Anonym (Rädd) skrev 2025-04-10 15:31:51 följande:
Hälsoångest
Hur fasen jobbar man med det? Har inte haft riktigt hälsoångest förr, har dock folk i familjen med mer eller mindre uttalad hypokondri.
Dock nu när jag själv blivit förälder har min hälsoångest för mig själv totalt exploderat. Sen jag läste om speciellt Börje Salming tex (och andra fall som lyftes när hans blev känt) har jag blivit totalt livrädd att själv få ALS. Tolkar in allt som att det skulle kunna vara det, och får dödsskräck. Hur jobbar man med det?
Vi har inte det genetiskt i familjen så jag vet ju att risken att få det är väldigt låg, ändå tolkar jag varenda grej som att JAHA nu är det kört.
Det här är väldigt jobbigt. Hjälp?
Slutar googla symtom, försök sluta känna efter, när du känner efter så göder du din hjärna som spelar dig spratt. Och sen "inbillar" du dig nya symtom.
Jag var som dig förr. Det är jätte svårt att ta sig ur, har även gått i Kbt för det. Kanske något du ska testa?
Om du verkligen verkligen tror du skulle ha en sådan sjukdom, så boka en läkartid. Problemet är bara att när du fått det bekräftat att det inte är ALS, kanske du börjar oroa dig för cancer.
Lyssna på din magkänsla. Du vet nog innerst inne om det är på riktigt eller ej.
Glöm inte att kroppen kan ge massa konstiga symptom utan att det är något farligt bakomliggande! Speciellt när man oroar sig. Psykosomatiska besvär! De känns på riktigt.
Har själv levt med en viss hälsoångest i 20 år och lever än. Det var varken cancer, ms, als eller något annat jag hade. Och jag hade verkligen typiska symptom.