Inlägg från: Anonym (Cissi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cissi)

Tillit aktier i fb-grupper

Jag litar bara på rekommendationer från folk jag känner irl och som jag litar på. Det är en startpunkt att göra egen research. Sen är det klart att finns det en bra motivering som visar att en främling har kunskap och kan analysera så kan jag kolla upp något.

Att tänka på är att vissa vill hissa aktier till höjder utan förankring i verkligheten som dom själva äger, det finns en baktanke. Pump and dump är ett begrepp. Sen är det väl svårt att tänka sig att retail, daytraders och privatpersoner ska kunna göra så mkt med en kurs, det är vad finansinstituten gör som får kursen att röra sig så att det räknas. I dom aktier jag handlar med.

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-15 14:56:15 följande:

De flesta som äger enskilda aktier eller aktiva fonder slår inte index. Det är ganska svårt att veta i förväg vilka aktier som kommer att gå upp. Att det är en bra affärsidé räcker inte långt och är ingen garanti för att aktien går upp. 

Vill man ha stadig uppgång ska man välja indexfonder, de följer marknaden i stort och man får så att säga hela stacken, man behöver inte själv leta upp de aktier som kommer att gå bra. När inte ens aktiva fondförvaltare lyckas slå index så kan man inte förvänta sig att vanliga människor klarar det. 

De flesta som pratar om aktier och ger tips gör det med aktier de tjänat pengar på. Men de berättar inte om de aktier de förlorat pengar på. 

Du tycker alltså att indexfonder är en god idé i dagens läge? En av dom populäraste i sverige, länsförsäkringar global index ligger på -8,15% för senaste månaden. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Nuts) skrev 2025-04-18 08:18:34 följande:
    Det vet vi faktiskt inte. Enligt en skribent på Affärsvärlden har det varit ett antal krascher på börsen på 2000-talet.

Endast vid två av de krascherna har aktieindex inte gått upp under det påföljande året.

Det var efter IT-kraschen 2000 (IT-bolag var extremt övervärderade, många av dem var nystartade), och sedan efter terroristangreppet mot Twin Towers  i NY och Pentagon i USA.

Det har funnits årtionden när aktier inte har gått bra, men det motsatta är vanligare. Därför ska man inte ha pengar som man behöver ha som en buffert på börsen, det kan ju vara ett sådant årtionde. Utvecklingen kan t.ex.  se hygglig ut, men inflationen är jättehög och äter istället upp värdet (70-talet). 

Vi vet inte vad framtiden innebär, kanske att man ska sprida sina sparade pengar på fler tillgångsslag än aktier, nu när vi har en väldigt osäker omvärld. (Nu menar jag inte krypto, seriösa investerare har i dagens läge sällan mer än 5 % krypto i sina portföljer).

Men sparar man långsiktigt, 8-10 år, så brukar de flesta rekommendera att åtminstone ha en del av sina pengar i aktier. Om man precis ska börja spara kan det därför vara bra att gå in nu när den ändå står lågt. Annars brukar det psykomogiska rådet vara att månadsspara, då slipper man oroa sig för att bara köpa när priserna är på toppen.

Ser man det rent matematiskt ska man gå in så snabbt som möjligt, för att tiden är an viktig faktor.
    Jag själv ville inte ha någon exponering utan kontroll mot usa och sålde av olika fonder jag hade i februari. Warren Buffets beteende är intressant. Sen handlar jag lång och kort med aktier, där har jag ju kontroll. Jo, ibland en skvätt krypto med.

Gå in när börsen står lågt är ju bra, men är verkligen botten nådd? Eller väntar det mkt värre än vad vi sett hittills? Eftersom ingen ännu vet så tycker jag att man ska ha riktigt bra koll på vad man sätter sina pengar i eller ha ett sparkonto med bra ränta tills världsläget är mer stabilt. 

Annat att investera i...det är intressant. Frågan är vad, har inte tänkt mer på diversifiering eftersom aktier är en hobby för mig.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Vågar jag?) skrev 2025-04-18 14:51:02 följande:

Något annat specifikt tips än länsförsäkringar global index?

Finns som sagt uppsjöar även där ☺️

(Går såklart inte rakt av på vad någon säger, utan läser ju på själv också. Men är ju alltid lättare om man bara har 20% att granska istället för 100% 😅)

Googla efter bästa indexfonden, då kommer det fram topplistor. Om man betalar avgift så går det ju att få topplistor baserat på låg avgift med, det vill man ofta ha i så fall. Hos Avanza kan man spara upp till 50' avgiftsfritt, det är bra.
Svar på tråden Tillit aktier i fb-grupper