• Mkay

Bättre immunförsvar

Vad förändrade ni i era rutiner eller ert liv som gav er en drastisk förbättring av ert immunförsvar?

• Svar på tråden Bättre immunförsvar
  • Anonym (Abc)

1. Barnen slutade på förskolan
    2. slutade med min överdrivna handtvättning

Nr 1 vet jag fungerar, nr 2 har jag hittat på själv att det fungerar.

• Anonym (nysning)

Ingenting jag ändrat på utan har jobbat som säljare och träffat massor av människor dagligen under 35 år. Sjuk ordentligt en gång vartannat år ungefär.
    Min särbo som jobbat med dagbarn och i skola i många år har samma sak, nästan aldrig sjuk.
    Tror att "lite skit rensar kroppen" och att man kan bygga upp ett rätt ok immunförsvar genom exponering.

• Lynx123

Åter bra, inga kosttillskott, tränar regelbundet, motverkar stress med många intressen, sover sådär men är nästan jämt pigg.

• Anonym (Hej)

Kosttillskott med D-vitamin. Var sjuk jämt innan jag började med det, nu har jag inte varit sjuk på 4 månader sen jag började äta det (vilket är bra för att vara mig). Även börjat äta mer frukt och grönsaker

• Mkay
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-03 20:57:59 följande:

Kosttillskott med D-vitamin. Var sjuk jämt innan jag började med det, nu har jag inte varit sjuk på 4 månader sen jag började äta det (vilket är bra för att vara mig). Även börjat äta mer frukt och grönsaker

Vilken styrka (IE) per dag har du ätit? Funderar också på att börja med D-vitamin, har alltid haft dåligt immunförsvar men på sistone har det varit katastrofalt. Sjuk i princip hela januari-februrari, lite i mars och nu sjuk igen. Så trött på det. värt att testa liksom 
  • Anonym (Jaaduu)

En enkel förkylning 1/gg per år. 
    Ingen covidvaccination, eller andra säsongs vaccinationer. 
    Ta d vitamin regelbundet.Går ut minst 2gg/ dagen. Dricker endast vatten, dricker aldrig vin, öl, läsk, light eller sockerfria läsk. 
    Äter fermenterade grönsaker, så som tex kål. Hemgjort yoghurt osv. 
    Använder inte kemikalier på huden, försöker stärka hudens egna hudflora. 

• Anonym (Hej)
    Mkay skrev 2025-04-03 21:35:53 följande:
    Vilken styrka (IE) per dag har du ätit? Funderar också på att börja med D-vitamin, har alltid haft dåligt immunförsvar men på sistone har det varit katastrofalt. Sjuk i princip hela januari-februrari, lite i mars och nu sjuk igen. Så trött på det. värt att testa liksom 
    2000 IE från märket Vitaprana, sen försöker jag ta mig ut i solen en stund de dagar det är soligt. Jag har haft dåligt immunförsvar i flera år och har alltid blivit tipsad om att testa ta tillskott men aldrig riktigt trott på det. Förra året var det värsta året någonsin så jag testade nu i december och det har faktiskt funkat jättebra, och jag jobbar ändå på förskola där det alltid går sjukdomar
  • Anonym (Sten)

Äta en mer fiberrik kost.

• Mkay
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-03 21:54:01 följande:
    2000 IE från märket Vitaprana, sen försöker jag ta mig ut i solen en stund de dagar det är soligt. Jag har haft dåligt immunförsvar i flera år och har alltid blivit tipsad om att testa ta tillskott men aldrig riktigt trott på det. Förra året var det värsta året någonsin så jag testade nu i december och det har faktiskt funkat jättebra, och jag jobbar ändå på förskola där det alltid går sjukdomar
    Tack för bra tips, jag ska testa detta. Tar gärna fler tips på något ni börjat med som gett er en tydlig förändring i ert immunförsvar. 
  • Anonym (.::.)

God handhygien. Låta bli att röra med fingrarna i ansiktet, särskilt vid näsa, mun och ögon. 

Undvek ett tag inflammatorisk kost, även om det var svårt. Gjorde mycket gott för hälsan. 

Lagom med motion, inte för lite men inte heller överanstränga sig. Hitta en god balans. 

Tomatpuré varje dag, 1 msk. Mycket antioxidanter i tomatpuré. 

Svar på tråden Bättre immunförsvar