• Anonym (Skäms)

Cykla med eller utan hjälm

Hur tänker ni då ni cykalr?
    Sätter du hjälm på eller cykalr du utan?
    Isåfall varför ?

• Svar på tråden Cykla med eller utan hjälm
  • Anotherone

Med.
    Främst för att jag inte vill dö i en olycka. 
    Men också för att jag har barn och jag kan inte propsa på att de ska ha hjälm om jag själv skiter i hjälmen. 
    Nu är det så självklart för dem, cykel utan hjälm finns liksom inte.

• Anonym (Hjälm)

Hur ska jag kunna motivera för barnen att ha hjälm när de blir äldre om jag inte har det själv? Plus för egen säkerhet om något händer.

• Anonym (barnen)
    Anonym (Hjälm) skrev 2025-04-03 07:39:04 följande:

Hur ska jag kunna motivera för barnen att ha hjälm när de blir äldre om jag inte har det själv? Plus för egen säkerhet om något händer.

Finns ju massor av saker som vuxna får eller inte måste, men som ändå barnen inte får eller måste. 

Nu håller jag med om att man bör ha hjälm när man cyklar, men resonemanget att man inte kan motivera för barnen annars, köper jag inte. 
  • Anotherone
    Anonym (barnen) skrev 2025-04-03 08:58:48 följande:
    Finns ju massor av saker som vuxna får eller inte måste, men som ändå barnen inte får eller måste. 

Nu håller jag med om att man bör ha hjälm när man cyklar, men resonemanget att man inte kan motivera för barnen annars, köper jag inte. 
    I min värld är de sakerna ändå relativt få.
    Därav är det bättre att tänka att man oavsett man vill eller inte är en förebild för sina barn. Barn gör som vuxna gör och inte som man säger.
    Sen vid de få (tänker jag) tillfällen då man gör saker som är okej för vuxna men som barn inte ska så kan man för all del uttrycka det.
  • Anonym (Med)

Självklart hjälm! Precis som jag visar mina barn att jag har reflexer så visar jag att jag har hjälm. 

Vet en som var vid fullt vigör (aktiv på många sätt då) cyklat om kull i ren olyckshändelse och som numera har assistenter och sitter på heltid i rullstol så är valet lätt. Personen hade inte hjälm då. 

Sedan kan man ju välja en snygg hjälm om man tycker man ser ut som en svamp. 

• Anonym (barnen)
    Anotherone skrev 2025-04-03 09:35:19 följande:
    I min värld är de sakerna ändå relativt få.
    Därav är det bättre att tänka att man oavsett man vill eller inte är en förebild för sina barn. Barn gör som vuxna gör och inte som man säger.
    Sen vid de få (tänker jag) tillfällen då man gör saker som är okej för vuxna men som barn inte ska så kan man för all del uttrycka det.
    I min värld är det irrelevant om det gäller få eller många saker, barnen behöver göra det barnen ska, och får inte göra sånt som barn inte får. Oavsett vad jag som vuxen gör eller inte gör. 

Förebild kan man vara på olika sätt. Bättre att säga som det är i så fall: att hjälmen har man för att skydda huvudet, och det är viktigt för alla. Men det är lag för barn medan vuxna bestämmer själva. 
  • cosinus

Jag cyklar utan om det är så varmt att jag inte behöver mössa.

Har inget med coolhet att göra men jag tycker verkligen inte om att ha saker på huvudet när det är varmt. Klarar inte ens av att ha lugg på sommaren för att det blir för dålig avkylning när jag cyklar eller tränar.

Barnen har använt cykelhjälm tills de är 15 som lagen kräver. Efter det har de fått välja.

Klart det ur en säkerhetssynvinkel hade varit bra att ha hjälm. Det är ju inget som går att vare sig förneka eller argumentera emot. Men alla människor gör val som inte är optimala. Jag cyklar hellre utan hjälm än avstår att cykla för att jag tycker för illa om hjälmen. 

• Anonym (Maria)

Cyklar alltid med hjälm. Mammas vän dog i en krock med en ung mopedist och han cyklade utan hjälm varje dag. Han hade varit vid liv idag om han hade haft hjälm. 

• Anonym (Tina)

Med hjälm. De enda jag brukar se som cyklar utan är de romska gubbarna som samlar pant.

• Anotherone
    Anonym (barnen) skrev 2025-04-03 10:04:26 följande:
    I min värld är det irrelevant om det gäller få eller många saker, barnen behöver göra det barnen ska, och får inte göra sånt som barn inte får. Oavsett vad jag som vuxen gör eller inte gör. 

Förebild kan man vara på olika sätt. Bättre att säga som det är i så fall: att hjälmen har man för att skydda huvudet, och det är viktigt för alla. Men det är lag för barn medan vuxna bestämmer själva. 
    Det sista du skriver där är helt irrelevant....
    Man framstår som hyfsat puckad som vuxen om man säger så till barn.
    Som att din hjärna är värd att skydda men inte min *höhö*
Svar på tråden Cykla med eller utan hjälm