneril

Donna, ursäkta min något otrevliga ton, kunde bara inte låta bli eftersom det var så att säga "öppet mål" i aprilskämtfrågan. Numera ser man dem alltmer sällan i tidningarna; de verkar höra till en förgången tid.                                                                                                                 Vi som är äldre kanske minns uppmaningen den 1 april 1962 att klippa isär en nylonstrumpa och trä den över TV:n för att se färg-TV. Ett tidigt aprilskämt daterar sig 1912, OS i Stockholm. Det påstods att en indisk maharadja hade lånat ut 600 elefanter som skulle paradera genom huvudstaden. På de första 50 skulle en musikkår fördelas och spela de deltagande ländernas nationalsånger. Elefantskötarna skulle alla ropa "Lirpa, lirpa", alltså "april, april" baklänges.                                                                                                                                          Ett aprilskämt som jag gick på var uppmaningen från SF-biograferna att långa personer endast skulle få gå på bio på torsdagar, för hur irriterande är det inte att sitta bakom en riktigt reslig person om man själv är kort i rocken! Ett annat skämt, särbon gick på det, var att alla som lämnat statskyrkan borde arbeta alla kyrkliga högtider, alla röda dagar. Tror man inte på Gud borde man inte ha ledigt dessa dagar. Ja, och så var det Öland som flöt omkring eftersom ön hade lossnat från havsbotten.  I dagens mediebrus ser vi inte aprilskämt längre, jag har i varje fall inte sett några under senare år.

Svar på tråden Gav syskonbarn aprilskämt, fick en utskällning