Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Valet i USA 2020.

Valet i USA 2020, där Biden (Demokraterna) vann över Trump (Republikanerna).

Jag googlar för fullt i ämnet, men kanske du vet, hört eller läst något jag missat...

En vän som reser en del till USA och har en del kontakter där hävdar att kritiken om valfusk är grundat på att 2020 års val hade ca tio miljoner fler röstande än valet före och efter och att dessa utgörs av bl.a. döda personer med syfte att ge Biden ett mer fördelaktigt resultat.

Han menar på att detta är möjligt för att man i USA inte behöver legitimera sig vid röstning.

Mina frågor:

1. Stämmer det att man inte behöver legitimera sig vid röstning i USA?

2. Om JA på 1, hur förhindrar man då valfusk genom att samma person röstar flera gånger?

3. Bland fuskteoretikerna har hävdats att människor har röstat fast de är avlidna. Men hur vet man det om man inte legitimerar sig?

4. Bland fuskteoretikerna nämns som skäl till misstankarna om valfusk att det skulle ha varit ca 10 miljoner fler röstande 2020 jämfört med valet före och efter, vilket skulle syfta till att ge Biden fördel. Vad vet du om detta?

• Svar på tråden Valet i USA 2020.
  • Tom Araya
    Anonym (jury) skrev 2025-04-09 18:49:22 följande:
    1. Man måste kunna legitimera sig, men det är lite kaotiskt vilka krav på handlingar som gäller,
    2. Man måste registrera sig lång tid innan valet och i rätt område, så att man står i en vallängd. Något som anses gynna republikanerna, som traditionellt velat göra det så svårt som möjligt att registrera sig. 
    3. Vandringssägner, som aldrig kunnat bevisas objektivt, antagligen beroende på personer med samma namn. 
    4. Inte konstigt att valdeltagandet går några procentenheter upp eller ned i två-partisystem beroende på hur angeläget det känns för oberoende väljare att rösta i det valet.

Inga domstolar har kunnat bekräfta några exempel på röstfusk. Hopplöst att argumentera rationellt mot dessa konspirationsteorier, eftersom så stor del av befolkningen lever i en bubbla där det bara är den egna stammen som gäller.

Nu vill Trump dessutom införa drakoniska regler så att en valarbetare som godkänner en tvivelaktig id-handling eller registrering skall kunna dömmas till fleråriga fängelsestraff för 'valfusk'. Det kommer i så fall att göra ett arkaiskt valsystem ännu mer dysfunktionellt och valdeltagandet ännu lägre.
    Ett argument jag hört från de som tror på valfusk är att valet 2020 hade så många fler röstande, nästan 67 % jämfört med ca 50-60 % i de flesta andra val.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 23:17:09 följande:
    Men precis, och det ar ju dit Trump vill komma, att man ska visa ID och medborgarskap for att rosta. Klart det ar lattare att administera ett litet land som Sverige, alla lander har ju olika system. Men ett steg i taget. Att tvingas klargora sitt medborgarskap och visa ID ar ett bra forsta steg.
    Men fortfarande har man systemet att man själv måste gå och registrera sig som väljare och det är främst där man styrker sin identitet (vid själva valet är det bara vissa state4 som kräver det). Detta är tydligen något som partierna ofta själva sköter och enligt uppgift är det krångligast hos republikanerna... kanske för att Demokraterna statistiskt gynnas av att många röstar vid medan Republikanerna gynnas av att färre röstar.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-04-13 02:20:56 följande:
    Då mäste det ju varit valfusk 2024 också  ...
    Du menar att det var ganska många röstande även 2024?

Jo, men många röstande brukar inte gynna republikanerna.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-04-13 21:38:21 följande:
    om många röstande inte gynnar republikanerna så är det valfusk då demokraterna fick många röster så som det var 2020

Och

om många röstande inte gynnar republikanerna så är det inte valfusk då republikanerna fick många röster så dom det var 2024

Ser du själv var resonemanget du för fram haltar? Det är ju en tankevurpa utan dess like Tomte

Jo, det var fler röstande 2024 än det har varit förr, undantaget 2024.
    Men då var ju frågan om varför et var så många fler röstande 2020 mot tidigare val?

Sedan är frågan hur många som röstade 2024... jag har bara hittat en sida som säger mellan 62 och 65 %, men det är ju en ganska väsentlig skillnad.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-04-14 06:20:21 följande:

För att demokraterna och bilden mobiliserade fler väljare än trump mobiliserade.

Påståendet att det i sig skulle vara  fusk är spekulationer utan grund. Saken har provats i domstol och funnits vara en lögn som Trump och hans anhang sprider.

Meningslöst inlägg då du upprepar dig istället för att svara på frågan.
    Jag ställde just den frågan för att jag vet att det är den första en fuskteoretiker ställer.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-04-14 12:35:27 följande:
    Menar du att du saknar svar på varför fler röstade 2020 än tidigare?
    Ja.
    Om du saknar ett svar på frågan, betyder det att det var fusk? Kan antalet röstande användas som belägg för fusk? 
    Ja, fuskteoretikerna menar på att demokraterna "trollade fram"/"skapade" flera miljoner röstande genom migration/migranter, låtit identiteten hos döda och emigrerade att användas för röstning e.t.c.
    Hur många fler röstade 2024 än tidigare? Är det i så fall ett belägg för att Trump och Maga fuskade?
    Ja.
    Mina siffror säger 62-65 %, men det borde finnas en mer exakt.
    För de som inte tror på fusk vore det bättre om det låg närmare 65 än 62...
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-04-14 19:12:42 följande:

Det maga och trump påstår vara fusk har tagits till domstol och det finns ingenting som visar eller tyder på att det har fuskats med döda och illegala invandrares röster på demokraterna.

I princip alla som röstat var berättigade att rösta, vilket vistas i domstolar.

De som fuskade var Trump och hans falska elektorer och de republikaner som fösöke rösta två gånger i olika delstater eftersom deras representanter sa att de skulle göra det.

Trump fick 2025 nästan väldigt många röster, inte lika många somBiden 2020, men ändå. Hur många döda och illegala invandrare och dubbelröstande republikaner skakade Trump fram?   Om int. Iden kunde få röster i den mängden, hur kunde trump få det? Har Trump fuskat 2024 precis som han gjorde 2020??

Detta är dina argument utefter vad du tror på.
    Oavsett om jag tror på dig eller inte, så saknar jag den fakta jag efterlyser för att hålla fuskteoretikerna kort.
  • Tom Araya

Angående domstolarnas granskningar i ämnet, tror ni domstolarna i USA kan påverkas av den politiska makten/ från politiskt håll?

Svar på tråden Valet i USA 2020.