Inlägg från: Anonym (En förklaring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En förklaring)

Hur och varför blir man en pedofil?

Anonym (,) skrev 2025-04-02 21:39:19 följande:
    Hur och varför blir man en pedofil?

Undrar.
    Blev själv utsatt för en pedofil under lång tid. 
    Han gjorde det ganska öppet.

Vet att jag är vuxen nu och andra har också blvivit utsatt för pdofiler. Det är vanligt. 

Men jag kan inte låta bli att tänka, varför blir man pedofil? På riktigt? Varför? Vad är det som händer? 

En förklaring som iofs inte gäller en dragning till små barn utan kan förklara en dragning till större barn i högstadie/gymnasie-åldern är att en man (typiskt men inte enbart) har en slags känsla av saknad, att inte ha upplevt något han borde upplevt i den åldern. En slags känsla av revansch, något han behöver ta igen. 

Nu är det här mindre vanligt, men på 80- och 90- talet var det vanligt att bilburna män i 20års åldern hängde utanför skolor och erbjöd tjejer skjuts hem, och att tjejer i högstadie och gymnasieåldern dejtade killar som var 25.  
  • Anonym (En förklaring)

Den pedofilen jag kände (Kände, slutade umgås med honom efter att det framkom) var som jag beskrev. Han hade problem med mobbing i högstadiet/gymnasiet och var mycket frustrerad/arg för att flickorna inte gillade honom. Det här bar han med sig i vuxen ålder, och han hade växt till sig på nåt sätt när han var kanske 30, såg helt annorlunda ut än under tonåren. Gymmad, slimmad, solariebrun, tatuerad, plastikopererad, framgångsrik, välbetald, fräsig bil. Då började han dejta småflickor (alla över 15 så inte olagligt).

Det framkom efter att han hade vart med sin vän och kollegas dotter och sedan dumpat henne. 

• Anonym (En förklaring)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-05 00:12:01 följande:

Är det främst de pojkar som utsätts för pedofiler som själva blir peddosar som vuxna då?

En del småflickor blir ju också angripna av pedofiler men det är sällan man hör om någon kvinnlig pedofil som begår brott mot barn. 

Kvinnliga pedofiler verkar gilla pojkar i högstadieåldern. Jag gissar att det är något tankesätt liknande de män jag beskrivit. Man vill ta igen något man anser sig ha missat i livet, som en slags revansch där man får upprättelse och bevisar något för sig själv.

Tror inte det beror på övergrepp utan en känsla av revansch.
  • Anonym (En förklaring)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-05 00:25:25 följande:
    Men då låter det ju inte som en sexuell läggning hos dessa människor utan mer om det du sa - hämnd, revansch och ego. 
    Tror det är bägge delar och "tillgänglighet". Om vi ser från en mans perspektiv, en 25årig kvinna är ju givetvis mer attraktiv än en 15årig tjej, det är biologi. Men en 15årig flicka kan vara ganska söt (eeeugh känns äckligt att erkänna) och liksom påminna om en ung vuxen kvinna. En 25årig kvinna märker väldigt fort att en jämnårig man som raggar på 15åringar är en loser och hon vill inte ha honom. Men flickan ser en vuxen man. Så det kan vara mycket enklare, koppla det med en slags känsla av revansch mot unga tjejer som kanske ratat honom brutalt när han själv var 15år.

Om man jämför något slags strikt sexuellt attraktionsvärde (det här är äckligt) så blir en 15åring "slagen" av både 25, 35 och 45 rent fysiskt. Men 55 blir ungefär lika och jämför man med 65 så kommer man nog känna sig pedo om man är ärlig mot sig själv. 
Svar på tråden Hur och varför blir man en pedofil?