• Anonym (matt)

Sover dåligt, funderar på om det är lindrig utvstörning eller hjärnskada.

Hej, jag har en 23 månaders tjej som jag är orolig för då kon sover SÅ dåligt. Ingen annan jag pratat med har barn som vaknar flera gånger per natt och skriker. Så har det varit sen start. Nu är jag orolig att det är någon hjärnskada eller utvecklingsstörning som ligger bakom då det är vanligt med sömnstörningar pga detta t x smala övre luftvägar, stor tunga, att hjärnan inte riktigt fixat sömnen. 

I övrigt funkar det bra med henne. Hon kan peka ut alla kroppsdelar även ögonbryn, axlar etc. Hon förstår allt vi säger. Äter själv med bestick, dricker ur glas, leker rollekar tex stoppar om sin docka och drar runt i vagnen. Hoppar jämfota. Kan åka sparkcykel med två hjul fram och ett bak. Kan sätta på sig kläder själv. Fröknarna säger alltid att hon är så okomplicerad på förskolan och tröstar ofta andra barn på avdelningen, snyter deras näsor, klär av dom etc. Har en hel del ord cirka 60 stycken hon sagt men pratar inte 2 ords meningar än och möjligtvis lite dålig balans. Men i övrigt hade jag nog egentligen inte trott att hon har en utvecklingsstörning om det inte vore för sömnen och en del annat. 

Vad gör man i en sån här situation? Kontaktar BVC? 

• Svar på tråden Sover dåligt, funderar på om det är lindrig utvstörning eller hjärnskada.
  • Anonym (L)

Varför så drastiska tankar? Det finns ju inga andra symtom än dålig sömn?.
    är du en orolig person?
    prata med BVC och be om hjälp.

• Anonym (matt)
    Anonym (L) skrev 2025-04-10 07:54:01 följande:

är du en orolig person?

Ja jag är en orolig person men en del kroppsliga saker som också ökar oron, typ olika bröstvårtor, darrningar i ögonen som bebis, blir ofta kall i kroppen och varm om händer och fötter vid feberepisoder istället för tvärtom.
  • Anonym (L)

är du en orolig person?

Jag menade att baserat på de symptom du anger, inkl dålig sömn, så Känns det långsökt att skälet för det skulle  vara så allvarligt som du skriver.
    men bättre att konsultera BVC för att slippa oroa sig.
  • Anonym (L)

Fråga, så vet du.
    tänk på att du är en orolig person och att du behöver hålla dig lugn.
    en alltför orolig förälder kan vara tufft för barnet o skapa oro och osäkerhet, så jobba gärna på att bli mindre orolig. Det gynnar dig ❤️

• Anonym (matt)

är du en orolig person?

Så utifrån det du hör tror du inte det är någon form av hjärnskada eller annan funktionsnedsättning? Hon har många ord men vissa är ganska otydliga typ BAPP som betyder STOPP. 
  • AndreaBD

Det finns ingen anledning att misstänka hjärnskada. Det är inte så ovanligt att småbarn har perioder då de sover dåligt eller vaknar plötsligt. Det här låter faktiskt som nattskräck. Det är ganska vanligt, ett av mina barn har också haft det. Läs på om nattskräck, så kommer du säkert att känna igen det! 

• Anonym (Anna)
    Anonym (matt) skrev 2025-04-10 07:56:42 följande:
    Ja jag är en orolig person men en del kroppsliga saker som också ökar oron, typ olika bröstvårtor, darrningar i ögonen som bebis, blir ofta kall i kroppen och varm om händer och fötter vid feberepisoder istället för tvärtom.
    Fast du har ju gått regelbundet till BVC sedan hon föddes. Har du aldrig tagit upp hennes problem? Hon har ju sovit dåligt sedan hon föddes, det måste du väl ha pratat om och fått förklaringar eller hjälp?
  • Anonym (M)

Det är lätt att tänka drastiska tankar när man har sitt första barn. Men tro mig, det ÄR normalt att vakna flera gånger per natt vid 23 månaders ålder. Min son vaknade MINST en gång per natt tills han var ca 10 och kom springande till min säng. Oftast vaknade han till 2-3 gånger per natt. Inget var fel på honom, men han började inte sova bättre förrän han blev äldre. Därav att jag oftast hade honom i min säng så att han kunde somna om utan att väcka mig när han blev lite större. 

Ta det lugnt. Hon utvecklas normalt och verkar vara en smart liten tjej. Förskolan skulle ha larmat om de misstänkte att något var fel. Du kan känna dig trygg i att hon mår bra. 

Härligt med energi, men jag vet hur matt och slut man blir av att inte få sova hela nätter på åratal. 

• Anonym (Love)

Efter ha haft 2 barn som nu är större, och ingen av dom har någon utvecklingsstörning så tycker jag det verkar helt normalt med barn som vaknar på nätterna? 

Fram till 3-4 års ålder så vaknade båda mina barn flera gånger per natt, vilket verkar vara helt normalt utifrån när man pratar med andra. Sen är det ju alltid lite stökigare i perioder med utvecklingsfaser, tänder och sjukdomar.

Jag tycker ditt barn låter helt normalt, det måste vara något mer som får dig att fundera över att det skulle vara något fel? 

Svar på tråden Sover dåligt, funderar på om det är lindrig utvstörning eller hjärnskada.