• Anonym (H)

Har hyresvärden rätt att få tillträde?

Om man tex inte är hemma det datumet eller om det av andra anledningar inte passar och de kräver tillgång ändå, har de verkligen rätt till det? Det är för underhåll av ventilationen.

• Svar på tråden Har hyresvärden rätt att få tillträde?
  • Anonym (Mia)

Ja, de har rätt att komma in med en nyckel som de får av hyresvärden eftersom det gäller underhåll av huset. De kan inte gå igenom samma hus vid olika tidpunkter som passar oss, det skulle ta alldeles för mycket tid. Besöket tog bara några minuter, och hos oss gick de bara in i köket och badrummet. Jag hade rengjort både fläkten i köket och ventilationen i alla rum men det behövdes inte eftersom de använde ett instrument som mätte luften i lägenheten. 

• Anonym (E)

Nu är jag ingen jurist men tror att du måste släppa in dem för underhåll, man brukar bli ombedd att lämna en nyckel om man inte är hemma

• Anonym (Ja)

Ja 
    Men de bör vara flexibla tex du jobbar natt och måste sova,
    Du kan önska dag och tid men jobbet måste bli gjort .

• Anonym (H)
    Anonym (Ja) skrev 2025-04-13 15:09:27 följande:

Ja 
    Men de bör vara flexibla tex du jobbar natt och måste sova,
    Du kan önska dag och tid men jobbet måste bli gjort .

Klart det måste bli gjort, men de insisterar på dagar det inte går.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-13 15:07:52 följande:

Ja, de har rätt att komma in med en nyckel som de får av hyresvärden eftersom det gäller underhåll av huset. De kan inte gå igenom samma hus vid olika tidpunkter som passar oss, det skulle ta alldeles för mycket tid. Besöket tog bara några minuter, och hos oss gick de bara in i köket och badrummet. Jag hade rengjort både fläkten i köket och ventilationen i alla rum men det behövdes inte eftersom de använde ett instrument som mätte luften i lägenheten. 

Det måste ju räknas som intrång när de fått nej till den dagen.
  • Anonym (E)
    Anonym (H) skrev 2025-04-13 15:10:49 följande:
    Klart det måste bli gjort, men de insisterar på dagar det inte går.
    De har alltså gett dig flera alternativ men det duger inte för dig, varför? Är du på jobbet och inte vill ha någon i lägenheten så kolla med någon du känner som kanske är ledig och kan vänta in dem
  • Anonym (H)
    Anonym (E) skrev 2025-04-13 15:12:58 följande:
    De har alltså gett dig flera alternativ men det duger inte för dig, varför? Är du på jobbet och inte vill ha någon i lägenheten så kolla med någon du känner som kanske är ledig och kan vänta in dem
    De har gett två alternativ och inget fungerar. Jag har ingen som kan vara här och jag vägrar låta främlingar gå in när jag inte är hemma.
  • Anonym (E)
    Anonym (H) skrev 2025-04-13 15:14:24 följande:
    De har gett två alternativ och inget fungerar. Jag har ingen som kan vara här och jag vägrar låta främlingar gå in när jag inte är hemma.
    Det är tyvärr så det brukar funka, du får väl ta ledigt eller nåt iså fall
  • burleskburkläsk

Jag fick vara med om ett intrång en gång.

Jag stod i köket...liten springa på dörren, ser att där är nåt som rör sig, såg ut som att personen gick in i vardagsrummet.
    Jag gick in i vardagsrummet, då stod denna vaktmästare och blängde på min dator som för övrigt var skit och stängd.

Jag frågade vad han gjorde där och han sade då att han gått fel.
    Han påstod att han ringt flertalet gånger på dörrklockan...den dörrklockan väckte grannar så han har såklart inte tänkt ringa...han har låst upp och var på jakt efter nåt.
    Säkert stått och lyssnat vid brevlådan en stund...

Jag sade till honom vem i företaget han jobbar för som jag känner privat och sade att hör jag någonting i hela stan om nåt liknande så kommer en anmälan göras med de högst upp i företaget.
    Han bad om ursäkt och jag såg eller hörde aldrig något om honom igen.

Jäkla glad jag var hemma när det hände...

Väldigt off topic jag vet! 😋

• Lynx123

Jo, det tror jag att de har eftersom det gäller fastigheten. Du fär helt enkelt se till att vara på plats, eller försöka få dem att komma vid en tidpunkt som du kan smita ifrån till.

Svar på tråden Har hyresvärden rätt att få tillträde?