• Anonym (H)

Har hyresvärden rätt att få tillträde?

Om man tex inte är hemma det datumet eller om det av andra anledningar inte passar och de kräver tillgång ändå, har de verkligen rätt till det? Det är för underhåll av ventilationen.

• Svar på tråden Har hyresvärden rätt att få tillträde?
  • Anonym (H)
    Goneril skrev 2025-04-14 09:01:55 följande:

Självklart har hyresvärdar rätt att gå in i lägenheter, det har klargjorts i tråden eftersom du inte tycks känna till det, paragraf och allt. De ska Informera innan de går in, i god tid. De flesta värdar i större bostadsbolag har dessutom ett system med nyckelkub som kan låsas upp från ytterdörren om man inte själv är hemma.                                                                                                                                                                                                               Den farliga hunden, det var egentligen den jag ville kommentera. Gör dig av med den, så snart som möjligt! Tro inte att du kan kontrollera en best med komprimerad muskelkraft och full av aggression!  I mitt lugna område blev barn attackerade av kamphundar vid två tillfällen. I det ena fallet tog hunden med sig barnets halva kind. Ett livslångt handikapp, många plastikoperationer och ett trauma utan dess like. Ägarinnan gav upp vid attacken, kunde inte hålla hunden utan  lät  den hållas.                                                                                                                                                                                                                                       Kamphundar är förbjudna i de allra flesta länder. När jag gick på Humanisten skrev jag en uppsats, "Ban fighten dogs", de så kallade farliga hundarna är avlade på attack och slagsmål, det är nedärvt. Snälla, okunniga och naiva ägare förstår inte det utan tror att attacker beror på fel ägare. Delvis gör det det, men inte enbart. Arvet finns där. Alltså, TS, se till att bli av med den farliga hunden, vad ska du med den till? Är det tufft på något vis eller lever du i en miljö där du måste försvara dig? Vettiga människor skaffar väl inte farliga hundar?                                                                                  

Så mycket skitsnack. För det första vet du inte vilken ras jag har, för det andra så är hunden inte farlig, men det är en vakthund som inte skulle tycka om att främlingar dyker upp när den är ensam.

Googla på nanny dogs.

• Tom Araya
    Goneril skrev 2025-04-14 09:01:55 följande:                                                                                                                                                                                                                                    Kamphundar är förbjudna i de allra flesta länder. När jag gick på Humanisten skrev jag en uppsats, "Ban fighten dogs", de så kallade farliga hundarna är avlade på attack och slagsmål, det är nedärvt. Snälla, okunniga och naiva ägare förstår inte det utan tror att attacker beror på fel ägare. Delvis gör det det, men inte enbart. Arvet finns där. Alltså, TS, se till att bli av med den farliga hunden, vad ska du med den till? Är det tufft på något vis eller lever du i en miljö där du måste försvara dig? Vettiga människor skaffar väl inte farliga hundar?                                                                                  
    ...och här kom "okunnighets-Ove" fram.

1. Kamplust är naturligt existerande hos alla hundar, i olika grad. Jag har hittills inte sett någon definiering av en tydlig gräns för vad som ska tillåtas för sällskap.

2. Nej, de raser som brukar kallas "kamphundar" är inte framavlade för att vara farliga för människor, tvärt om, de ska skydda människan mot rovdjur och andra hundar. I den aveln avlade man inte vidare på de individer som visade aggression mot människor.
    Allt annat är en avart av hundrasens seriösa avel.
  • Anonym (V)

Har en otrevlig upplevelse av just detta.
    Jag var hemma sjuk och det plingade på dörren, jag öppnade ej då jag låg i sängen med magsjuka. Då öppnades dörren och två män kom in! De hade huvudnyckel. 

Jag blev såklart skakad. De kom in och gjorde sin grej, lämnade en jäkla massa damm på golvet i badrummet. 

Jag hörde av mig till hyresvärden och de hade tydligen lagt en lapp i postfacket. Jag kikade där och det låg en liten lapp som jag hade antagit var reklam. Jag hade önskat att en så viktig information skulle meddelas i ett brev märkt med hyresbolagets namn. Inte en lapp som lätt kan missuppfattas som ett reklamblad.

• Anonym (Em)
    Anonym (V) skrev 2025-04-14 09:27:28 följande:

Har en otrevlig upplevelse av just detta.
    Jag var hemma sjuk och det plingade på dörren, jag öppnade ej då jag låg i sängen med magsjuka. Då öppnades dörren och två män kom in! De hade huvudnyckel. 

Jag blev såklart skakad. De kom in och gjorde sin grej, lämnade en jäkla massa damm på golvet i badrummet. 

Jag hörde av mig till hyresvärden och de hade tydligen lagt en lapp i postfacket. Jag kikade där och det låg en liten lapp som jag hade antagit var reklam. Jag hade önskat att en så viktig information skulle meddelas i ett brev märkt med hyresbolagets namn. Inte en lapp som lätt kan missuppfattas som ett reklamblad.

Det kanske var otrevligt, men hyresvärden gjorde inget fel här.
  • Goneril
    Anonym (H) skrev 2025-04-14 09:15:04 följande:

Så mycket skitsnack. För det första vet du inte vilken ras jag har, för det andra så är hunden inte farlig, men det är en vakthund som inte skulle tycka om att främlingar dyker upp när den är ensam.

Googla på nanny dogs.

Va! Det var du själv, inte jag, som betecknade den som farlig, då får du väl stå för det!  Om vi ska gå på vakthundar har vi schäfer, rottweiler som inte är bra om man har småbarn eller Doberman Pinscher. En bullmastiff har det hårdaste bettet, bland det starkaste som finns. Nanny dogs? En staffordshire bull terrier är  halvvägs en pit bull framavlad för hundhetsning. Du har förhoppningsvis nån annan ras, men du, inte jag, sa ju att den var farlig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Em) skrev 2025-04-14 09:40:38 följande:
    Det kanske var otrevligt, men hyresvärden gjorde inget fel här.
    De ska meddela icke-akuta ärenden i god tid, så jo de gjorde visst fel.
  • Anonym (H)
    Goneril skrev 2025-04-14 09:45:57 följande:
    Va! Det var du själv, inte jag, som betecknade den som farlig, då får du väl stå för det!  Om vi ska gå på vakthundar har vi schäfer, rottweiler som inte är bra om man har småbarn eller Doberman Pinscher. En bullmastiff har det hårdaste bettet, bland det starkaste som finns. Nanny dogs? En staffordshire bull terrier är  halvvägs en pit bull framavlad för hundhetsning. Du har förhoppningsvis nån annan ras, men du, inte jag, sa ju att den var farlig.
    Jag har inte sagt att den är farlig.

Du har inte mycket koll på hundar, det är uppenbart.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-04-14 09:17:20 följande:
    ...och här kom "okunnighets-Ove" fram.

1. Kamplust är naturligt existerande hos alla hundar, i olika grad. Jag har hittills inte sett någon definiering av en tydlig gräns för vad som ska tillåtas för sällskap.

2. Nej, de raser som brukar kallas "kamphundar" är inte framavlade för att vara farliga för människor, tvärt om, de ska skydda människan mot rovdjur och andra hundar. I den aveln avlade man inte vidare på de individer som visade aggression mot människor.
    Allt annat är en avart av hundrasens seriösa avel.
    Det blev något knas med texten...

Det här var mitt svar på 'Anonym Goneril's inlägg #30.
  • Anonym (Em)
    Anonym (H) skrev 2025-04-14 09:51:56 följande:
    De ska meddela icke-akuta ärenden i god tid, så jo de gjorde visst fel.
    Det stod inte när hyresvärden hade lämnat sin lapp? Det kan lika gärna ha varit i god tid. Hur som helst var hyresgästen informerad. Det är inte hyresvärdens fel om man inte tömmer sitt postfack ordentligt.

Det är inte så konstigt att man tror att ingen är hemma när ingen öppnar? Då tar man fram sin nyckel istället.
  • Anonym (Em)
    Anonym (H) skrev 2025-04-14 09:53:07 följande:
    Jag har inte sagt att den är farlig.

Du har inte mycket koll på hundar, det är uppenbart.
    Du skrev att den kunde attackera. Det låter som att den är farlig då. Det är ju dina egna ord. 

Hur som helst vinner du inga strider genom att argumentera på familjeliv. Kontakta värden istället. 
Svar på tråden Har hyresvärden rätt att få tillträde?