Pappas pengar är borta
Min pappa har plötsligt gått bort, 70 år gammal. Bouppteckning precis gjord.
Efter att mamma dog för 10 år sedan så gick vi tillsammans igenom hans ekonomi, den var mycket god. Han hade över 1mkr på banken, ärvde en del efter mamma, hade en bra pension och huset var avbetalt så räkningarna få.
Han har levt med en ny kvinna de senaste två åren. Jag tyckte om henne först, hon var pigg och fick med pappa på massor skoj. Han kom ut och började leva igen. Men började snart känna att hon kanske utnyttjade honom. Flyttade in i huset och började renovera och hade sig. Massor resor, konserter, dyra presenter osv. Hade en misstanke att det var pappa som stod för kalaset, men lät dem hållas. Hellre att se pappa lycklig liksom.
Pappa dog i en stroke. Oväntat som tusan. Och det finns inga pengar kvar. Huset är belånat och banken är länsad. Bara förra månadens pension kvar. Visar sig att han har skrivit över halva huset på henne. Jag är ensambarn så jag ärver halva efter att bolånen är betalda.
Hade ju tänkt att flytta dit, det är mitt barndomshem, men har inte råd att köpa ut henne. Huset är värt över 4mkr idag och cirka 1mkr i bolån. Men jag är ensam med två barn och har inte kapitalet att köpa ut henne, vad jag tror.
Han har en livförsäkring som är under utredning. Jag står som förmånstagare. Men vet inte vilken summa det kan röra sig om. Utbetalningen är dock fryst då hon ringde försäkringsbolaget och hävdade att det var hon som skulle ärva halva enligt testamente. Så försäkringsbolaget inväntar bouppteckningen innan utbetalning. Men något testamente finns inte. Hon hotar att stämma mig, säger att jag haft testamentet men förstört det.
Jag har aldrig sett nåt testamente. Visste heller inte att det skulle funnits nåt. Hade ingen aning om att hon ägde halva huset.
Suck. Blir bara trött.