Inlägg från: Anonym (Äckliga fördomar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äckliga fördomar)

Charmiga män kommer undan sitt ansvar?

Gamla fördomar att barn mest är mammans ansvar lever dessvärre kvar, trots att vi påstås vara jämställda. Ett exempel är skillnaden om en mamma lämnar sitt barn, jämfört med en pappa. Mamman döms mycket hårdare, trots att båda är föräldrar, medan folk knappt höjer ögonbrynen när en man gör det för en annan kvinna.

Det låter som din man har lite narcissistiska tendenser. ( o.b.s inte diagnosen). Han har lyckats charma in sig hos andra, och barnets kompis mamma låter lite betuttad i honom. Kanske därför hon ogillar dig, men gillar din man.

Anonym (Äckliga fördomar) skrev 2025-04-10 12:42:03 följande:

Gamla fördomar att barn mest är mammans ansvar lever dessvärre kvar, trots att vi påstås vara jämställda. Ett exempel är skillnaden om en mamma lämnar sitt barn, jämfört med en pappa. Mamman döms mycket hårdare, trots att båda är föräldrar, medan folk knappt höjer ögonbrynen när en man gör det för en annan kvinna.

Det låter som * din man* har lite narcissistiska tendenser. ( o.b.s inte diagnosen). Han har lyckats charma in sig hos andra, och barnets kompis mamma låter lite betuttad i honom. Kanske därför hon ogillar dig, men gillar din man.

Sorry
    *ditt ex*
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 12:44:33 följande:
    Ja men han har absolut narcissistiska tendenser. Är ju tydligt nu i efterhand men då blev jag så kär. Lovebombade till max. Sen med åren märkte jag hur han ljög om småsaker, skrek och kallade en fula saker. Så lämnade till slut. Men söker mig hur andra inte ser det. Har hört om ett fåtal som tydligen blev oroliga för mig när jag var i relationen som tyckte han utstrålade något dåligt men de flesta köper det tyvärr vad jag märkt iaf.

Ja, det där är tyvärr vanligt. De flesta med narcissistiska tendenser överkompenserar trevlighet utåt och då är det svårt att bli trodd, för - han är ju så trevlig!! Och, om han är så trevlig, artig m.m är han antagligen lika underbar och duktig hemma. 

Trist, att de kan komma undan med det. Om han verkar för bra för att vara sann, så är det ju oftast så.

KimLinnefeldt skrev 2025-04-10 13:29:20 följande:
    Vem påstår att vi är jämställda? När det gäller barn och hem så gäller fortfarande att mamman sköter det, till största del.

TS valde uppenbarligen fel pappa till sina barn. 
    Du har rätt. Men svenskar anses vara ett av världens mest jämställda folk. Tyvärr finns en del kvar att jobba på.
Svar på tråden Charmiga män kommer undan sitt ansvar?