Inlägg från: Anonym (nille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nille)

Min fru är bokstavstroende muslim

Du hade hamnat i precis samma situation om din fru hade gått med i Maranata, Jehovas vittnen eller en sträng variant av Pingströrelsen. Det är ju inte själva religionen, utan radikaliseringen som skapar stora problem när ni inte tycker lika.

Så fråga dig själv om du accepterar att vara gift med någon som är så bokstavstroende.

Det finns många orsaker till att människor kan bli bokstavstroende. Exempelvis har vi fått en mörkare omvärld med krig, klimatförsämring och hot mot demokratin. Ökad fientlighet mot invandrare har också kommit under senare år. 

Men vi tacklar svårigheter olika. Hon är inte längre den som du gifte dig med. Det är otroligt sorgligt.

Vill hon att du ska bli bokstavstroende? Det verkar så om hon bråkar mycket med dig om saker som har med religionen att göra.

Det är en stor skillnad på att själv vara troende och följa vissa restriktioner och att försöka bestämma att andra måste vara troende på precis samma sätt. Jag tycker att det senare är inskränkt, men så kommer jag från en kultur där tron är ett privat ställningstagande. Det finns många etniskt svenska par där den ena maken är troende och den andra inte. Men det fungerar inte så bra när krav läggs på den andra parten.

• Anonym (nille)
    Anonym (Olycklig man) skrev 2025-04-07 15:07:40 följande:

Mitt största problem är att jag vill såklart ha en familj, det kommer bli svårt att bygga upp något så starkt igen vid min ålder.

Det är ju en katastrof för dig personligen, det förstår jag ju. Ge det tid, skilsmässan kommer att ta sin tid (det är hemskt att skiljas ja)  och efteråt kan man behöva en del tid att hämta sig. 
    (Det riktigt akuta känslomässiga brukar vara ca 3 månader, men det klart att det är påfrestande längre tid än så.)

Men en dag så känner man sig friare. Och då kan man börja leta. Gör det, leta, för när man var ung träffade man automatiskt många "lediga" personer, men när man blir äldre måste man söka upp dem. Skippa Tinder, ta någon mer seriös, som Mötesplatsen. Eller sök irl. 
  • Anonym (nille)
    Anonym (man up!) skrev 2025-04-08 08:45:48 följande:

Du går väl på fredagsbönen? Prata med din imam om hur du skall ta hand om din fru. Det handlar om att du måste ta kontrollen och att du är den som styr förhållandet. Du har gått från bad boy till mes. Inte undra på att hon är missnöjd. Dags att man up.

Jag tror inte att du förstår hur viktig tron kan bli för vissa människor. Den går utöver det vardagliga och vardagens hierarkier. 

Kom ihåg att det finns människor som offrar sitt liv för tron.

Jag är inte religiös, men man kan ju observera andras beteende i Sverige och i andra länder.
  • Anonym (nille)
    Ascendere skrev 2025-04-08 13:29:01 följande:
    Som troende kristen kan jag bara hålla med dig. Kvinnan är här som vår hjälpare men det ställer å andra sidan höga krav på oss män. Lever du upp till dem TS? 
    Å andra sidan, om en man är tillsammans med en kvinna som inte är radikaliserad i sin tro (gäller alla religioner), så behöver han bara leva upp till vanlig mänsklighet och hygglighet  hemma och i samhället i de flesta fall. Betydligt enklare ideal att leva upp till för mannen.
  • Anonym (nille)
    Surkräm skrev 2025-04-09 11:34:08 följande:

Muslimer och icke-muslimer kan inte vara i ett förhållande. Vi är alldeles för olika för det.

Synd att du inte fick reda på det från början.

Det finns många muslimer som är lika utövande i sin religion som många etniska svenskar är. Det vill säga inte alls.

Men man deltar ändå i respektive religions firande av helgdagar, som för kristna är advent jul, och påsk till exempel.

Det går alldeles utmärkt att vara tillsammans över religionsgränserna. Man får bara fler trevliga helger att fira.

Men om någon part är djupt troende och vill ordna hela hemlivet efter det, så blir det problem. 
  • Anonym (nille)

Det är inte mycket respekt för andras tro här, från något håll.

Det vill säga man har rätt att tro, men också att ställa sig frågande till tro överhuvudtaget. 

Svar på tråden Min fru är bokstavstroende muslim