Inlägg från: Crognas |Visa alla inlägg
  • Crognas

Normen att skaffa barn

Hej, 
    Jag skulle vilja höra lite åsikter om att skaffa barn vs inte skaffa barn. 

När jag var 27år så var jag så säker att jag skulle ha en längtan efter barn vid 30-32 års ålder. Nu är jag 32 och tvivlar rejält på om jag öht ska ha barn. 

Jag har varit på väg mot utmattning pga långvarig stress ett par gånger de senaste fem åren och känner mig väldigt stressad även idag. Hur ska jag då orka ta hand om ett barn också!!?? Känner att jag inte kommer att klara ännu mer stress och oro i mitt liv. Men har ju inte många år på mig nu heller innan det inte är rimligt längre pga åldern..

Jag sa till min man nör vi började dejta att jag kommer vilja ha barn men har verkligen börjat tvivla nu. Jag vet att han vill ha barn och känner att jag skulle svika honom om vi inte får barn pga vad jag har sagt tidigare. 
    Känner mig helt förtvivlad över detta och vet inte vad jag ska göra 😥

• Svar på tråden Normen att skaffa barn
  • Crognas
    Anonym (Tankefull) skrev 2025-04-10 10:29:57 följande:

Du har två stora frågor att reda ut här.
    1) Om du själv vill ha barn
    2) Kommunicera eventuellt "jag vill inte ha barn" till din partner

Kan rekommendera podden Barnfrihet för att få olika input på frågan. Hur man tänker kring barn och normer.
    Jag vet att någon uttrycker sig såsom att barn kan ses som ett tillval, och att hon valt att helt enkelt inte ha det tillvalet i sitt liv. Inte svårare än så. Och att det inte handlar om att man tycker illa om barn eller inte vill umgås med barn, man kan ha många kontaktytor med barn utan att vara förälder själv. Om man vill förstås.

1) Jag vet inte om jag verkligen vill ha barn (vilket också stressar mig).
    Vet inte om det är normen att man "ska ha" barn som får mig att vilja eller om jag verkligen vill inners inne. Ena sekunden känns det som det vore underbart med barn och andra sekunden känns det som att man förlorar all sin frihet och energi. 

2) Jag har sagt till min partner att jag ev inte vill skaffa barn längre och att jag är rädd att ganska lämna mig. Han svarade att han inte vill lämna mig just nu, men att han inte kan lova att han inte kommer göra det i framtiden om det inte blir några barn. 

Tack snälla för tips på podd. Ska kolla upp den :) Låter som det finns kloka och tänkvärda inputs där. 

• Crognas
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-10 10:41:23 följande:

Jag vill inflika och säga att du borde ta tag i din utmattning innan det blir värre. I nästan alla fall beror utmattning på att man har en anpassningsproblematik som beror på ens personlighet. Yttre faktorer som ekonomi, relationer, skola, barn, hushåll, etc blir då svårare att hantera. Så man behöver lära om hur man ska hantera problem i vardagen.

Planera vad som ska göras varje dag. Säg nej till saker. Gör saker i långsam takt. Motionera, ät och sov enligt fasta rutiner. Be om hjälp för att lösa problem Gör saker som du mår bra av. Detta får dock inte bli kortsiktiga saker som går ut över dina rutiner. Exempelvis om man gillar att ofta festa sent på kvällen eller shoppa fast man inte har råd så är det inte bra.

Bland kvinnor kan det även bero på outredd ADHD eftersom det är svårare att upptäcka hos dem.

Ta kontakt med vården.

Tack för ditt svar. 
    Jag har det väldigt tungt på jobbet, har väldigt höga krav på mig själv och har svårt att släppa om jag misslyckas med något. Jag jobbar som tandläkare och kan inte direkt "ha en dålig dag" utan måste jämt vara väldigt fokuserad och verka glad och stark inför mina patienter. Men i själva verket inser jag att jag lider av dåligt självförtroende och låg självkänsla... 

Jag har kontakt med vården och fått diagnosen; Anpassningsstörning. Jag går även i KBT just nu och ska även träffa en psykoterapeut för att gå till botten med min dåliga självkänsla. Jag äter sunt, tränar flera gånger i veckan och försöker ha bra sovrutiner. Hm.. Har inte tänkt på om jag skulle kunna ha ADHD, men kanske värt att kolla upp. 

Ett till problem med barn är att jag inte känner att jag inte kommer hinna bli tillräckligt redo/ mogen i mig själv innan jag blir för gammal för att få barn. Tar ju flera år att ändra på sig själv så att det håller långsiktigt :( 

• Crognas
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 12:29:49 följande:

Tänk om alla bara skulle tänka på sig själva, då skulle människan snart vara utdöd.

Ja, det argumentet har man ju hört några gånger... Men är det inte bättre att ta ordentligt ansvar innan man bara går och skaffar barn och sen inte kan ta hand om de ordentligt. Skulle du säga att det är bättre att ge barnen en dålig uppväxt men trauman och att de i värsta fall hamnar i kriminella kretsar - bara för att hålla jorden befolkad?? 

Jag vill i alla fall känna mig som en stabil person för att kunna ge mina eventuella framtida barn det bästa förutsättningarna för att berika samhället, men du kanske inte håller med. 

• Crognas
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 12:43:08 följande:

Prata med din man. Under hela 5 år har ni inte nämnt barnfrågan? Kan du tänka dig barn om han tar storsta ansvaret? Om inte, måste han få en chans att lämna om han vill ha barn.

Jo det är klart vi har pratat om barn. Det är bara jag som är dum och har gått runt och väntat på att jag plötsligt ska få en barnlängtan när jag blir 30 och har en stabil ekonomi och ett stabilt jobb. 
    Om han skulle ta ett större ansvar för barnen så skulle det ju självklart underlätta. Känner dock inte att jag kan räkna med det i det långa loppet. I min värld måste båda vara med på det 100% för att det ska kunna hålla i längden. 

Jag har berättat hur jag känner för honom och han väljer för stunden att stanna med mig men han kan såklart inte lova någonting om det inte blir barn om några år.

• Crognas
    Fjäril kär skrev 2025-04-10 11:54:04 följande:
    Här säger du något viktigt som kan höra ihop med tanken på barn.. 
    Att du har höga krav på dig själv (kanske till och med orimliga krav) och det oftast hänger ihop med både dålig självkänsla och självförtroende.  Ju sämre man mår ju högre blir kraven. Lite samma sak som en som får ätstörningar för att maten är det enda som kan kontrolleras ju värre okontrollerbart livet omkring en blir... 

Du skjuter ju upp barnfrågan hela tiden för att du ställer orimliga krav på dig själv på hur man ska vara en god förälder och du ställer höga  krav på omständigheterna.  Vilket är fullständigt orimligt.

Och det visar sig i sista stycket klart och tydligt när du tror att man måste vara en perfekt omgjord person för att kunna få barn...

Kolla omkring dig på dina vänner , hur perfekta är dom i sitt liv med sina barn? 

Ja, jag tror definitivt att mina krav på mig själv hör ihop med mina tankar kring att skaffa barn. 
    Jag tror att du även har rätt med att jag skjuter upp det och en del inom mig förstår att jag har orimliga krav. Jag vet hur jag bör tänka och känna, men det ligger mycket djupare. Kan ju inte tvinga mig själv att känna att jag klarar av att ha ett barn liksom :/ 

Man ser ju bara det som är bra/ perfekt hos andra för de är väl de sidorna de vill visa upp såklart. ALLA mina vänner utom en har barn, så har ju sett en del. Ser ju att föräldrarna stöter på utmaningar, men det känns som om de klarar av det på ett bra sätt som jag själv inte är säker att jag skulle klara. 

Men de är förmodligen mer trygga i sig själva från start. 

• Crognas
    Anonym (Tankefull) skrev 2025-04-10 12:54:37 följande:
    Ingen orsak. 
    Men problemet här är nog lite extra jobbigt eftersom din partner uttalat att han VILL ha barn.

Lever man i en relation där det inte är uttalat vare sig si eller så, så kanske du hade känt att då är det helt upp till mig och jag kommer landa i hur jag känner förr eller senare.

Samtidigt är barn ofta en dealbreaker och det är inte säkert att ni kommer att hålla ihop om du förmedlar att du inte vill ha barn. Men då är det så. Lika lite som han kan tvinga dig att bli förälder, lika lite kan du tvinga honom att avstå om han känner en sådan längtan. Det är ett verkligt dilemma.
    Kanske behöver du/ni gå och prata med någon?

Ja det gör ju inte saken lättare direkt.
    Det är verkligen ett dilemma som dessutom blir mer påtagligt nu när den biologiska klockan börjar ringa.

Än så länge vill han vara kvar med mig för att jag inte har bestämt mig till 100%. För honom är det inte lika bråttom av förklarliga skäl, men jag har ju inte all tid i världen. Men jag har varit tydlig med att jag förstår om han vill lämna även om jag såklart kommer bli förkrossad. 

Vi har faktiskt bokat tid för parterapi nu så jag hoppas det kan leda oss framåt :) 

• Crognas
    Anonym (SSK) skrev 2025-04-10 15:37:39 följande:
    Snälla uttala dig ogärna om saker som du inte har en susning om eller medicinsk expertis. Nej, utmattning beror inte på någons personlighet eller anpassningsretorik.  Däremot har det med långvarig belastning att göra. Man brukar bedöma det som en diagnos, om det är besvär som man gått med ca 6 månader. Däremot ser man att kvinnor drabbas mer.

Det beror oftast på det sk "dubbel arbetet" kvinnor tvingas jonglera. Med sköta allt i hushållet, jobba och ta hand om barn. Inom detta område det vi att män kan förbättra sif. Så att kvinnor får en mycket bättre balans i sitt liv.

Förhoppningsvis så ska ju inte heller kvinnan ta reda på allt det där du nämner själv. Vi hoppas ju såklart att hon har en förstående och samarbetsvillig man. Som avlastar och stöttar henne i sin vardag med alla bestyr :)

Jag tycker att TS ska fundera över om hon faktiskt vill ha barn. Du ska inte lyssna på argumentet att du lr egoistiskt. Detta lr även något som speciellt män sysslar med för att skuldbelägga kvinnor. Det är ditt liv och ditt val. Och det är bättre att tänka till lite mer än för lite.

Önskar dig lycka till i vad du än beslutar.

Åsa/SSK

Tack för ditt svar Åsa.

Vad jag har förstått så försöker man komma ifrån diagnosen "utmattning" då den bara finns i Sverige. En bidiagnos (brist på bättre ordval) som är vanlig istället för utmattning är just "anpassningstörning" som kanske Mannen menade. Om man har svårt att anpassa sin vardag till stressen och kraven som ställs på och inte får in någon ordentlig återhämtning så leder i sin tur till att batterierna tar slut; Man blir sjuk. Men det går bra att vara belastad under längre tid om man tar sig tillräckligt med tid för återhämtning. 

Tycker att min man är hjälpsam i hushållet. Han jobbar mycket hemifrån vilket underlättar hushållsarbetet. Han är även förstående och vet att jag tampas med stress och bristande självkänsla, så där har jag tur :) 

Håller med. Det är i slutändan mitt beslut om det blir barn eller inte. Tycker att de som skuldbelägger barnfrihet borde tänka ett varv till. 

Tack! :) 

• Crognas
    Anonym (SSK) skrev 2025-04-10 15:58:19 följande:
    Hej, jag glömde inflika. Att det är extremt ovanligt att vid 40 års ålder.Helt plötsligt komma på att man vill ha barn. Oftast handlar det inte om förstföderskor utan kvinnor som redan har barn.  Du kanske helst enkelt alltid varit öppen för det. Snarare än att du inte velat ha barn tidigare.

Oftast är frivilligt barnfria väldigt säkra i sitt val av dom jag träffat. Och det handlar om människor som vetat det i väldigt många år. Det är inte vanligt att denna kategori alltså helt plötsligt tvärvänder vid 40 års ålder.

Jag har frågat lite om varför många i din ålder inte kan tänka sig att föda barn. Eftersom det fortfarande är möjligt för en del. Dom svarar oftast att dom är för gamla och och att riskerna ökat för att föda och på fostret. Även om foster prov ges redan vid 35 års ålder.

Mvh /SSK Åsa

Förstår jag rätt att du är gravid nu? Grattis i så fall! :) 

Skönt att bli förstådd och att man inte är ensam med dessa tankar. Vi får se vart det leder helt enkelt. Först ska jag försöka hitta lite balans i min tillvaro. En del av mig vill nog någonstans ha barn. Men att det ligger i att jag just nu ser det som övermäktigt pga att jag det tufft på jobbet och även privat med olika saker. När saker lättar och jag har byggt upp en mental styrka så kanske jag kommer vilja hela vägen och våga. Är dock rädd att det kommer vara för sent då. 

• Crognas
    Fjäril kär skrev 2025-04-10 19:06:10 följande:
    Jag är själv förälder...har varit både ensamstående med bebis och levt som gift med bebis och nu som skild med tonåring  plus att jag själv har ett funktionshinder...

Att vara förälder handlar i mångt och mycket om att man i vissa lägen inte har några val. Man löser det som kommer upp för att det inte finns några alternativ.  Det är så man gör som förälder. Det finns ingen manual att läsa ur och det går inte att googla fram svar. Man testar sig fram när det dyker upp vartefter.  Ingen dag är den andra lik eftersom alla barn är olika med olika behov och olika förutsättningar. 
    Det som gällde igår gäller inte idag ... 

Och nej alla föräldrar har inte bra självförtroende,  det borde du veta om du ser till dina vänner och vad dom brottas med i sin vardag och sina liv . Alla föräldrar överlag kämpar ständigt med dåligt samvete över att dom känner sig maktlösa och inte känner att dom räcker till... 

Jag har förstått att man blir väldigt lösningsorienterad som förälder. Man måste lösa olika situationer för barnets skull. Och som du säger är alla barn olika och det finns ingen manual. 

Jag säger inte att alla föräldrar har bra självförtroende. Jag upplever bara att mina vänner verkar ha bättre självförtroende än jag. Men sen så ser jag ju dom såklart inte i alla situationer, de har de säkerligen tufft och jobbigt i perioder. Det handlar bara om att de kan hantera det. Är osäker på om jag kan det. 

Svar på tråden Normen att skaffa barn