Kan anteckningar räknas som personligt påhopp?
Ja men snälla. "Kämpar med näbbar och klor för att ditt barn ska få kalla läraren bajs" 
Det var väl inte det det var frågan om? Jag har pratat med mitt barn och varit väldigt viktig med att man ska vara respektfull och inte störa andra. Varken i klassen eller i andra sammanhang.
Nu var det ju inte frågan om att jag tycker att det är okej att hen beter sig respektlöst mot läraren. För det tycker jag inte. Vi har stränga förhållningsregler om att man ska bete sig respektfullt mot både klasskamrater och lärare i skolan.
Och det var väldigt klumpigt gjort att skriva dikten på ett ställe där läraren kunde se den. Det har jag också sagt åt mitt barn. Skulle heller aldrig godkänna att hen hade tillatat läraren i dylika ordalag, eller om mitt barn visat sin dikt till andra, eller skrivit den i skolboken eller på något synligt ställe. Men det måste väl ändå få finnas gråzoner?
Nu vet jag att jag överdriver, men för att förklara min poäng. Ponera att mitt barn skrev dagbok och i den uttryckte personliga åsikter. Och att någon av dessa åsikter då hade varit denna dikt. Är det fel av barnet att uttrycka sina privata känslor i sin dagbok? För tänk om dagboken kommer med i skolväskan och läraren råkar få se dikten? Är det en kränkning mot läraren?
Ursäkta mig, men det är ju bara löjligt att kräva av ett barn att de inte ska få ogilla sina lärare eller tänka om dom i otrevliga ordalag. Visst, som sagt var var det ju väldigt klumpigt att skriva ner det på ett ställe där läraren kunde se det. Men vem i denna diskussion kan med handne på hjärtat erkänna att man aldrig tänkt eller tyckt att en annan person varit "bajs"? Kanske yttrat denna åsikt till en kompis. Eller skrivit ett argt mail om sin chef till en kollega?
Dålig situation om sagda person får reda på det. Då får man ju stå sitt kast. Som mitt barn nu. Men jag tycker väl att konsekvenserna ska stå i proportion till det som hänt. Och att uttrycka sina känslor privat kan väl ändå inte tolkas som "personligt påhopp"?
Sen kan jag ärligt talat inte säga till mitt barn att hen aldrig får använda ord som "bajs" för att beskriva sin lärare. För om läraren skulle ha betett sig på ett ytterst respeklöst sätt mot mitt barn så kan jag inte kräva att mitt barn inte ska få bli upprörd över det. Respekt förtjänar man, och om läraren beter sig osakligt så har jag full förståelse för att mitt barn vill klotta "läraren är bajs" i sitt eget personliga häfte. Smart? Nej! Men tänker jag bli arg på mitt barn för det? Nej. Som sagt var, här då specifikt för att det var i DET EGNA HÄFTET. Men som jag flertalet gånger reda påpekat. Har sagt åt ungen att i fortsättningen inte skriva sånt i skolhäften, utan ta ut sin frustration i sin privata anteckningsbok istället.
Och ja, en icke framgångsrik attityd är nog en toal saknad av respekt mot auktoritärer. Men jag anser det vara en lika icke framgångsrik attityd att bara ta skit och undertrycka sina egna känslor istället för att ventilera dom på ett sätt som inte (borde) skadar någon annan.
Du kommer alltså behålla samma inställning nör klasskamrater skriver elaka dikter om ditt barn och låter dessa ligga så ditt barn ser det. När ditt barn gråter och blir ledsen så kommer du svara att det var duktigt av andra barn att ta ut sina känslor i skift? Att ditt barn får skylla sig själv om hon tittar på andras block?
Denna dikt verkar ju bara vara ännu en sak i en rad problemskapande beteende. Bra att skolan vill ha möte och ta tag i detta.