Min fru är bokstavstroende muslim
Du hade hamnat i precis samma situation om din fru hade gått med i Maranata, Jehovas vittnen eller en sträng variant av Pingströrelsen. Det är ju inte själva religionen, utan radikaliseringen som skapar stora problem när ni inte tycker lika.
Så fråga dig själv om du accepterar att vara gift med någon som är så bokstavstroende.
Det finns många orsaker till att människor kan bli bokstavstroende. Exempelvis har vi fått en mörkare omvärld med krig, klimatförsämring och hot mot demokratin. Ökad fientlighet mot invandrare har också kommit under senare år.
Men vi tacklar svårigheter olika. Hon är inte längre den som du gifte dig med. Det är otroligt sorgligt.
Vill hon att du ska bli bokstavstroende? Det verkar så om hon bråkar mycket med dig om saker som har med religionen att göra.
Det är en stor skillnad på att själv vara troende och följa vissa restriktioner och att försöka bestämma att andra måste vara troende på precis samma sätt. Jag tycker att det senare är inskränkt, men så kommer jag från en kultur där tron är ett privat ställningstagande. Det finns många etniskt svenska par där den ena maken är troende och den andra inte. Men det fungerar inte så bra när krav läggs på den andra parten.