Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Hälsoångest

Bara vi som lider av hälsoångest kan förstå hur svårt är denna syndrom. Att säga ?sluta tramsa? till en person med hälsoångest är som att säga ?sluta vara ledsen? till en person med depression. Det jag skulle önska mest av allt är att sluta oroa mig för alla symtom och hälsoproblem, men det är otroligt svårt.
    jag har lidit av hälsoångest i stort sätt hela min vuxen liv och allt började när min syster dog väldig ung med en ovanlig cancerform som drabbar mest äldre människor. Jag har testat allt jag har hitttat för hantering av hälsoångest: olika psykologiska terapi-metoder, träning, meditation, andningsövningar, antidepressiva, etc men har fortfarande problem. I mitt fall, hjälpte antidepressiva mycket, för många av symtomen försvann, däremot fick jag biverkningar och kunde inte fortsätta ta dem. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2025-04-10 22:46:20 följande:
    Troligtvis inte Als. Just för det varit till och från och dessutom något år. 
    Vissa personer känner in för mycket. Och inbillar sig man har samma man läser om eller ser. 
    Det värsta är ju att man känner symtomen på riktigt! Därför blir det så svårt i det hela.
    Men sök för ryggen och berätta lite om annat du känner! Berätta din oro om Als!
    Jag har fortfarande skumma symtom, har svaghet i kroppsdelar, darrning, muskelryckningar (ibland väääldigt kraftiga) och mycket annat. Kroppen lever! Den har skumma symtom i perioder. Sen förflyttar sig symtomet till ett annat stället. Efter många år av detta slutade jag till slut bry mig. För det var uppenbarligen inget livshotande. 

Har du problem med hög puls stående jämfört med pulsen liggande? Jag har många av de symtom som du beskriver, och har en ofarlig men besvärande sjukdom som heter POTS. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2025-04-14 00:11:18 följande:
    Nja. Men jag har själv varit inne och läst om Pots. Har för mig min läkare nämnde den sjukdomen också på värt förra möte.
    Min puls kan skena iväg då och då, men tycker inte pulsen höjs SÅ pass mycket ståendes för att passa in i "pots". Läste det ska vara en rejäl höjning.
    Var dock ett tag sen jag satt ner, och när jag reste mig höll jag på att svimma och kräktes sedan. Vet i fan vad som hände där. Men sen var allt bra igen. Det var först då min läkare början mumla något om pots.

Hur gick du diagnosen? Baseras allt på hur mycket pulsen höjs från liggande till ståendes?

Man gör en tilt-test och om pulsen höjs mer än 30 slag per minut från liggandes till stående någon gång under 20 minuter, så uppfyller man kriterierna för POTS. Man kan också göra en enkel ortostatisk test hos vårdcentralen som en första test. 

POTS ger många och diffusa symtom som varierar i stort sätt varje dag. Att få diagnosen har hjälpt mig att hantera min ångest, även om jag har fortfarande problem. 

Svar på tråden Hälsoångest