Inlägg från: Anonym (Ardna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardna)

BIM Maj 2025

Så roligt att vi är många som är taggade för maj 😍 
    Hoppas verkligen det blir många ➕
    Blir så ledsen att läsa hur tufft många av er haft det hittills mot bebis, hoppas extra för er 🙏

Jag är ur mensen sen några dagar, på cd 9 nu. Ska börja med lh test men vet inte alls när jag kan förvänta mig äl. Hade äl dag 14-22 innan vår bebis och nu har den varit dag 25-28. Förra månaden gjorde jag av med över 60 test 😅 

• Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-04-13 22:13:57 följande:
    Hej allihopa! <3 Jag hoppar in här från april-tråden, trodde jag skulle hinna med en bim till i april men det finns absolut 0 tecken på äl så jag tror nog april är ute för mig.

Försök 8 för oss med första barnet. Varit med i några trådar nu. Ett MA i bagaget, 5 år sedan, men då oplanerad graviditet. Har haft en tids rejäl dipp i mående kring barnaförsökandet, men känner att det vänt lite senaste veckorna. Kanske är det solen och våren som ger nytt hopp! Såg att någon skrev att det sägs vara större chans att bli gravid på vår/sommaren och jag har också hört det. Så försöker hoppas även om det är svårt emellanåt! Det låter säkert jättenaivt, men vi trodde verkligen inte att det skulle ta "lång" tid för oss att få till graviditet med tanke på vår historia med den oplanerade graviditeten (som blev till första månaden efter att jag slutat på p-piller dessutom). Också - när kan man säga att man försökt "länge"? Måste ju kännas som en käftsmäll att andra säger att man försökt länge om man själv försökt flera år liksom? Vi har så många runt oss som alla säger samma sak - gick på första eller andra försöket, så det är väl kanske det. Jämförelse är oftast inte hjälpsamt, men klart vi båda börjar undra om vi gör något "fel"...

Hoppas på många plus i maj <3 Min man fyller 30 år dagarna kring bim, tänk om jag skulle kunna överraska honom med den största gåvan av dem alla... Drömma får man göra!!

Det kan väldigt snart kännas som man försökt länge, det är inte alls ovanligt att man ser trådar där man är förtvivlad efter 3-4 månader utan plus och det är väl som du säger att man hör om så många som det tagit sig på första eller andra försöket. I min värld är det helt orealistiskt att det ens skulle kunna ta sig på några månader, jag har aldrig blivit gravid tidigare än ett års försök innan (både med ma och vår son). Våra försök nu känns mest som något som vi måste ta oss igenom för att senare kunna ha en chans (även om jag givetsvis ändå vet att varje äl har en chans på 15-20% att bli gravid och hoppas 🤞). Samtidigt med vårt första barn såhär i efterhand så hör vi ju ändå till de lyckligt lottade som blev gravid och fick behålla, en del av de jag följdes åt med under försöken med första barnet kämpar fortfarande för att bli gravida 💔
    Om man försökt länge eller inte är ju alltid relativt, ni har försökt längre än många och längre än ni räknat med och jag vet själv att när månaderna går börjar man fundera på hur många månader till man ska behöva vänta (och katastroftankar om att det aldrig kommer gå) och om allt står rätt till. Jag hoppas ni snart har väntat färdigt och får ert plus 🙏🥰 För mig var det ändå en skön tanke när det började närma sig året med försök att vi skulle få ytterligare utredning och vidare hjälp, det blev liksom en nedräkning för varje månad till det istället (jag var övertygad då att det bara skulle gå med ivf). 
    Jag hoppas ni hittar ett sätt att hantera det under tiden som ni väntar på ert plus, varje dag är närmare oavsett om det kommer i maj eller om några månader 🙏❤️

• Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-04-14 15:16:15 följande:
    Tack för dina kloka ord! ❤️ Så sant allt du skriver. 
    Jag förstår verkligen att det känns ovisst och oroligt, jag var knäckt när jag var där ni är och kommer säkert vara det igen. Hoppas det är er tur snart ❤️ Man får bryta ihop men försöka komma ihåg att det är fler innan än själv som haft många månader med negativt för att sen helt plötsligt få ett plus🙏 
  • Anonym (Ardna)

Cd12 idag och inte en aning om min ägglossning kommer komma cd 14 eller 30 🙈

Hoppas så det ska komma innan cd 20, eller åtminstone tidigare än cd 25
    Min cykel var ganska regelbunden innan vårt barn med äl oftast cd 14-21.
    Det är lite tortyr att inte veta om man har två dagar kvar eller veckor 😅 Längtar till efter äl när man gjort det man kan och bara kan vänta. 

• Anonym (Ardna)
    Rhea skrev 2025-04-21 11:00:48 följande:

Hej alla, hejar på er så mycket. Håller tummarna för alla som har passerat ÄL nu.

Jag borde egentligen ha joinat er idag, men inga glada gubbar så långt ögat kan nå. Har iof varit extremt stressad den senaste veckan, så den kanske dröjer pga det.

Beställde ett nytt paket med test, för de håller på att ta slut - och jag som trodde att de skulle räcka för denna cykel också... surt. 

Ska försöka vila lite idag så får vi se om ÄL kickas igång av det. Är lite orolig att den har passerat tidigt, innan jag hade börjat testa... men det skulle isf vara första gången... Jag har haft upp till 49 dagars cykel, senaste i jan så, det är väl bara en pco-grej antar jag. 

Kram!

Åh så drygt, väntar också på att testen ska börja öka men inget än, min förra cykel var på 42 dagar med äl på dag 28 😩 
    Nu är jag på dag 16 och testen är svaga, dumt nog hade jag hoppats på äl runt dag 14 denna gången. 

När jag blev gravid med sonen var äl dag 14 och första gången som blev ma dag 18. Så känns hopplöst när äl drar iväg + att man inte ens hinner med tio chanser på ett år när cyklerna drar iväg i längd. 

• Anonym (Ardna)
    Anonym (Hoppaspånr3) skrev 2025-04-22 15:35:13 följande:

Har haft lite paus ifrån gruppen men läste ikapp, många som har anslutit o håller tummarna för oss alla ❤️

En fråga, någon som har köpt progeteronkräm eller likande för att boosta? Om ni har vart har ni köpt den? 
    Tänkte om de inte tar sig denna månad ska jag försöka med det oxå

Jag fick progesteron utskrivet utan krusiduller. Kan vara värt att kolla så blir dosen jämnare mellan dagarna. 
  • Anonym (Ardna)

Jag är så less på att mina cykler inte vill gå tillbaka som de var innan graviditeten. Idag är jag på dag 18, testade på förmiddagen och det var 0.4 och tänkte att nu kanske det börjar öka, men nu i eftermiddag var det 0.18 igen 😫
    Månaderna innan har jag fått positivt dag 25-28, men hade ändå hoppats på mer normal tid denna månaden.

Pratade med en klinik om letrozol men de hade pausat sina privata besök och tar bara genom regionens rutiner, vilket skulle vara en hel utredning och väntetid på 3-6 månader innan återkoppling. Den kliniken jag varit på innan ligger 1.5 h bort och säger i telefonsvararen att de inte har tider förrän i augusti. 

Det känns inte ens lönt att hoppas att bli gravid när ägglossningen kommer sent varje cykel. Läste att skalen blir svåra att ta sig igenom för spermierna. Dessutom hinner vi typ bara 8 försök per år om det ska fortsätta såhär. Jag har aldrig blivit gravid fortare än ett år innan med mens varje månad, så känns inte alls hoppfullt när chanserna ska vara glesare än innan. 

Vill verkligen inte fastna i försökaträsket i flera år. Bara jag vet hur cykeln ser ut kan vi sätta en tidsplan när vi istället gör ivf och om inte det går släppa det och leva lyckliga som enbarnsföräldrar (vår underbara unge är mer än tillräckligt för oss, men det finns ändå en önskan att ge honom ett syskon🥹).

Förlåt för gnällinlägg, men är bara så less att vara så vilsen i cyklerna.

• Anonym (Ardna)
    Siripiri skrev 2025-04-22 21:00:39 följande:
    Gud va segt för dig :(( Du har all rätt att gnälla av dig💕
    Tack, det är så lätt att falla tillbaka i hopplösheten som vi kände när vi försökte med sonen ❤️
    Anonym (Lily96) skrev 2025-04-22 23:15:29 följande:
    Förstår frustrationen! Klart man vill maxa alla chanser OCH få så många chanser som möjligt. Kroppen är verkligen unik och fascinerande. Finns det inte någon annan mottagning du kan vända dig till för hjälp? Om det inte finns lokalt kanske det kan vara värt att besöka en på annan ort? 😊
    Letar klinker just nu. Väntar på svar från den jag varit på tidigare och en annan som ligger lite närmare. Vi har inget lokalt och att resa mer än 1.5h känns lite drygt om man ska tillbaka för ultraljud och kolla äggblåsor osv. ☺️

• Anonym (Ardna)

Dag 19 idag, blir inte ägglossning innan dag 20 denna månaden heller, så drygt. 

Men imorgon har jag läkartid på vårdcentralen och eventuellt får remiss till gyn och förmodligen kolla sköldkörteln. Har även lyckats få en tid till fertilitetskliniken för diskussion om letrozo, så ändå lite hoppfull 🥹 
    Både jag och min sambo blir så stressade av att inte kunna veta hur och när cykeln ska bete sig. Någon gång kommer vi behöva ta ställning till när vi ska gå över på ivf men vi vill ju veta att vi får några chanser innan dess. Hoppas så att jag ska få igenom att vi ska testa letrozol och få några bra försök med den. 
    Visserligen har vi ett samliv utöver bebisverlstad men med en liten och sambon som jobbar mycket såhär års och egen verksamhet är det ändå så att vi nu måste se till att det inte går för många dagar mellan ifall äl plötsligt dyker upp. 

Maj närmar sig och jag hoppas på många plus oavsett om vi får ett nu eller inte ☔️➕😍

• Anonym (Ardna)
    Nanathalie skrev 2025-04-24 20:41:04 följande:
    Jag äter letrozol och den har kortat ner min cykel och gett mig ägglossning dag 17/18 varje cykel. Hoppas ni får den möjligheten! ❤️ bra att du kollar sköldkörteln också. Felaktiga värden kan orsaka missfall och påverka fertiliteten negativt och det går relativt snabbt att ordna med medicin. Håller alla tummar för dig ❤️

Tack! Hur långa cykler har du utan letrozol? Gör du ultraljud varje cykel? 

Tror sköldkörteln är som den ska egentligen, testade för bara några månader sen men har problem med den i familjen. 

Hoppas tråden fylls med plus så länge 🤞❤️

Svar på tråden BIM Maj 2025