• Anonym (Bortskämd unge?)

Vad gör jag i denna situation?

Detta inlägg är löjligt men jag behöver ändå lite tankar utifrån just nu.

Min pappa (pensionär) lämna i förra veckan in sin bil på verkstad. Jag bor relativt nära verkstaden medan han nån mil bort. Han bad mig om att bli hämtad och fördriva tiden hemma hos mig medan bilen var på verkstaden. Visst, jag hämtar honom och hans hund och vi är hemma hos mig några timmar (typ 5 timmar ) innan bilen är klar och han får skjuts tillbaka till verkstaden. 
    Då säger han att bilen inte var helt klar utan ska in denna veckan igen. Han säger du att det blir på tisdag igen som han behöver få komma. Jag jobbar tisdagar men kan byta till onsdag. MEN jag känner lite att "va fan" hur kan detta läggas på mig såhär? Jag får ju ingenting gjort och mer eller mindre halva dagen gör åt till detta och det får man ju ställa upp på men det är samtidigt inte kul. 

Förlåt för ett löjligt problem. Jag skäms men jag känner mig lite överkörd nästan. 

Behöver nog bara lite tankar utifrån. Jag får lite ångest av detta. Att det tas förgivet och att jag är för snäll för att säga nej.

• Svar på tråden Vad gör jag i denna situation?
  • Cereal Killer

Ja, alltså det är så det är att ha äldre föräldrar. Först hoppas de att man ställer upp och blir tacksamma för hjälpen, men ju mer man ger desto mer förväntar de sig. Och det är skitjobbigt, men samtidigt känner man sig skyldig för att man ens tänker tanken att inte finnas där för mamma och pappa. 

Vad ska du göra? Tillåt dig själv att vara irriterad över situationen en stund. Byt till onsdagen och hjälp din pappa. Håll tummarna för att det dröjer ett tag innan han behöver hjälp igen. 

• Fjäril kär

En god kompromiss kan väl vara att han får vara hos dig men  får finna sig i att du behöver göra saker . Du måste faktiskt inte sitta vid köksbordet 5 timmar och hålla sällskap. Passa på att åka och handla, ha tvättstugan eller vad du måste göra .

Altervet är väl att skjutsa hem honom och sen hämta honom.när bilen är klar?  

• olof 45

Håller med föregående om att det ändå låter som en ganska liten sak att göra för en familjemedlem. Tror du inte han skulle ställa upp på samma för dig?

Om du vill markera att du gör en uppoffring, så svarar du "Jag jobbar på tisdag så det blir lite meckigt att skjutsa dig den dagen. Jag kan eventuellt byta dag, om någon annan är villig att byta, så inte helt enkelt. Har bilverkstaden någon flexibilitet gällade dag?"

Då markerar du att det är en större tjänst än vad han kanske inser själv?

olof 45 skrev 2025-04-07 10:44:20 följande:

Håller med föregående om att det ändå låter som en ganska liten sak att göra för en familjemedlem. Tror du inte han skulle ställa upp på samma för dig?

Om du vill markera att du gör en uppoffring, så svarar du "Jag jobbar på tisdag så det blir lite meckigt att skjutsa dig den dagen. Jag kan eventuellt byta dag, om någon annan är villig att byta, så inte helt enkelt. Har bilverkstaden någon flexibilitet gällade dag?"

Då markerar du att det är en större tjänst än vad han kanske inser själv?

Han skulle ställa upp om han inte hade annat planerat. Han skulle inte ändra sina planer. Jag hade däremot löst det genom att tex ta bussen hem eller en hyrbil eller bett någon skjutsa hem mig. Det är en liten sak att ställa upp på visst men som någon skrev tidigare så ju mer man ställer upp ju mer ska dom ha. Min pappa är expert där. Tar förgivet liksom. 

Vi är 4 st helsyskon och det är alltid bara jag som hjälper vår pappa. Jag har ställa upp väldigt mkt på honom kch därför ringer han alltid mig. 

Jag vill inte bli missförstådd att jag är gnällig och inte vill ställa upp men det känns lite som att jag blir lite överkörd imellanåt. Han sa att han kan inte gö på stan så länge som det tar att ha bilen på verkstad utan behöver få bli hämtad och vara hos mig. Han ser alltså inte ens över nått annat alternativ och frågar liksomninte ens utan bara informerar om att han behöver mig. 
  • Anonym (Signe)

Jag är van från min familj att vi hjälper varandra i den mån det går dvs satt familjens behov högt.
    Jag är som du, alltså en av flera syskon och våra föräldrar har bett oss om hjälp från var och en av oss där vi kan matcha behovet dvs det var och en av oss på bästa sätt kan hjälpa dem med. Jag är stark och bra på trädgårdsarbete med att klippa Häcken, elda, lyfta gräsmattan och rulla ut ny medan min bror är bra på bygge och syrran med tex pappersarbete.
    Våra föräldrar hjälper även oss när vi behöver det, går åt båda hållen .

Tycker faktiskt man kan hjälpa till så gott man kan, en vacker dag kanske man ångrar att man inte ställde upp 
    mer.
    Det finaste man kan ge en annan människa är att erbjuda sin dyrbara tid.
    Tänkvärt.

• Anonym (M)
    Anonym (Bortskämd unge?) skrev 2025-04-07 11:36:43 följande:
    Han skulle ställa upp om han inte hade annat planerat. Han skulle inte ändra sina planer. Jag hade däremot löst det genom att tex ta bussen hem eller en hyrbil eller bett någon skjutsa hem mig. Det är en liten sak att ställa upp på visst men som någon skrev tidigare så ju mer man ställer upp ju mer ska dom ha. Min pappa är expert där. Tar förgivet liksom. 

Vi är 4 st helsyskon och det är alltid bara jag som hjälper vår pappa. Jag har ställa upp väldigt mkt på honom kch därför ringer han alltid mig. 

Jag vill inte bli missförstådd att jag är gnällig och inte vill ställa upp men det känns lite som att jag blir lite överkörd imellanåt. Han sa att han kan inte gö på stan så länge som det tar att ha bilen på verkstad utan behöver få bli hämtad och vara hos mig. Han ser alltså inte ens över nått annat alternativ och frågar liksomninte ens utan bara informerar om att han behöver mig. 
    Då hade jag svarat att jag arbetar och kan tyvärr inte byta med någon, men fråga någon annan av syskonen. Sedan är det upp till honom att lösa det. 
  • olof 45

Om han bara informerar dig, så är det dags att du informerar tillbaka - du jobbar tyvärr den dagen. Du hade gärna ställt upp, men det kan itne fungera som så att han bara dyker upp under en arbetsdag, tyvärr.
  • Tow2Mater

Men ge honom en nyckel så han kan vara hos dig medan du jobbar och han slipper spendera hela tiden på stan.

Tow2Mater skrev 2025-04-07 17:43:24 följande:

Men ge honom en nyckel så han kan vara hos dig medan du jobbar och han slipper spendera hela tiden på stan.

Ja hade jag gärna gjort men skon klämmer i atg han inte kan gå hit från verkstaden med sin hund. Annars hade jag gärna gjort det. Jag dör inte utav att hämga honom och ställa upp, är mer den där känslan jag knte gillar att jag får. Ställer man upp minsta lilla så är han lite expert på att ta en förgivet sen. Det handlar nog mer om att jag behöver jobba med mig själv.
  • Jemp
    Anonym (Bortskämd unge?) skrev 2025-04-07 18:13:07 följande:
    Ja hade jag gärna gjort men skon klämmer i atg han inte kan gå hit från verkstaden med sin hund. Annars hade jag gärna gjort det. Jag dör inte utav att hämga honom och ställa upp, är mer den där känslan jag knte gillar att jag får. Ställer man upp minsta lilla så är han lite expert på att ta en förgivet sen. Det handlar nog mer om att jag behöver jobba med mig själv.
    Men det var ju nära? Kan han inte gå eller ta buss- antingen till dig eller hem till sig?
    Jemp skrev 2025-04-07 18:41:21 följande:
    Men det var ju nära? Kan han inte gå eller ta buss- antingen till dig eller hem till sig?
    Han har en dryg mil hem till sig. Hem gill mig tar det ca 20 minuter att gå. Han har sin hund med sig som inte klarar att gå för tillfället. Den är bortskämd och kan inte vara själv hemma mer än ett par timmar max. 
  • Fiona M
    Anonym (Bortskämd unge?) skrev 2025-04-07 19:39:24 följande:
    Han har en dryg mil hem till sig. Hem gill mig tar det ca 20 minuter att gå. Han har sin hund med sig som inte klarar att gå för tillfället. Den är bortskämd och kan inte vara själv hemma mer än ett par timmar max. 
    Hundar får åka buss.
  • EpicF

Rent krasst så talar du om att det inte passar för dig eftersom du jobbar den dagen och han får hitta på något annat att göra under tiden bilen är på verkstaden. Man måste inte alltid ställa upp på sina gamla föräldrar.  Det är helt ok att säga nej. 
  • EpicF
    Då får han ta buss eller taxi. 
  • Jemp
    Oj ja då får han väl ta sig till veterinären istället för hem.

Kan han lämna hunden hos dig innan han lämnar in bilen?
Svar på tråden Vad gör jag i denna situation?