Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Hälsoångest

Anonym (Rädd) skrev 2025-04-10 15:31:51 följande:
    Hälsoångest

Hur fasen jobbar man med det? Har inte haft riktigt hälsoångest förr, har dock folk i familjen med mer eller mindre uttalad hypokondri.

Dock nu när jag själv blivit förälder har min hälsoångest för mig själv totalt exploderat. Sen jag läste om speciellt Börje Salming tex (och andra fall som lyftes när hans blev känt) har jag blivit totalt livrädd att själv få ALS. Tolkar in allt som att det skulle kunna vara det, och får dödsskräck. Hur jobbar man med det? 

Vi har inte det genetiskt i familjen så jag vet ju att risken att få det är väldigt låg, ändå tolkar jag varenda grej som att JAHA nu är det kört.

Det här är väldigt jobbigt. Hjälp?

Slutar googla symtom, försök sluta känna efter, när du känner efter så göder du din hjärna som spelar dig spratt. Och sen "inbillar" du dig nya symtom.
    Jag var som dig förr. Det är jätte svårt att ta sig ur, har även gått i Kbt för det. Kanske något du ska testa?
    Om du verkligen verkligen tror du skulle ha en sådan sjukdom, så boka en läkartid. Problemet är bara att när du fått det bekräftat att det inte är ALS, kanske du börjar oroa dig för cancer. 
    Lyssna på din magkänsla. Du vet nog innerst inne om det är på riktigt eller ej. 
    Glöm inte att kroppen kan ge massa konstiga symptom utan att det är något farligt bakomliggande! Speciellt när man oroar sig. Psykosomatiska besvär! De känns på riktigt.
    Har själv levt med en viss hälsoångest i 20 år och lever än. Det var varken cancer, ms, als eller något annat jag hade. Och jag hade verkligen typiska symptom.
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-04-10 15:55:02 följande:
    Tack. Alltså, när jag funderar på det så är det liksom något som jag känt av till del länge vilket också delvis förtar risken. Sen har jag en del andra saker i grunden som jag vet kan skapa symptom och som är betydligt mer logiska att de kommer sig av, men de är ju ofarliga så då struntar ju psyket i dem.

Ja, på nåt vis måste jag ju ta tag i detta...
    Vid hälsoångest kan det vara svårt att identifiera vad symtomen beror på. Just för att dom är verkliga. 
    Det sa en läkare till mig en gång, att om en person med hälsoångest söker för fysiska besvär, kan de inte nonchalera det, utan måste utreda för att det faktiskt KAN finnas en fysisk orsak. 

Dock rekommenderar jag dig att träffa en läkare, just för att berätta hur du känner och mår. Och låta läkaren i sin tur bedömma vidare. Skulle det nu vara psykosomatiska besvär så kan läkaren remittera dig till någon som kan hjälpa dig ur det.
    Bättre att börja där än att gå och bygga upp ångesten kring det. 

Och ett råd, bry dig ej om dumma kommentarer. Vissa har okunskap om sånt här.
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-04-10 18:32:07 följande:
    Tack. Ja kanske. Är så rädd bara. Dels att det ska vara något och dels att de ska se på en som hysterisk och störd liksom...
    Förstår! Men din rädsla lär ju inte försvinna av att INTE söka vård? Utan bara gnaga och förstöra din livskvalitet. 
    Bästa är att få svar. Hur länge har du känt dessa symtom då? Just dom du är orolig är Als?

Och nej en läkare kommer inte se dig som störd. Tro mig, du kommer inte vara den första med denna oro som söker.
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-04-10 19:37:08 följande:
    Alltså till och från nåt år kanske? 

Ska dock kontakta vården för min rygg oavsett som blivit lite trassligare på senare år, så kan ju kanske ta det då med.
    Troligtvis inte Als. Just för det varit till och från och dessutom något år. 
    Vissa personer känner in för mycket. Och inbillar sig man har samma man läser om eller ser. 
    Det värsta är ju att man känner symtomen på riktigt! Därför blir det så svårt i det hela.
    Men sök för ryggen och berätta lite om annat du känner! Berätta din oro om Als!
    Jag har fortfarande skumma symtom, har svaghet i kroppsdelar, darrning, muskelryckningar (ibland väääldigt kraftiga) och mycket annat. Kroppen lever! Den har skumma symtom i perioder. Sen förflyttar sig symtomet till ett annat stället. Efter många år av detta slutade jag till slut bry mig. För det var uppenbarligen inget livshotande. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-04-12 10:42:00 följande:
    Men fick du det kollat?
    Jag har gjort en Mr hjärna samt träffat en neurolog för dom symtomen.
    Enligt neurologen tydde det inte på neurologisk sjukdom. Däremot verkade han bombsäker på att jag skulle kunna ha fibromyalgi. Dock har jag inte utrett det vidare. 
    Det som stör min vardag mest utav allting är egentligen min yrsel och den har jag lyft med min nuvarande läkare. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-04-13 10:05:06 följande:
    Ah. 

Jag märker ju att mina saker kommer och går, ju mer jag tänker på dem desto mer känner jag dem liksom. Det är ju jättekämpigt. Får sån ångest.
    Men det är lite samma för mig. Mitt kommer och går också, och i olika styrkor. 
    Men ju mer fokus jag har på det, desto värre blir symtomen.
    Hjärnan är kraftfull!! 
  • Anonym (J)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-13 12:15:44 följande:

Jag är läkare och har själv hälsoångest sedan ca 18 månader  tillbaka (tidigare var jag väl kanske nojig, men inte på den här nivån). För mig började det med just ALS-noja, vilken under några månaders tid blev mer och mer extrem. Det lustiga är att jag hela tiden visste intellektuellt att symptombilden inte stämde alls. Men på något sätt lyckades jag ändå övertyga mig själv om att ALS var den enda förklaringen på mina symptom. 

Just nu har jag en extrem rädsla för en annan dödlig och obotbar sjukdom, som dels är 200 gånger vanligare (!!) i min befolkningsgrupp och som dels ger en mer diffus symptombild vilket gör att jag intellektuellt inte kan utesluta att jag har den (och det är väl just därför min hjärna valt ut just detta. Av alla farliga sjukdomar som finns är detta den som är statistiskt mest sannolik för just mig). Just nu saknar jag faktiskt nästan min ALS-rädsla, för även om jag mådde lika dåligt då som nu så var det åtminstone en del av mig som fattade hur oerhört osannolik det var att jag skulle vara drabbad.

Mitt stora misstag är att jag inte sökte vård för min ångest efter ALS-episoden. Så det är mitt bästa tips: vänta inte på nästa hälsoångest-skov utan sök vård så tidigt som möjligt. Själv ska jag ta mig i kragen nu och ta mig iväg till vårdcentralen nästa vecka för provtagning och remiss till psykolog, trots att jag är fullkomligt livrädd för vad proverna kommer visa. 

Ett annat tips är att verkligen, verkligen undvika att försöka hantera oron genom att läsa på om sjukdomen. Det leder i princip alltid till ökad oro, även om man är som jag och kan förstå det man läser. Hjärnan väljer liksom att ta till sig de små, små bitar som man upplever passar in, och bortser från allt det som talar mot att man har sjukdomen. 

Sedan har träning hjälpt mig personligen väldigt mycket. Även nu när det är som värst så mår jag mycket bättre psykiskt de veckor jag tränar varannan dag. 

Tack för att du delar med dig.
    Hur går det att arbeta som läkare när du har hälsoångest? 

Får jag fråga vad det är för sjukdom som du är rädd för att du kanske har?

Jag vet ju hur mycket det psykiska kan ställa till det med fysiska symtom, har haft hälsoångest från och till hela mitt liv. Och idag orkar jag inte längre jaga diagnos, utan försöka jobba med den psykiska biten att leva med det.

Och som du säger, ska man aldrig googla! Vansinnigt.

Vad inte rädd för proverna! Tänk om det inte alls är vad du tror? 

Vad tränar du för något? Har själv tänkt ta tag i träning då jag verkligen tror det kan hjälpa för kropp och knopp. 
    Problemet i min situation har snarare varit rädsla för träning då jag ofta lider av yrsel och ostadighets känsla. Men kanske det också lättar om jag bara vågar. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-04-14 00:02:45 följande:

Har du problem med hög puls stående jämfört med pulsen liggande? Jag har många av de symtom som du beskriver, och har en ofarlig men besvärande sjukdom som heter POTS. 

Nja. Men jag har själv varit inne och läst om Pots. Har för mig min läkare nämnde den sjukdomen också på värt förra möte.
    Min puls kan skena iväg då och då, men tycker inte pulsen höjs SÅ pass mycket ståendes för att passa in i "pots". Läste det ska vara en rejäl höjning.
    Var dock ett tag sen jag satt ner, och när jag reste mig höll jag på att svimma och kräktes sedan. Vet i fan vad som hände där. Men sen var allt bra igen. Det var först då min läkare början mumla något om pots.

Hur gick du diagnosen? Baseras allt på hur mycket pulsen höjs från liggande till ståendes?
Svar på tråden Hälsoångest