• Anonym (Mamma till tonåring)

Kan anteckningar räknas som personligt påhopp?

Mitt barn har blivit anklagad av en lärare i skolan för personligt påhopp.

Utan att gå in på detaljer så var det nyligen en incident i klassen där läraren blev arg på mitt barn. Enligt mitt barn så var det frågan om ett missförstånd/orättvis behandling. Och om mitt barns version av händelsen stämmer, så håller jag med om att det var orättvist.

Nu har jag inte ännu talat med läraren, så jag har inte hört hens version. Men det kanske är irrelevant i detta skede. För mitt barn upplevde situationen som orättvis och blev frustrerad. 

Mitt barn berättade åt mig idag, att frustrationen och irritationen gjorde hen arg, så för att ventilera skrev hen en "dikt" i sitt skolhäfte. I dikten skrev hen en rad om incidenten, att hen inte tycker om läraren samt avslutade med ett lite fult rim på lärarens namn. Väldigt oskyldigt dock, rimmet var typ i klass med "bajs". 

Idag hade läraren sett denna dikt under lektionen, då mitt barn gjorde anteckningar i häftet. Läraren hade läst dikten och blivit mycket arg. Det bästa hade ju varit om jag kunnat dela med mig av dikten. men då lämnar jag ut personlig information. Så ni får nu bara hålla till godo med min beskrivning om att det värsta i dikten var "jag tycker inte om läraren, *lärarens namn*, hen är lite "bajs" (*bajs* var ett ord i samma still som rimmade på lärarens namn)

Idag fick jag ett meddelande från läraren om att detta var oacceptabelt och för att hens gräns går vi personliga påhopp. Alltså kan jag inte annat än tolka det som att läraren ansåg att denna dikt var ett personligt påhopp.

Själv anser jag att läraren är orättvist sträng i detta. Så där har vi av väldigt olika åsikter.
    Det som jag undrar är, sådär rent juridiskt, att var går gränsen för vad som kan kallas för personligt påhopp?

Kan privata anteckningar anses vara personligt påhopp?
    Visst, det var ett skolhäfte, men jag har förstått att de inte behöver lämna in sina häften till läraren t.ex. för att kontrollera anteckningar eller uppgifter. Så även om det är ett skolhäfte som läraren kan se, så kan det väl ändå anses vara ett personligt föremål. Så kan privata anteckningar verkligen räknas som personligt påhopp?

• Svar på tråden Kan anteckningar räknas som personligt påhopp?
  • Anonym (Z)

Personligt påhopp är ingen juridisk term.
    Väldigt olämpligt att skriva en sådan vers men inte olagligt.

• Tremere
    Vad säger lagen?
    1. Förolämpning (BrB 5 kap. 3 §)
    Att rimma en lärares namn med ordet "bajs" kan i sig ses som ett nedsättande omdöme. Men eftersom det kommer från en elev i högstadieålder, så väger avsikten och sammanhanget mycket tungt.
    För att det ska vara straffbar förolämpning, krävs att det sker med uppsåt att kränka lärarens ära/självkänsla.
    En dikt är dessutom en konstnärlig uttrycksform, vilket ger visst skydd under yttrandefriheten (regeringsformen 2 kap).
    Åldern på eleven spelar också stor roll. Barn under 15 år kan inte dömas till straffrättsligt ansvar.
    Slutsats i juridisk mening:
    Det är osannolikt att detta skulle leda till något straffrättsligt ? särskilt om eleven är under 15 år. Om eleven är över 15, kan det i teorin räknas som förolämpning, men det är tveksamt om åklagare skulle väcka åtal för något så bagatellartat utan starkare omständigheter.
    Vad gäller i skolan?
    Skolan har ett tydligt ansvar enligt Skollagen och Läroplanen (Lgr22) att motverka:
    Kränkande behandling
    Bristande respekt för personal
    Störningar av arbetsmiljön
    Om en elev uttrycker sig kränkande mot en lärare, oavsett form, är det rektorns ansvar att hantera det enligt skolans plan mot kränkande behandling.
    Skolan kan vidta åtgärder som:
    Samtal med eleven och vårdnadshavare
    Pedagogiska konsekvenser (t.ex. samtal om respekt och uttryckssätt)
    Eventuellt disciplinära åtgärder (om det är allvarligt eller upprepas)
    Yttrandefrihet vs respekt
    Även barn har yttrandefrihet, men den begränsas i skolan när den krockar med andras rätt till en trygg arbetsmiljö (även lärare har rätt till det). Det är fullt möjligt att:
    En elev får skriva en dikt som uttrycker frustration.
    Men det är inte okej om syftet är att förlöjliga eller kränka en enskild vuxen, särskilt inför andra.
    Hoppas att det hjälper!
    Anonym (Z) skrev 2025-04-08 15:24:38 följande:

Personligt påhopp är ingen juridisk term.
    Väldigt olämpligt att skriva en sådan vers men inte olagligt.

Olämpligt, kanske. Men det var inte menat för lärarens ögon. 

Och personligen kan jag anse att ett litet privat skriveri är ett ytterst lämpligt sätt att ta ut sin frustration på, speciellt sett till de alternativ många tonåringar brukar kunna välja istället. T.ex. tilltala läraren fult, sprida samma dikt på social media eller sprida den rent sysikt i skolan.

I så fall kan man ju också men att privata dagboksanteckningar är olämpliga. Och visst, visst. Jag inser mycket väl att det är stor skillnad på en privat dagbok och ett personligt skolhäfte. Men min poäng kvarstår.

Om personligt påhopp inte är en juridisk term, kan det någon annanstan än i lagliga texter finnas en definition på vad som kan anses vara personligt på hopp och vad som inte är det?

För min del räknar jag i alla fall ett påhopp som att det verkligen behöver aktivt riktas till personen ifråga. Man tilltalar den, skriver till den eller delar olika typer av innehåll. Men att en privat anteckning, endast ämnad för en själv, är ett påhopp..?

Tremere skrev 2025-04-08 15:28:30 följande:
    Vad säger lagen?
    1. Förolämpning (BrB 5 kap. 3 §)
    Att rimma en lärares namn med ordet "bajs" kan i sig ses som ett nedsättande omdöme. Men eftersom det kommer från en elev i högstadieålder, så väger avsikten och sammanhanget mycket tungt.
    För att det ska vara straffbar förolämpning, krävs att det sker med uppsåt att kränka lärarens ära/självkänsla.
    En dikt är dessutom en konstnärlig uttrycksform, vilket ger visst skydd under yttrandefriheten (regeringsformen 2 kap).
    Åldern på eleven spelar också stor roll. Barn under 15 år kan inte dömas till straffrättsligt ansvar.
    Slutsats i juridisk mening:
    Det är osannolikt att detta skulle leda till något straffrättsligt ? särskilt om eleven är under 15 år. Om eleven är över 15, kan det i teorin räknas som förolämpning, men det är tveksamt om åklagare skulle väcka åtal för något så bagatellartat utan starkare omständigheter.
    Vad gäller i skolan?
    Skolan har ett tydligt ansvar enligt Skollagen och Läroplanen (Lgr22) att motverka:
    Kränkande behandling
    Bristande respekt för personal
    Störningar av arbetsmiljön
    Om en elev uttrycker sig kränkande mot en lärare, oavsett form, är det rektorns ansvar att hantera det enligt skolans plan mot kränkande behandling.
    Skolan kan vidta åtgärder som:
    Samtal med eleven och vårdnadshavare
    Pedagogiska konsekvenser (t.ex. samtal om respekt och uttryckssätt)
    Eventuellt disciplinära åtgärder (om det är allvarligt eller upprepas)
    Yttrandefrihet vs respekt
    Även barn har yttrandefrihet, men den begränsas i skolan när den krockar med andras rätt till en trygg arbetsmiljö (även lärare har rätt till det). Det är fullt möjligt att:
    En elev får skriva en dikt som uttrycker frustration.
    Men det är inte okej om syftet är att förlöjliga eller kränka en enskild vuxen, särskilt inför andra.
    Hoppas att det hjälper!

Tack så väldigt mycket!

Kan det spela in, att dikten inte hade spridits eller självmant visats åt någon. Den var skriven i mitt barns personliga häfte och det var inte meningen att någon annan skulle se den, men läraren råkade se det ändå.

Tänker att en förolämpning väl ändå borde ses som nåt som levereras med intention?

• Anonym (Varan)
    Anonym (Mamma till tonåring) skrev 2025-04-08 15:11:53 följande:
    Kan anteckningar räknas som personligt påhopp?

Mitt barn har blivit anklagad av en lärare i skolan för personligt påhopp.

Utan att gå in på detaljer så var det nyligen en incident i klassen där läraren blev arg på mitt barn. Enligt mitt barn så var det frågan om ett missförstånd/orättvis behandling. Och om mitt barns version av händelsen stämmer, så håller jag med om att det var orättvist.

Nu har jag inte ännu talat med läraren, så jag har inte hört hens version. Men det kanske är irrelevant i detta skede. För mitt barn upplevde situationen som orättvis och blev frustrerad. 

Mitt barn berättade åt mig idag, att frustrationen och irritationen gjorde hen arg, så för att ventilera skrev hen en "dikt" i sitt skolhäfte. I dikten skrev hen en rad om incidenten, att hen inte tycker om läraren samt avslutade med ett lite fult rim på lärarens namn. Väldigt oskyldigt dock, rimmet var typ i klass med "bajs". 

Idag hade läraren sett denna dikt under lektionen, då mitt barn gjorde anteckningar i häftet. Läraren hade läst dikten och blivit mycket arg. Det bästa hade ju varit om jag kunnat dela med mig av dikten. men då lämnar jag ut personlig information. Så ni får nu bara hålla till godo med min beskrivning om att det värsta i dikten var "jag tycker inte om läraren, *lärarens namn*, hen är lite "bajs" (*bajs* var ett ord i samma still som rimmade på lärarens namn)

Idag fick jag ett meddelande från läraren om att detta var oacceptabelt och för att hens gräns går vi personliga påhopp. Alltså kan jag inte annat än tolka det som att läraren ansåg att denna dikt var ett personligt påhopp.

Själv anser jag att läraren är orättvist sträng i detta. Så där har vi av väldigt olika åsikter.
    Det som jag undrar är, sådär rent juridiskt, att var går gränsen för vad som kan kallas för personligt påhopp?

Kan privata anteckningar anses vara personligt påhopp?
    Visst, det var ett skolhäfte, men jag har förstått att de inte behöver lämna in sina häften till läraren t.ex. för att kontrollera anteckningar eller uppgifter. Så även om det är ett skolhäfte som läraren kan se, så kan det väl ändå anses vara ett personligt föremål. Så kan privata anteckningar verkligen räknas som personligt påhopp?

Vart vill du komma?

Det är väl bara att säga till barnet att det var dumt att skriva den dikten.

Därefter gå vidare...
  • Anonym (Varan)
    Anonym (Mamma till tonåring) skrev 2025-04-08 15:34:25 följande:

Tack så väldigt mycket!

Kan det spela in, att dikten inte hade spridits eller självmant visats åt någon. Den var skriven i mitt barns personliga häfte och det var inte meningen att någon annan skulle se den, men läraren råkade se det ändå.

Tänker att en förolämpning väl ändå borde ses som nåt som levereras med intention?

Klart det är en förolämpning. Ditt sätt att leta ursäkter ser inte bra ut.
    Anonym (Varan) skrev 2025-04-08 15:40:35 följande:
    Vart vill du komma?

Det är väl bara att säga till barnet att det var dumt att skriva den dikten.

Därefter gå vidare...

Jag kan inte säga till mitt barn att det var dumt att skriva dikten. För jag tycker inte det. Jag tycker det var ett väldigt bra och moget beslut av hen att ta ut sin frustration på ett så lugnt sätt.

Men jag har sagt till mitt barn att det var dumt att skriva dikten i skolhäftet. Hen hade kunnat skriva den i sitt privata anteckningsblock istället, som läraren inte har rätt att läsa i.

Anonym (Varan) skrev 2025-04-08 15:41:45 följande:

Det är din åsikt. Jag vet inte var jag står ännu.

Jag har svårt att se att en privat anteckning, som inte var ämnad för någon annans ögon, kan ses som en förolämpning. Är det en förolämpning om man tänker fula tankar?
    Jag förstår att läraren kan ha känt sig förolämpad. Men man kan bli förolämpat av många saker som varken var menade som, eller av andra tolkas som förolämpningar.

• Anonym (Varan)
    Anonym (Mamma till tonåring) skrev 2025-04-08 15:58:43 följande:

Jag kan inte säga till mitt barn att det var dumt att skriva dikten. För jag tycker inte det. Jag tycker det var ett väldigt bra och moget beslut av hen att ta ut sin frustration på ett så lugnt sätt.

Men jag har sagt till mitt barn att det var dumt att skriva dikten i skolhäftet. Hen hade kunnat skriva den i sitt privata anteckningsblock istället, som läraren inte har rätt att läsa i.

Anonym (Varan) skrev 2025-04-08 15:41:45 följande:

Det är din åsikt. Jag vet inte var jag står ännu.

Jag har svårt att se att en privat anteckning, som inte var ämnad för någon annans ögon, kan ses som en förolämpning. Är det en förolämpning om man tänker fula tankar?
    Jag förstår att läraren kan ha känt sig förolämpad. Men man kan bli förolämpat av många saker som varken var menade som, eller av andra tolkas som förolämpningar.

Gå bara vidare...
    Anonym (Varan) skrev 2025-04-08 15:40:35 följande:
    Vart vill du komma?

Glömde svara på din fråga. Ber om ursäkt för det.

Jag ville ha ett juridiskt input på allvarligheten i det som hänt. Och jag fick ett ganska bra sådant tidigare. Vilket ju också lyfte fram att i frågan om barn så bör man ta barnens ålder i hänsyn då man avgör hur allvarligt ärendet är.

Och varför frågar jag här, istället för att bara ta bannorna av läraren och gå vidare? Jo, för att jag vill inte att mitt barn ska behöva lida allvarliga konsekvenser för något som jag själv anser är väldigt oskyldigt.

Tilläggas bör, att orsaken till mitt barns frustration var, enligt barnet, orättvis behandling av läraren. Vilket naturligtvis inte heller är OK.

Är mitt barns versionen av den incidenten korrekt? Jag vet inte, jag litar på mitt barn, men ska även prata med läraren imorgon för att höra hens version. Först då kan jag ju se hela sammanhanget. Men jag vill vara förberedd inför den situationen.

Jag accepterar inte osakligt beteende av mitt barn. Vi har redan pratat om vad som hänt. Tidigare har han kunnat agera utåt över sin frustration. Hans reaktion nu är en stor förbättring och enligt mej, mycket mogen. Mer mogen än många vuxna jag haft att göra med själv i arbetslivet.
    Men jag accepterar inte heller osakligt beteende av läraren. Därför ska jag också tala med läraren, för att få båda sidor, men jag vill samtidigt veta var jag står gällande lärarens anklagelser.

• Lönnsirap
    Anonym (Mamma till tonåring) skrev 2025-04-08 15:34:25 följande:

Tack så väldigt mycket!

Det är väl en jätteviktig läxa för en tonåring att människor kan bli kränkta. Och om någon blir kränkt så kan den människan bli sur och sätta en gräns. 

Jag tänker att det är en rätt viktig del i att vara förälder till en tonåring att hjälpa dem förstå när de missuppfattat spelreglerna. Visst är privata anteckningar inga kränkningar, men så fort de blir synliga spelar det ingen roll vad man menade, man har sett till att de blir synliga och kränker. 

Du verkar tycka att det där runtomkring händelsen är meningslöst och att det "bara" handlar om vad ditt barn tänker och känner. Riktigt så enkelt är det ju inte, utan din barn har ju sett till att det finns bevis på vad hen skrivit genom att ha hälftet framme. Så att det syns. För då blir det ju en kränkning som naturligtvis kan vara omedveten, men likväl faktiskt kan vara en klassisk självupptagen tonåring, som faktiskt behöver få lite input om att man behöver bete sig.
Svar på tråden Kan anteckningar räknas som personligt påhopp?