Cykla med eller utan hjälm
Anotherone skrev 2025-04-03 14:48:47 följande:
Man har väl knappast bilbälte bara för att det är lag på det? Innan bälteslagen kom använde knappt någon bältet.
I början ingick inte barn i lagen, minns inte exakt hur reglerna var men att jag som under 15 inte var tvungen, men min mamma var.
Ingen hade bälte i baksätet innan lagen kom, många struntade i den även efter lagen infördes.
Nu har det gått många år och många var inte ens påtänkta då det begav sig. Men vi som upplevt det kommer ihåg att bältet inte alls sågs som självklart.
Bilar äldre än 1968 (om jag minns rätt) behövde man inte ha bälten i ens. Vet folk som skruvade bort de befintliga bältena för att lagligt åka utan.
Sedan var den tidens bälten inte så enkla som de vi har nu, de sk rullbältena. Utan man fick anpassa och ställa in längden varje gång någon annan använt det.
Så jo, man hade bälte på för att slippa böter i början då lagen kom. Sedan har åren gått och eftersom lagen kom 1975 så levde inte ens de flesta av familjelivarna då. Så visst, jag förstår din tanke. Men, för oss som var med... ja, jag behöver väl inte dra ett varv till?
Mvh, född 1963.
Och ja, jag använder bälte i bilen. Man vande sig väl på dessa femtio år. Eller så var böteslappen 1980 knäppen på näsan som behövdes.