Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Normen att skaffa barn

tänker att jag bara delar med mig av min synpunkt/erfarenhet av det. För mig har barn inneburit en otrolig glädje i livet. Jag har tidigare haft problem med ångest och depression (inte fått hjälp/medicin mot det men mest mått otroligt dåligt i perioder) och allt det är som bortblåst sedan jag fick min dotter. Jag känner en mening med livet och känner mig behövd vilket är något jag saknat tidigare och något jag tror har varit orsaken till mitt dåliga mående. Jag tror även att vi är ?inprogrammerade? psykiskt till att behöva en grupp att tillhöra och familjen blir ofta en sådan grupp då de flesta andra ?försvinner? in i familjelivet förr eller senare, dvs är det svårt att förlita sig på ett kompisgäng för detta. 
    Är jag ständigt utmattad och känner att jag inte orkar med något just nu som småbarnsförälder? Ja. Har känt mig på gränsen till utbränd ibland. Men då har det hjälpt att tänka att det får vara kaos ett tag och att man bara fokuserar på att göra det viktigaste i vardagarna vilket är jobba, fixa mat och ta hand om sitt barn. Det blir enklare med tiden. Är jag lyckligare än jag någonsin varit? ja. Konstigt nog.
    Det är svårt att förklara men tror barn gör de flesta gott. Och det är en glädje för resten av livet, att få ha sin lilla grupp av människor man älskar att dela livet med. Det finns såklart de som inte borde ha barn av olika anledningar och de som får ett bättre liv utan barn. men tror generellt att de flesta mår bra av att ha en familj och barn. Kärleken man känner och får tillbaka är obeskrivlig.

Svar på tråden Normen att skaffa barn