• Anonym (Sonen)

Pappas pengar är borta

Min pappa har plötsligt gått bort, 70 år gammal. Bouppteckning precis gjord. 

Efter att mamma dog för 10 år sedan så gick vi tillsammans igenom hans ekonomi, den var mycket god. Han hade över 1mkr på banken, ärvde en del efter mamma, hade en bra pension och huset var avbetalt så räkningarna få. 

Han har levt med en ny kvinna de senaste två åren. Jag tyckte om henne först, hon var pigg och fick med pappa på massor skoj. Han kom ut och började leva igen. Men började snart känna att hon kanske utnyttjade honom. Flyttade in i huset och började renovera och hade sig. Massor resor, konserter, dyra presenter osv. Hade en misstanke att det var pappa som stod för kalaset, men lät dem hållas. Hellre att se pappa lycklig liksom. 

Pappa dog i en stroke. Oväntat som tusan. Och det finns inga pengar kvar. Huset är belånat och banken är länsad. Bara förra månadens pension kvar. Visar sig att han har skrivit över halva huset på henne. Jag är ensambarn så jag ärver halva efter att bolånen är betalda.

Hade ju tänkt att flytta dit, det är mitt barndomshem, men har inte råd att köpa ut henne. Huset är värt över 4mkr idag och cirka 1mkr i bolån. Men jag är ensam med två barn och har inte kapitalet att köpa ut henne, vad jag tror. 

Han har en livförsäkring som är under utredning. Jag står som förmånstagare. Men vet inte vilken summa det kan röra sig om. Utbetalningen är dock fryst då hon ringde försäkringsbolaget och hävdade att det var hon som skulle ärva halva enligt testamente. Så försäkringsbolaget inväntar bouppteckningen innan utbetalning. Men något testamente finns inte. Hon hotar att stämma mig, säger att jag haft testamentet men förstört det. 

Jag har aldrig sett nåt testamente. Visste heller inte att det skulle funnits nåt. Hade ingen aning om att hon ägde halva huset. 

Suck. Blir bara trött. 

• Svar på tråden Pappas pengar är borta
  • Anonym (Inger)

Jisses vilken soppa. :( 
    Kontakta en jurist är nog det bästa att göra. 

• Anonym (Kon)

Har han skrivit över halva huset på henne, så är väl risken stor att det hon säger stämmer. Att det finns ett testamente. Kontakta jurist för hjälp.

• olof 45

Livförsäkringar brukar stå utanför testamente? Förmånstagare skriver man ju in direkt i försäkringspapprena. 

Dessutom ska giltigt testamente ha minst två oberoende vittnen - om hon nu påstår att det funnits ett testemente (men bara en kopia, som bara TS hade tillgång till??), så vem är vittnena? Hon själv kan inte agera vittne om hon är förmånstagare, så OM det fanns ett testamente vore det enkelt för henne att bevisa det - men att det bara skulle ha funnits EN kopia låter osannolikt. Hur vet denna kvinna ens om att det funnits ett testamente? Finns det någon dokumenterad dialog om detta testemente?

Säg till henne att hon gärna får stämma, men att du tror knappast någon kommer köpa att endast du hade en kopia - isåfall skulle testamentet knappast ha uppfyllt de lagliga kraven. 

Hota med att stämma henne tillbaka - det låter inte rimligt att en flickvän sedan 2 år ska ärva din pappa. 

• Anonym (Signe)

Jag tänker också att livförsäkringen står enskilt från detta. Är du förmånstagare så är du. Det är ett sätt för dig att få tillgångar att kanske köpa ut henne. 
    Otroligt trist när det blir så.

• Anonym (Anna)

Livförsäkringen borde gå till dig om du står som förmånstagare. 

Om hon vet att han skrivit ett testamente så borde hon veta var det finns. Så hittar hon inte dt så finns det inte. 

Resten får du leva med, det är ett val din pappa gjort. Surt, men inget att göra åt. 

• olof 45
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-09 15:12:49 följande:

Livförsäkringen borde gå till dig om du står som förmånstagare. 

Om hon vet att han skrivit ett testamente så borde hon veta var det finns. Så hittar hon inte dt så finns det inte. 

Resten får du leva med, det är ett val din pappa gjort. Surt, men inget att göra åt. 

Håller med. Om hon dessutom på något sätt är den som gynnas utav ett testamente och hon har sett denna, så borde hon ju ha sett till så det inte bara finns en kopia, i händerna på den som INTE gynnas av testamentet... Det hela låter osannolikt. 

Och som sagt, två neutrala vittnen krävs. Vilka är dessa två vittnen, och varför träder inte de fram?
  • Anonym (Sonen)

Tack för era svar. Jag känner mig väldigt ledsen i detta, mest då jag riskerar att förlora mitt barndomshem. Min pappa har inte yttrat ett ord om detta, trots att vi tidigare diskuterat att jag gärna skulle köpa ut honom från huset då jag verkligen alltid sett det som mitt hem och han pratat om att det varit för stort för honom att ensam bo där. Innan hon kom in i bilden pratade vi till och med om generationsboende. Så för mig är det helt obegripligt att han skrivit över halva huset på henne från första början utan att yppa ett ord om det till mig. 

Jag har en jurist som hjälper mig och vi försöker att få klart bodelningen så snart vi kan för att försäkringsbolaget ska betala ut livförsäkringen. Jag står som ensam förmånstagare, men vet inte ens vilket belopp som avses. 

Testamente finns inget så vitt jag vet. Mamma och pappa hade ett och det var bara att de skulle ärva varandra fullt ut vid dödsfall inkl ärvda pengar, vilket var rätt och riktigt. Men efter det har i allafall inte jag sett nåt testamente och hade jag det så hade jag redan då ifrågasatt om pappa var vid sina sinnes fulla för då hade det antagligen framkommit att han skrivit över halva huset på henne. 

• Anonym (J)

Så sedan du kollade har han spenderats en dryg miljon av kapitalet, bostaden har renoverats och lånet ökat med 1 miljon

Din far har alltså bränt ca 2 miljoner på att ha kul och renovera bostaden. Låter som något han kan vara värd.

Så att istället för att få ut 5 miljoner, sparkapital plus hus får du nu dela på husets övervärde 3 milj. Dvs 1,5 miljoner till dig plus livförsäkring.  Kan förstå att det känns surt men din far verkade ha haft bra sista år i sitt liv och det kanske är värt något

• Anonym (Anna)
    Anonym (Sonen) skrev 2025-04-10 11:03:11 följande:

Tack för era svar. Jag känner mig väldigt ledsen i detta, mest då jag riskerar att förlora mitt barndomshem. Min pappa har inte yttrat ett ord om detta, trots att vi tidigare diskuterat att jag gärna skulle köpa ut honom från huset då jag verkligen alltid sett det som mitt hem och han pratat om att det varit för stort för honom att ensam bo där. Innan hon kom in i bilden pratade vi till och med om generationsboende. Så för mig är det helt obegripligt att han skrivit över halva huset på henne från första början utan att yppa ett ord om det till mig. 

Jag har en jurist som hjälper mig och vi försöker att få klart bodelningen så snart vi kan för att försäkringsbolaget ska betala ut livförsäkringen. Jag står som ensam förmånstagare, men vet inte ens vilket belopp som avses. 

Testamente finns inget så vitt jag vet. Mamma och pappa hade ett och det var bara att de skulle ärva varandra fullt ut vid dödsfall inkl ärvda pengar, vilket var rätt och riktigt. Men efter det har i allafall inte jag sett nåt testamente och hade jag det så hade jag redan då ifrågasatt om pappa var vid sina sinnes fulla för då hade det antagligen framkommit att han skrivit över halva huset på henne. 

Alltså, om du har haft en bra kontakt med din pappa så borde du veta om han var dement eller inte. Har du inte märkt att han var det innan han dog, så kan du ju inte komma i efterhand och hävda det. 
  • Anonym (Sonen)
    Anonym (J) skrev 2025-04-10 11:12:30 följande:

Så sedan du kollade har han spenderats en dryg miljon av kapitalet, bostaden har renoverats och lånet ökat med 1 miljon

Din far har alltså bränt ca 2 miljoner på att ha kul och renovera bostaden. Låter som något han kan vara värd.

Så att istället för att få ut 5 miljoner, sparkapital plus hus får du nu dela på husets övervärde 3 milj. Dvs 1,5 miljoner till dig plus livförsäkring.  Kan förstå att det känns surt men din far verkade ha haft bra sista år i sitt liv och det kanske är värt något

Från att min far (inte jag!!) haft cirka 1,5mkr på banken och obelånat boende så finns inga pengar på banken och över 1mkr i skulder. Vad hon bidragit med är inte en krona. Hon arbetar inte, hade inga pengar innan (hans ord) och har cirka 8000kr i pension. 

Han var lycklig i början men upplevdes väldigt stressad i slutet. Pratade om att resa mindre och pausa renoveringarna men att X skulle bli sur då. Kände att kroppen inte orkade hålla igång ordentligt men att X förväntade sig att badrummet skulle vara klart innan jul osv. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sonen) skrev 2025-04-10 11:30:03 följande:
    Från att min far (inte jag!!) haft cirka 1,5mkr på banken och obelånat boende så finns inga pengar på banken och över 1mkr i skulder. Vad hon bidragit med är inte en krona. Hon arbetar inte, hade inga pengar innan (hans ord) och har cirka 8000kr i pension. 

Han var lycklig i början men upplevdes väldigt stressad i slutet. Pratade om att resa mindre och pausa renoveringarna men att X skulle bli sur då. Kände att kroppen inte orkade hålla igång ordentligt men att X förväntade sig att badrummet skulle vara klart innan jul osv. 
    Fast det är ju ändå hans ansvar vad han spenderat sina pengar på. Det är inget du kan ändra på, det är som det är. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Sonen) skrev 2025-04-10 11:30:03 följande:

"hon var pigg och fick med pappa på massor skoj. Han kom ut och började leva igen."

Surt för dig när det inte blir som du trott men inte mycket att göra.

Du behöver ca 1,5 MSEK för att lösa ut henne från huset. Låneutrymme finns i huset. Skulle du klara det?

• Anonym (Z)

Be jurist kolla detta.

https://efterlevanderegistret.se/far-man-ge-bort-sina-pengar-innan-man-dor/#:~:text=Enligt%20svensk%20lag%20kan%20en,att%20g%C3%A5van%20%C3%A5terf%C3%B6rs%20till%20d%C3%B6dsboet.

Om en person ger bort en stor gåva strax före sin död, kan detta väcka frågor hos arvingarna om syftet med gåvan. Enligt svensk lag kan en gåva som ges kort före dödsfallet, och som syftar till att kringgå arvsrätten eller bröstarvingarnas rätt till laglott, ifrågasättas. Arvingarna kan då begära att gåvan återförs till dödsboet.

Det finns också regler för att skydda arvingarna om gåvor som getts under den avlidnes sista år anses ha orättvist minskat dödsboets värde. Arvingarna kan i sådana fall begära en så kallad återbäringsskyldighet.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Z) skrev 2025-04-10 11:35:10 följande:

Be jurist kolla detta.

https://efterlevanderegistret.se/far-man-ge-bort-sina-pengar-innan-man-dor/#:~:text=Enligt%20svensk%20lag%20kan%20en,att%20g%C3%A5van%20%C3%A5terf%C3%B6rs%20till%20d%C3%B6dsboet.

Om en person ger bort en stor gåva strax före sin död, kan detta väcka frågor hos arvingarna om syftet med gåvan. Enligt svensk lag kan en gåva som ges kort före dödsfallet, och som syftar till att kringgå arvsrätten eller bröstarvingarnas rätt till laglott, ifrågasättas. Arvingarna kan då begära att gåvan återförs till dödsboet.

Det finns också regler för att skydda arvingarna om gåvor som getts under den avlidnes sista år anses ha orättvist minskat dödsboets värde. Arvingarna kan i sådana fall begära en så kallad återbäringsskyldighet.

TS har redan kontakt med en jurist som hjälper honom med bouppteckningen.

Sedan måste ju gåvan kunna bevisas också, att den gjorts i syfte att kringgå arvsreglerna. I detta fall har halva huset skrivits över på hans partner/sambo, vilket inte är ovanligt. 
  • Anonym (AnonymSignatur)

Hon verkar vara en opportunist. Tror faktiskt att det inte finns ett testamente, hon hittade säkert på det för att för att lura dig. 

• Anonym (Sonen)

Mystiken tätnar. Boupptäckningsmannen har meddelat att en stor summa pengar använts under tiden (3 dagar) pappa låg medvetslös inlagd på sjukhuset och i över en vecka efter hans död. Det rör sig om nästan 120 000 kr. Delar av pengarna är flyttade till annat bankkonto och ni kanske kan gissa vems. Polisanmälan är upprättad. 

• Anonym (Sonen)

Hon har sedan pappa dog vägrat mig tillträde till huset. Men polisen gav mig tillträde idag i samband med husrannsakan då det finns misstanke om att hon utöver att ha stulit pengar från pappa kan ha sålt/flyttat på hans saker. Hon har bara rätt till halva huset i och med att hon äger halva, men allt lösöre osv som pappa köpt är hans och ärvs enbart av mig. 

Men givetvis saknas det massor med saker. Bland annat saknas alla smycken som fanns kvar efter min mamma. Hon hävdar att min pappa flyttat alla mammas saker när hon flyttade in, men hon visste inte vart. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att pappa gjort sig av med mammas smycken, däribland hennes förlovningsring som pappa ärvt efter sin egen mamma. Han och jag pratade till och med om det förra året då pappa sa att han vill ge den till min dotter när hon konfirmerar sig. 

Det saknas även andra saker och hon har satt upp post-it-lappar på allt hon påstår är hennes. Men flera av sakerna har funnits i huset sedan jag var liten. Bland annat en buffé som hör till ett matsalsset som står i gårdshuset. Även en tavla som kommer från mina farföräldrar och massor dekoration. Hon hävdade rakt ut att dessa saker var hennes. Jag vet att det finns mängder med bilder från min uppväxt och senare så jag kan ju överbevisa henne. 

Hon blev alltså delgiven om brott idag och bröt ihop fullständigt. Hävdar att pengarna var lånade pengar som hon lånat ut till pappa och som han lovat att betala tillbaka. Men utredningen lär ju växa rejält nu. Polisen jag pratade med ställde frågor kring överlåtelsen av halva huset och vad jag visste om det. Jag kommer att kallas till förhör i ärendet. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Sonen) skrev 2025-04-11 11:14:52 följande:

Hon har sedan pappa dog vägrat mig tillträde till huset. Men polisen gav mig tillträde idag i samband med husrannsakan då det finns misstanke om att hon utöver att ha stulit pengar från pappa kan ha sålt/flyttat på hans saker. Hon har bara rätt till halva huset i och med att hon äger halva, men allt lösöre osv som pappa köpt är hans och ärvs enbart av mig. 

Men givetvis saknas det massor med saker. Bland annat saknas alla smycken som fanns kvar efter min mamma. Hon hävdar att min pappa flyttat alla mammas saker när hon flyttade in, men hon visste inte vart. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att pappa gjort sig av med mammas smycken, däribland hennes förlovningsring som pappa ärvt efter sin egen mamma. Han och jag pratade till och med om det förra året då pappa sa att han vill ge den till min dotter när hon konfirmerar sig. 

Det saknas även andra saker och hon har satt upp post-it-lappar på allt hon påstår är hennes. Men flera av sakerna har funnits i huset sedan jag var liten. Bland annat en buffé som hör till ett matsalsset som står i gårdshuset. Även en tavla som kommer från mina farföräldrar och massor dekoration. Hon hävdade rakt ut att dessa saker var hennes. Jag vet att det finns mängder med bilder från min uppväxt och senare så jag kan ju överbevisa henne. 

Hon blev alltså delgiven om brott idag och bröt ihop fullständigt. Hävdar att pengarna var lånade pengar som hon lånat ut till pappa och som han lovat att betala tillbaka. Men utredningen lär ju växa rejält nu. Polisen jag pratade med ställde frågor kring överlåtelsen av halva huset och vad jag visste om det. Jag kommer att kallas till förhör i ärendet. 

OK, vilken röra. Ja, du får gärna uppdatera hur det går. Bra att ni polisanmälde.

Hennes halva av huset blir kanske svårt att bestrida, men allt det du berättar här kan ju justeras om du har bevis, vilket du har. 
Svar på tråden Pappas pengar är borta