• Anonym (Fascism?)

Trivs ni i Sverige? Vad händer?

Jag satt och funderade lite över dom nya regler och lagar som Sverige börjar instifta. Och hur jag har börjat känna inför detta land. Och den olust känslan som börjar smyga sig på. Jag har alltid varit en positiv person. Men det är svårt att ignorera, att något sker/skett med Sverige. Och att det är allt annat än trevligt.

Och det här med att en samhälls expert pratade om  att vi börjar bli allt mer och mer ett kontroll samhälle. Där allt ska kontrolleras, och bli mer övervakat. 

Ta t.ex en ny lag som kommer snart om tjänstemän. Det innebär att du som privatperson inte får kritisera eller komma med negativa kommentarer. Då kan det bli en rättssak och gå direkt till domstol. Alltså ursäkta? Lever vi i Kina eller?

Tycker också att vi ser på sjuka, förståndshandikappade och arbetslösa. Mer och mer skrämmande. Där man ska straffa dom ännu mera. Med hårdare straff. Till vilken nytta?  Kommer detta att få fler I arbete t.ex? Ingenting har påvisat det förut, snarare tvärtom.  

Dessutom var det skrämmande att läsa dessa koder som arbetsförmedlare/ arbetsförmedlingen numera sätter på  folk som har någon form av funktionsnedsättning. Hit räknades saker som piercing, övervikt. Avvikande utseende. Tycker snarare att det låter som mer diskriminering.

Samhället i stort har ju blivit hårdare och kallare. Men känns som att det bara blir värre och värre. Ingen trevlig utveckling för Sverige, enligt min mening.

Och sämst pensioner och skyddsnät i hela Norden. Samtidigt som vi ska jibvaysllt längre. I Danmark har dom redan förstått att den ekvationen inte går ihop. Jag antar att staten hoppas på att allt fler ska dö innan dom kan ta ut sin oebdionu. Så det röjer kostnader. Fruktansvärt egentligen.

Numera känner jag att jag börjar bli deprimerad av detta land och det som sker.  Och dess utveckling.

Börjar vi röra oss allt mer till en diktatur? Väldigt bra fråga att ställa sig i dessa tider.

• Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-06 19:45:03

Nej jag känner inte igen Sverige. Hur utvecklingen egentligen ser ut har dolts av lönehöjningar. Så man upptäcker inte hur välståndet snedfördelas.

För de som tror att det delas ur mycket socialbidrag kan det vara bra att veta att det delas ut att socialbidrag utdelas till allt färre personer idag, en utveckling som pågått under flera år.

Det skulle vara intressant att veta om behovet av socialbidrag minskat, eller om det beror på att fler nekas? I sistnämnda fall är det en extremt oroande utveckling, för vad händer med personer som står helt utan pengar. 
  • Anonym (Bea)

Från och med 2019 till och med början på 2023 hade antalet som fick socialbidrag i stort sett halverats. Det finns ju lagar om socialbidrag, men det är kommunerna som hanterar själva socialbidragen. 

Jag vet inte vad som har hänt. 2019 hade ju inte Covid slagit till, så det kan inte bero på det. Men någon storskalig ökning som en del tycks tro verkar inte ha skett, utan tvärtom.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Rabbit) skrev 2025-04-07 17:05:47 följande:
    Ja det är ju de problemen vi har börjat rätta till nu och som TS blir rädd för

Som sagt: sunt förnuft.
    Vem rättar till det? Regeringen har just höjt gränsen för när man får subventionerade medecinkostnader.

Skatter som gynnar de rika och välfärdspengar som går till privata aktieägare genom friskolorna och privata vårdenheter. 

Det enda är att man börjst fundera på hur pensionssystemet ska omformas. Men dagens pensionssystem missgynnar de som är utslitna i kropparna, och det gör väl troligtvis nästa pensionasystem också. För att pensionsåldern ska höjas.

Regeringen föreslog ett extra barnbidrag, men där satte SD stopp.

Mer och möjlighet att övervaka medborgare har kommit, . Det går väldigt fort och vissa lagar varnar till och med lagrådet från att genomföra.Men de genomförs ändå.
  • Tyra myra

Ja, vårt samhälle har blivit hårdare och kallare. Inkomstklyftorna har ökat drastiskt och inkomstfördelningen har inte längre den utjämnande effekt den en gång hade.

Vårt land håller inte längre ihop. Samhällsservicen tas bort i glesbygden och de norrländska naturtillgångarna kommer inte norrlänningarna tillgodo.

Vi experimenterar med skolan och hoppas på att marknaden ska klara av att styra den, Vilket vansinne

Vi avreglerar så gott som allt av vårt tidigare allmänna.

Vi är rädda för att tala om ökade skatter, som om något monster då skulle dyka upp och svälja oss med hull och hår. 

Vi tror mera på vad vi läser på nätet än vad forskningen kommer fram till.

Vi är mera rädda om vårt utseende än om vår hälsa.

Ja, jag kan räkna upp hundratals nya företeelser i vårt samhälle.

Jag tycker inte att vi är på rätt väg, snarare pekar riktningen rakt ner avgrunden där nationalism och fascismen regerar 

• Anonym (Rabbit)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 17:44:56 följande:
    Vem rättar till det?
    Regeringen förstås. Med riksdagsmajoriteten de har.

Varje dag tas nya beslut för att rätta till decennier av vanstyre. som skapat det samhälle vi ser idag

Det kommer ju inte att gå över en natt precis.
  • Postman
    Tyra myra skrev 2025-04-07 18:03:08 följande:

Ja, vårt samhälle har blivit hårdare och kallare. Inkomstklyftorna har ökat drastiskt och inkomstfördelningen har inte längre den utjämnande effekt den en gång hade.

Vårt land håller inte längre ihop. Samhällsservicen tas bort i glesbygden och de norrländska naturtillgångarna kommer inte norrlänningarna tillgodo.

Vi experimenterar med skolan och hoppas på att marknaden ska klara av att styra den, Vilket vansinne

Vi avreglerar så gott som allt av vårt tidigare allmänna.

Vi är rädda för att tala om ökade skatter, som om något monster då skulle dyka upp och svälja oss med hull och hår. 

Vi tror mera på vad vi läser på nätet än vad forskningen kommer fram till.

Vi är mera rädda om vårt utseende än om vår hälsa.

Ja, jag kan räkna upp hundratals nya företeelser i vårt samhälle.

Jag tycker inte att vi är på rätt väg, snarare pekar riktningen rakt ner avgrunden där nationalism och fascismen regerar 

I stort kan jag hålla med dig men jag är också irriterad och bekymrad över de människor som idag inte har någon ambition till någonting utan är nöjda med och förväntar sig att samhället ska försörja dem. Jag upplever att de har ökat i antal. Vi behöver få fler att bidra/delta till samhället inte mindre.
  • Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-06 19:45:03 följande:

Jag har tittat lite på den ekonomiska politiken. Allmänt så har vi den snabbast växande ekonomiska ojämlikheten i Europa, och har nu haft det så i ett antal år.

Det totala procentuella skattetrycket har inte ökat i Sverige (alla skatteintäkter i förhållande till bruttonationalprodukten).

Men skatteuttaget har under många år förändrats till de rikares fördel.

Arvsskatten togs bort 2005.

Fastighetsskatten ersattes 2008 av kommunal fastighetsavgift. Den är 0,75 % av taxeringsvärdet. Det finns ett tak på den på 9525 kr per år, så att även de med mest värdefulla hus betalar maximalt 793 kr i månaden.

Förändringar i jobbskatteavdraget gör att de som tjänar över gränsen för den sk brytpunken för statlig inkomstskatt kommer att tjäna mest på det förstärkta jobbskatteavdraget.

Dessutom försvann en annan övre spärr, vilket gör att även de med en årslön på över 2,3 miljoner får ta del av jobbskatteavdrag.

ROT-avdragen gynnar den som äger sitt boende. Mest tjänar de som har råd med stora ombyggnader och renoceringar.

Detsamma gäller RUT-avdraget. De som har råd att anlita hjälp hemma och i trädgården, är de som har mest nytta av avdraget. 

RUT och ROT har kritiserats av Riksrevisionsverket, en statlig myndighet som ska kontrollera effektivitet, men nu höjs de ändå tillfälligt mellan maj-december 2025.

Maxtaxa gäller för avgift för förskolan. Den högsta avgiftan är 1783 kr per månad och den betalar ett hushåll om den sammanlagda inkomsten är 59 440 kr eller mer.

ISK är ju sparande i aktier eller fonder på särskilda ISK- konton. Skattereglerna är förmånliga om man äger aktier och fonder som avkastar mer än ca 3 % per år. De genomsnittliga årliga vinsterna på aktier och fonder under längre tidsperioder brukar vara 9 -11 %. 

Dessutom kommer det att vara skattefritt att ha 150 000 kr på ett sådant konto från och med i år. Från och med nästa år så planeras för att det ska vara skattefritt upp till 300 000 kr. 

På alla ISK-konton sammantaget så äger 1% av personerna som har konton 2/3 av alla pengarna på ISK.

Varje år plockar privata ägare ut stora summor i vinster  från de firmor som driver friskolor och vårdinrättningar av olika slag. Det är våra skattepengat som skulle ha gptt till böttre bemanning. 

Nej jag känner inte igen Sverige. Hur utvecklingen egentligen ser ut har dolts av lönehöjningar. Så man upptäcker inte hur välståndet snedfördelas.

För de som tror att det delas ur mycket socialbidrag kan det vara bra att veta att det delas ut att socialbidrag utdelas till allt färre personer idag, en utveckling som pågått under flera år.

Just ISK tycker jag är helt fantastiskt bra, jag kan inte förstå varför man ska tvingas skatta sina redan beskattade sparpengar. Om jag kan spara ihop några hundra tusen eller miljon, varför ska jag tvingas skatta för dem, det är ju mina sparpengar från lön. Får inte arbetare kunna spara pengar tycker du?
  • Anonym (Bea)
    Postman skrev 2025-04-07 19:08:30 följande:
    I stort kan jag hålla med dig men jag är också irriterad och bekymrad över de människor som idag inte har någon ambition till någonting utan är nöjda med och förväntar sig att samhället ska försörja dem. Jag upplever att de har ökat i antal. Vi behöver få fler att bidra/delta till samhället inte mindre.
    Jamen antalet personer som får socialbidrag har i stort sett halverats sedan 2019. I så fall sitter de hemma och svälter, självvalt då. Kolla statistiken. 

Det finns bara ett annat land som var det  extrema friskolesystemet som vi har. Traditionellt mer högerinriktade samhällen förvånas över vår lösning. Åtmindstone fram tills nu, nu börjar Trump fundera på att införa ett liknande system i USA. 

Många i Moderatera hade tunga ekonomiska intressen i privatiseringen av vårdinrättningar av olika slag.

Nej vanliga människor var inte vunnit på den här politiken. De får lite lägre skatt och blir glada, medan de riktigt välbesuttna kammar hem de stora vinsterna. 

Man har tillåtit väldigt lågeffektiva privata företag att coacha arbetslösa, med skandallösa resultat under många år. Jag har hört arbetslösa berätta hur värdelöst och kränkade det har känts att delta. Först nu säger man upp avtalen med de företagen.

Samtidigt som välfärden urholkas. Pengarna som rinner ur systemet skulle kunna användas till att stärka skola, vård och omsorg. Utan att behöva höja skatterna för låg- och medelikomstagarna! 
  • Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 19:29:09 följande:
    Jamen antalet personer som får socialbidrag har i stort sett halverats sedan 2019. I så fall sitter de hemma och svälter, självvalt då. Kolla statistiken. 

Det finns bara ett annat land som var det  extrema friskolesystemet som vi har. Traditionellt mer högerinriktade samhällen förvånas över vår lösning. Åtmindstone fram tills nu, nu börjar Trump fundera på att införa ett liknande system i USA. 

Många i Moderatera hade tunga ekonomiska intressen i privatiseringen av vårdinrättningar av olika slag.

Nej vanliga människor var inte vunnit på den här politiken. De får lite lägre skatt och blir glada, medan de riktigt välbesuttna kammar hem de stora vinsterna. 

Man har tillåtit väldigt lågeffektiva privata företag att coacha arbetslösa, med skandallösa resultat under många år. Jag har hört arbetslösa berätta hur värdelöst och kränkade det har känts att delta. Först nu säger man upp avtalen med de företagen.

Samtidigt som välfärden urholkas. Pengarna som rinner ur systemet skulle kunna användas till att stärka skola, vård och omsorg. Utan att behöva höja skatterna för låg- och medelikomstagarna! 
    Ja det är galet med friskolor och privatiseringar, det håller jag med om men förvånansvärt många tycker jag förväntar sig att staten ska driva dem framåt. De saknar eget driv eller ambitioner, staten måhända kan hjälpa dem på traven men det är ändå hos dem själva som bollen ligger sen. Många orkar inte ens ta upp bollen. Vi kan inte heller acceptera ett ökat antal, kanske har du rätt i att pengar som rinner ur systemet kan användas men jag är tveksam om det räcker.
  • Anonym (Bea)
    Postman skrev 2025-04-07 19:13:55 följande:
    Just ISK tycker jag är helt fantastiskt bra, jag kan inte förstå varför man ska tvingas skatta sina redan beskattade sparpengar. Om jag kan spara ihop några hundra tusen eller miljon, varför ska jag tvingas skatta för dem, det är ju mina sparpengar från lön. Får inte arbetare kunna spara pengar tycker du?
    Vi som inte har stora förmögenheter tjänar mer på ett fungerande samhälle; med bra sjukvård, skolor, barnomsorg, arbetsmarknadsåtgärder och äldreomsorg.Samt ett fungerande bostadsbyggande.

Idag måste exempelvis folk vara nästan halvdöda för att efter lång väntan få en plats på ett omsorgsboende. Allt färre får hemtjänst beviljad. Barngrupperna i förskolorna är alldeles för stora, ofta blir förskollärarna utbrända, de hinner inte se och stödja barnen.  När jag var liten var lågstadieklasserna små, nu kan det vara uppåt 30 barn.

Jag har också ISK, men skulle föredra att fritidsverksamhet för ungdomar i olika former prioriterades före skattefrihet på ISK. 

Om du inte är mycket rik så är det ju ändå småsmulor som vi vanliga tjänar på dessa reformer! Smulor till oss för att vi ska bli nöjda och samtidigt massor med pengar till de ekonomiska storfräsarna. 

De har råd att köpa sjukvård och omsorg privat, kan strunta i det allmännas resurser.  Sverige har blivit ett eldorado för de riktigt rika, vi har många miljadärer. Det är ingen tillfällighet att en del norrmän, som exempelvis Peter Stordalen verkar fundera på att flytta hit.
Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?