Inlägg från: Anonym (Vägg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vägg)

Normen att skaffa barn

Ska inte ge dig råd att göra si eller så men ska berätta en kortis om mig. 

Gick in i väggen för ett gäng år sedan. Blev gravid ett halvår efter. Graviditetshornoner och stresshanteringskurs på samma gång - jag mådde så jäkla bra! 

Alla mår inte bra som gravida,  men jag har haft ynnest att göra det. 

Sedan, tyvärr av jobbrelaterat åkte jag in i väggen även efter barn. Men det är egentligen inte relevant. Skulle säga att i mitt fall har barnen varit bra. 

För andra så blir barn kanske inte lika bra med en ums i bagaget. Speciellt inte om man får barn som har diagnos kanske. Men det vet man ju inte innan. 

Jag har kompisar som både frivilligt och ofrivilligt är barnlösa. De tenderar att umgås ner med varandra än oss med barn. Det är ju en naturlig väg att gå. Ett par av dem är riktigt tight med sina syskonbarn i stället. Andra har inte ens de banden. 

Det är vad man gör det till. Det jag skulle be dig göra är lite svårt kanske men ändå värt en tanke. När du är gammal och kanske skröpplig, vem finns där för dig då? För en del är barn svaret (men det vet man ju aldrig,  de kan flytta till Australien!), för andra är det syskonbarn eller gudbarn. Andra har tight vänner som alltid funnits där som man vet att man kommer att ha kvar. 

Vem sätter man som arvinge till ett testamente om det inte finns egna barn/syskon/syskonbarn? 

Där tror jag är en del av ditt svar. Tror mina frivilligt barnfria kompisar är precis lika nöjda med sitt liv utan barn som jag är med mina barn. Bars man funderar på framtiden lite. 

Hoppas du hittar ett svar som är rätt för just dig!

• Anonym (Vägg)
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 01:33:01 följande:

Jag valde aktivt att skaffa barn i ung ålder (när min energi var på topp) för jag orkade både med mina barn och klättra på karriärstegen på en och samma gång.

Grattis till dig! Jag är sjukt tacksam att jag slipper dela föräldraskap med mina första pojkvänner. Alla kan inte och vill inte skaffa barn som unga. Man testar sig fram vem man förhoppningsvis ska dela livet med. 

I mitt fall var vi runt 30 när vi hittade varandra och bodde 30 mil ifrån varandra. Allt kan man inte planera, men gratis till dig som verkar vara den perfekta människan med både barn och karriär! Ut och cykla nu i dina lycrabyxor för det är vad män i din ålder sysslar med när de tycker att orken tryter. 
Svar på tråden Normen att skaffa barn