Inlägg från: Anonym (Rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rädd)

Hälsoångest

Hur fasen jobbar man med det? Har inte haft riktigt hälsoångest förr, har dock folk i familjen med mer eller mindre uttalad hypokondri.

Dock nu när jag själv blivit förälder har min hälsoångest för mig själv totalt exploderat. Sen jag läste om speciellt Börje Salming tex (och andra fall som lyftes när hans blev känt) har jag blivit totalt livrädd att själv få ALS. Tolkar in allt som att det skulle kunna vara det, och får dödsskräck. Hur jobbar man med det? 

Vi har inte det genetiskt i familjen så jag vet ju att risken att få det är väldigt låg, ändå tolkar jag varenda grej som att JAHA nu är det kört.

Det här är väldigt jobbigt. Hjälp?

• Svar på tråden Hälsoångest
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (HypoK) skrev 2025-04-10 15:47:55 följande:

När du bestämt dig för att du har ASL eller något annat, gå igenom att du är sjuk och döende med din familj, om dina önskemåll kring begravning, arv mm. Du är döende så lika bra att de vet och kan förbereda.

Sluta tramsa. Och få till tramset rätt iaf, ASL står för American Sign Language.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2025-04-10 15:50:36 följande:
    Slutar googla symtom, försök sluta känna efter, när du känner efter så göder du din hjärna som spelar dig spratt. Och sen "inbillar" du dig nya symtom.
    Jag var som dig förr. Det är jätte svårt att ta sig ur, har även gått i Kbt för det. Kanske något du ska testa?
    Om du verkligen verkligen tror du skulle ha en sådan sjukdom, så boka en läkartid. Problemet är bara att när du fått det bekräftat att det inte är ALS, kanske du börjar oroa dig för cancer. 
    Lyssna på din magkänsla. Du vet nog innerst inne om det är på riktigt eller ej. 
    Glöm inte att kroppen kan ge massa konstiga symptom utan att det är något farligt bakomliggande! Speciellt när man oroar sig. Psykosomatiska besvär! De känns på riktigt.
    Har själv levt med en viss hälsoångest i 20 år och lever än. Det var varken cancer, ms, als eller något annat jag hade. Och jag hade verkligen typiska symptom.
    Tack. Alltså, när jag funderar på det så är det liksom något som jag känt av till del länge vilket också delvis förtar risken. Sen har jag en del andra saker i grunden som jag vet kan skapa symptom och som är betydligt mer logiska att de kommer sig av, men de är ju ofarliga så då struntar ju psyket i dem.

Ja, på nåt vis måste jag ju ta tag i detta...
  • Anonym (Rädd)

Jo. Mycket är jag nog rädd.

Tycker jag känner en svaghet ibland i benen och armarna, men när jag inte tänker på det kan jag ju styrkelyfta som vanligt, kånka barn osv. Så jag vet inte vad det är. Har ryggproblem så det logiska är ju att det skapat något med nån klämning av nerver. Men det lyssnar inte min hjärna på när den tänder till.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2025-04-10 18:13:28 följande:
    Vid hälsoångest kan det vara svårt att identifiera vad symtomen beror på. Just för att dom är verkliga. 
    Det sa en läkare till mig en gång, att om en person med hälsoångest söker för fysiska besvär, kan de inte nonchalera det, utan måste utreda för att det faktiskt KAN finnas en fysisk orsak. 

Dock rekommenderar jag dig att träffa en läkare, just för att berätta hur du känner och mår. Och låta läkaren i sin tur bedömma vidare. Skulle det nu vara psykosomatiska besvär så kan läkaren remittera dig till någon som kan hjälpa dig ur det.
    Bättre att börja där än att gå och bygga upp ångesten kring det. 

Och ett råd, bry dig ej om dumma kommentarer. Vissa har okunskap om sånt här.
    Tack. Ja kanske. Är så rädd bara. Dels att det ska vara något och dels att de ska se på en som hysterisk och störd liksom...
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2025-04-10 19:29:00 följande:
    Förstår! Men din rädsla lär ju inte försvinna av att INTE söka vård? Utan bara gnaga och förstöra din livskvalitet. 
    Bästa är att få svar. Hur länge har du känt dessa symtom då? Just dom du är orolig är Als?

Och nej en läkare kommer inte se dig som störd. Tro mig, du kommer inte vara den första med denna oro som söker.
    Alltså till och från nåt år kanske? 

Ska dock kontakta vården för min rygg oavsett som blivit lite trassligare på senare år, så kan ju kanske ta det då med.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-10 19:34:04 följande:

Här har du en till med hälsoångest, främst för att få ALS eller någon cancer, speciellt lymfom eller leukemi. Det går lite upp och ner och jag har "bra" perioder. Men som idag t ex när jag känt mig febrig och lite svag utan att vara förkyld så tror jag genast att jag fått nån cancer. Riktigt jobbigt. Har också en oro för att mitt barn ska drabbas av något. Har inte lyckats bli av med detta på 20 år. Ett smärre elände. 

Tack att du berättar. Ja, det är ett jäkla elände.  Har vuxit upp med föräldrar som haft hälsoångest så jag vill inte att mina barn ska uppleva samma som jag gjort med föräldrar som varit jätterädda för sjukdom typ hela livet...
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-10 19:45:41 följande:
    Mina föräldrar har inte haft hälsoångest, men jag har lidit av ångest sen jag var i tonåren och när jag var runt 20 började min hälsoångest ta fart. Tror startskottet var när Ulla-Carin Lindquist fick ALS och de sände dokumentären om henne, det var ju en helt ny sjukdom och då började min oro lite smått. 
    Jo men precis. Och allt jag läser får jag ju alltid att stämma just på mig med. Och inbillar mig. Så hör jag något annat och då flyttas ofta symptomen dit liksom.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2025-04-10 22:46:20 följande:
    Troligtvis inte Als. Just för det varit till och från och dessutom något år. 
    Vissa personer känner in för mycket. Och inbillar sig man har samma man läser om eller ser. 
    Det värsta är ju att man känner symtomen på riktigt! Därför blir det så svårt i det hela.
    Men sök för ryggen och berätta lite om annat du känner! Berätta din oro om Als!
    Jag har fortfarande skumma symtom, har svaghet i kroppsdelar, darrning, muskelryckningar (ibland väääldigt kraftiga) och mycket annat. Kroppen lever! Den har skumma symtom i perioder. Sen förflyttar sig symtomet till ett annat stället. Efter många år av detta slutade jag till slut bry mig. För det var uppenbarligen inget livshotande. 
    Jo. Men du blev kollad alltså? Jag tror att en stor bov hos mig också är att jag levt under stark stress i några år (av olika skäl) och att kroppen bråkar en del av det med och reagerar också. 

Men ja, till och från är det helt klart, och särskilt om jag funderar på någon viss sak så känner jag det mer som orosgrej, och sen en annan gång funderar jag mer över en annan kroppsdel och då tycker jag den börjar spöka.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2025-04-10 22:46:20 följande:
    Troligtvis inte Als. Just för det varit till och från och dessutom något år. 
    Vissa personer känner in för mycket. Och inbillar sig man har samma man läser om eller ser. 
    Det värsta är ju att man känner symtomen på riktigt! Därför blir det så svårt i det hela.
    Men sök för ryggen och berätta lite om annat du känner! Berätta din oro om Als!
    Jag har fortfarande skumma symtom, har svaghet i kroppsdelar, darrning, muskelryckningar (ibland väääldigt kraftiga) och mycket annat. Kroppen lever! Den har skumma symtom i perioder. Sen förflyttar sig symtomet till ett annat stället. Efter många år av detta slutade jag till slut bry mig. För det var uppenbarligen inget livshotande. 
    Men fick du det kollat?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2025-04-12 20:25:23 följande:
    Jag har gjort en Mr hjärna samt träffat en neurolog för dom symtomen.
    Enligt neurologen tydde det inte på neurologisk sjukdom. Däremot verkade han bombsäker på att jag skulle kunna ha fibromyalgi. Dock har jag inte utrett det vidare. 
    Det som stör min vardag mest utav allting är egentligen min yrsel och den har jag lyft med min nuvarande läkare. 
    Ah. 

Jag märker ju att mina saker kommer och går, ju mer jag tänker på dem desto mer känner jag dem liksom. Det är ju jättekämpigt. Får sån ångest.
Svar på tråden Hälsoångest