• Tom Araya

Valet i USA 2020.

Valet i USA 2020, där Biden (Demokraterna) vann över Trump (Republikanerna).

Jag googlar för fullt i ämnet, men kanske du vet, hört eller läst något jag missat...

En vän som reser en del till USA och har en del kontakter där hävdar att kritiken om valfusk är grundat på att 2020 års val hade ca tio miljoner fler röstande än valet före och efter och att dessa utgörs av bl.a. döda personer med syfte att ge Biden ett mer fördelaktigt resultat.

Han menar på att detta är möjligt för att man i USA inte behöver legitimera sig vid röstning.

Mina frågor:

1. Stämmer det att man inte behöver legitimera sig vid röstning i USA?

2. Om JA på 1, hur förhindrar man då valfusk genom att samma person röstar flera gånger?

3. Bland fuskteoretikerna har hävdats att människor har röstat fast de är avlidna. Men hur vet man det om man inte legitimerar sig?

4. Bland fuskteoretikerna nämns som skäl till misstankarna om valfusk att det skulle ha varit ca 10 miljoner fler röstande 2020 jämfört med valet före och efter, vilket skulle syfta till att ge Biden fördel. Vad vet du om detta?

• Svar på tråden Valet i USA 2020.
  • Anonym (Cita)

Jag är inget proffs, bara en vanlig intresserad. Lyssnar på poddar bland annat och försöker läsa på.
    Men jag ser det som tämligen orimligt att döda personer skulle kunna rösta eftersom du i USA måste registrera dig.
    Det är en enorm skillnad mot Sverige.

Här kan du förstås utgå från statistik  efter tidigare val och valundersökningar för att få viss ledning. Du kan se vilka kommundelar som röstat si eller så.
    I USA registrerar man sig så alla inblandade vet på förhand exakt var ens supporters bor. Vilket också möjliggör detta med att dela upp distrikt på olika sätt (fullt lagligt) för att samla eller sprida sina "voters" och komma åt så många elektorer som möjligt. Båda sidorna gör detta fullt transparent så de är lika goda kålsupare båda två. Men det är väldigt märkligt att det är ok.

Men summa summarum, jag tror lika lite på döda som röstat som jag tror på lögnen om att 100-åringar fick socialbidrag eller vad det nu var (pension)? Det senare berodde på ett tolkningsfel av data, systemet kunde bara räkna till en viss siffra, den började det om. ( Vilket är känt av alla som kan minsta lilla om hur sånt funkar, trots det fick det stor spridning.)

• Anonym (jury)
    Tom Araya skrev 2025-04-09 00:52:56 följande:

1. Stämmer det att man inte behöver legitimera sig vid röstning i USA?

2. Om JA på 1, hur förhindrar man då valfusk genom att samma person röstar flera gånger?

3. Bland fuskteoretikerna har hävdats att människor har röstat fast de är avlidna. Men hur vet man det om man inte legitimerar sig?

4. Bland fuskteoretikerna nämns som skäl till misstankarna om valfusk att det skulle ha varit ca 10 miljoner fler röstande 2020 jämfört med valet före och efter, vilket skulle syfta till att ge Biden fördel. Vad vet du om detta?

1. Man måste kunna legitimera sig, men det är lite kaotiskt vilka krav på handlingar som gäller,
    2. Man måste registrera sig lång tid innan valet och i rätt område, så att man står i en vallängd. Något som anses gynna republikanerna, som traditionellt velat göra det så svårt som möjligt att registrera sig. 
    3. Vandringssägner, som aldrig kunnat bevisas objektivt, antagligen beroende på personer med samma namn. 
    4. Inte konstigt att valdeltagandet går några procentenheter upp eller ned i två-partisystem beroende på hur angeläget det känns för oberoende väljare att rösta i det valet.

Inga domstolar har kunnat bekräfta några exempel på röstfusk. Hopplöst att argumentera rationellt mot dessa konspirationsteorier, eftersom så stor del av befolkningen lever i en bubbla där det bara är den egna stammen som gäller.

Nu vill Trump dessutom införa drakoniska regler så att en valarbetare som godkänner en tvivelaktig id-handling eller registrering skall kunna dömmas till fleråriga fängelsestraff för 'valfusk'. Det kommer i så fall att göra ett arkaiskt valsystem ännu mer dysfunktionellt och valdeltagandet ännu lägre.
  • Tom Araya
    Anonym (jury) skrev 2025-04-09 18:49:22 följande:
    1. Man måste kunna legitimera sig, men det är lite kaotiskt vilka krav på handlingar som gäller,
    2. Man måste registrera sig lång tid innan valet och i rätt område, så att man står i en vallängd. Något som anses gynna republikanerna, som traditionellt velat göra det så svårt som möjligt att registrera sig. 
    3. Vandringssägner, som aldrig kunnat bevisas objektivt, antagligen beroende på personer med samma namn. 
    4. Inte konstigt att valdeltagandet går några procentenheter upp eller ned i två-partisystem beroende på hur angeläget det känns för oberoende väljare att rösta i det valet.

Inga domstolar har kunnat bekräfta några exempel på röstfusk. Hopplöst att argumentera rationellt mot dessa konspirationsteorier, eftersom så stor del av befolkningen lever i en bubbla där det bara är den egna stammen som gäller.

Nu vill Trump dessutom införa drakoniska regler så att en valarbetare som godkänner en tvivelaktig id-handling eller registrering skall kunna dömmas till fleråriga fängelsestraff för 'valfusk'. Det kommer i så fall att göra ett arkaiskt valsystem ännu mer dysfunktionellt och valdeltagandet ännu lägre.
    Ett argument jag hört från de som tror på valfusk är att valet 2020 hade så många fler röstande, nästan 67 % jämfört med ca 50-60 % i de flesta andra val.
  • Anonym (amerikanen)

1: Sant med modifikation. Det är endast 35 stater som kräver någon form av legitimation varje gång man går till vallokalen och röstar. Övriga stater kräver legitimation när man registrer sig för att rösta, första gången man röstar eller dyl.

2: På samma sätt som i Sverige. Rösterna tas emot av människor och räknas mot röstlängder eller så släpps man in i elekronbås av riktiga människor. Det är inte 100% vattentätt men typ 99%.

3: Det har flertalet domstolar kommit fram till flertalet gånger under de senaste 5 åren inte ha skett. Precis som dessa människor inte heller tagit emot välfärd, vilket är den senaste given. Däremot står de kvar i både röst- och välfärdsloggorna i vissa distrikt pga föräldrade datasystem. Ungefär som när 100+ åringar i Sverige får erbjudande att börja i förskola.

4: För att USAs befolkning är dåliga på att rösta och bättre på att proteströsta. Vi har en tendens att rösta bort snarare än rösta fram. Helt kort, då. Jag kan skriva mycket mer vid tillfälle.

• Anonym (jury)
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 20:55:29 följande:

Endast 4 demokrater röstade för 'the SAVE Act', varför? Varför vill  inte demokraterna att man ska visa att man är medborgare för att rösta?

www.msn.com/en-us/news/politics/just-four-dems-vote-to-keep-non-citizens-from-voting-in-us-elections/ar-AA1CGzb4

Därför att man vill lösa ett marginellt problem, att icke-medborgare röstar trots att detta redan nu är straffbart och att det redan nu finns kontrollmekanismer för att motverka detta, genom att skapa ett mycket större problem som är att medborgare, och då miljoner, inte tillåts rösta pga drakoniska krav på formell dokumentation. Samt lika drakoniska krav på dom valarbetare som skall kontrollera denna dokumentation, med fara för att ryka i fängelse om dom skulle godkänna ett dokument som inte uppfyllde alla formalia..

SAVE.act är reellt en del av den agenda-2025 inspirerade statskupp som MAGA-republikanerna vill genomföra och som syftar till att alienera alla andra än kristna nationalister från att rösta.
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2025-04-10 21:50:00 följande:
    Därför att man vill lösa ett marginellt problem, att icke-medborgare röstar trots att detta redan nu är straffbart och att det redan nu finns kontrollmekanismer för att motverka detta, genom att skapa ett mycket större problem som är att medborgare, och då miljoner, inte tillåts rösta pga drakoniska krav på formell dokumentation. Samt lika drakoniska krav på dom valarbetare som skall kontrollera denna dokumentation, med fara för att ryka i fängelse om dom skulle godkänna ett dokument som inte uppfyllde alla formalia..

SAVE.act är reellt en del av den agenda-2025 inspirerade statskupp som MAGA-republikanerna vill genomföra och som syftar till att alienera alla andra än kristna nationalister från att rösta.
    Jag köper det inte. Dessa ' drakoniska krav' fungerar ju bra i t ex Sverige. Och i en del stater i USA som jag förstår det.

--------------------------
    Tack Trump att du vill förhindra valfusk.
  • Anonym (halvamerikan)
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 21:58:01 följande:
    Jag köper det inte. Dessa ' drakoniska krav' fungerar ju bra i t ex Sverige. Och i en del stater i USA som jag förstår det.

WOW Det var ju Trump som ringde och ville att Georgia skulle hitta fler röster åt honom.

Det finns inga bevis på fusk åt något håll i något amerikanskt val förutom då Trumps samtal där han ville att röster skulle "hittas" till hans fördel.

Vad lite ni alla vet om hur det går till i Amerikanska val.

Konspirations teorier i ett demokratiskt land och som säger att bara det ena lägret skulle kunna genomföra fusk utan några som helst bevis.
    Jäklar vad mycket smartare Demokraterna skulle vara än Republikanerna om det var så, Sure!
    Inte ens de flesta republikaner tror det.
    Skulle USA vara ett uland när det gäller val? skulle vara pinsamt för dom som land i  så fall.

Lägg ner konspirationsteorierna, Trump förlorade men vann igen.
  • Anonym (jury)
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 21:58:01 följande:

Sverige är ljusår mer välfungerande än USA på det området, med personnummer, central folkbokföring och nationella id-kort. USA lever mer kvar på 1800-talet när det gäller sånt.

Ingen behöver registrera sig som väljare på den ort på avser att rösta på månader i förväg och då vifta med ett pass eller en födelseattest för att få rösta.

Plus att kraven i SAVE.act reellt närmast förhindrar brevröstning om dom skall tas bokstavligt.

Men du stödjer republikanernas kamp mot 'röstfusk', som tydligen är allt och alla som står i vägen för deras ambitioner.
  • Tow2Mater
    Anonym (halvamerikan) skrev 2025-04-10 22:12:53 följande:
    WOW Det var ju Trump som ringde och ville att Georgia skulle hitta fler röster åt honom.

Det finns inga bevis på fusk åt något håll i något amerikanskt val förutom då Trumps samtal där han ville att röster skulle "hittas" till hans fördel.

Vad lite ni alla vet om hur det går till i Amerikanska val.

Konspirations teorier i ett demokratiskt land och som säger att bara det ena lägret skulle kunna genomföra fusk utan några som helst bevis.
    Jäklar vad mycket smartare Demokraterna skulle vara än Republikanerna om det var så, Sure!
    Inte ens de flesta republikaner tror det.
    Skulle USA vara ett uland när det gäller val? skulle vara pinsamt för dom som land i  så fall.

Lägg ner konspirationsteorierna, Trump förlorade men vann igen.
    Vet inte varfor du citerar mig. Jag pratar om en helt annan sak.
Svar på tråden Valet i USA 2020.