Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Anonym (Freg) skrev 2025-08-14 09:59:29 följande:

Kyrkovalet är meningslöst eftersom det inte handlar om kyrkan utan om partipolitik.

Vi röstar redan på partier i tre andra val. Det räcker så.

Partierna har tagit över styret av kyrkan för att använda denna som en del av sitt politiska program för att styra samhället i stort och de partilojala röstar. 

De få icke-politiska alternativen som finns, det är väl typ Frimodig Kyrka och POSK, som har bibeln/religionen/kyrkan självt som huvudsak kommer därför aldrig att få majoritet.

Därför: efter valet 2025 kommer fortfarande partipolitiken att dominera kyrkan.

Ut med partierna ur kyrkan.

Men det gör det väl inte mindre viktigt att rösta?
  • Jemp
    Anonym (Freg) skrev 2025-08-14 10:13:45 följande:
    Jo.

Rösta på Frimodig Kyrka eller POSK blir meningslöst eftersom partiapparaterna mobiliserar sina horder av medlemmar och aktiva.

Allt för att behålla den politiska kontrollen. 

Kyrkans hela struktur är trasig.

Jag tror att POSK exempelvis har ett förslag på att göra om valsystemet och att Frimodig Kyrka vill förbjuda partier att delta.

Inget av detta kommer givetvis att hända så länge POSK och Frimodig Kyrka bara har 55 av 249 platser.

Två grupper som dessutom saknar den landsomfattande organisation som partier som MP, V och S har för att rekrytera väljare.

De kommer aldrig att få makten.
    Så därför väljer du att ge mer makt till partierna du vill ha bort?
  • Jemp
    Anonym (röst) skrev 2025-08-14 12:48:09 följande:
    Har faktiskt väldigt svårt att förstå den här sammanblandningen av politik och religion. Varför har man ens kyrkoval, vad är det man röstar om, vad har partierna där att göra? Vad blir skillnaden? Kn man rösta för att avskaffa Jesus eller Bibeln? Eller vad är det man röstar för eller emot? 

Nu är jag inte ens med i kyrkan så det är inte aktuellt eller relevant för mig att rösta. Men jag undrar ändå vad det handlar om.
    Mandatfördelningen i kyrkomötet, dvs kyrkans högsta beslutande organ. 
  • Jemp
    Jemp skrev 2025-08-14 12:50:14 följande:
    Mandatfördelningen i kyrkomötet, dvs kyrkans högsta beslutande organ. 
    ..bland annat. 
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?