• Anonym (Vågar jag?)

Tillit aktier i fb-grupper

Har en undran till er. 

Är med i lite olika aktiegrupper och så på fb. 
    Min undran är om man vågar lita alls på något som tipsas i såna geupper?

Menar givetvis inte att bara blint lita på alla aktier som nämns, utan man måste såklart läsa på själv också. 

Även svårt i situationer där vissa rekommenderas av folk som experter som och andra säger att de är fufflare 😳

Tankar?

• Svar på tråden Tillit aktier i fb-grupper
  • Anonym (Nuts)

Till och med de som arbetar med detta på fulltid och är ekonomiskt utbildade, som arbetar i tidningar som Privata affärer och Affärsvärlden, tar miste ibland. De kan lyckas om man ser till en hel korg med aktier som de köper in, efter att ha undersökt dem noga. Jag vet att exempelvis Privata Affärers samlade aktieinnehav har växt lite mer än en vanlig sveigeindexfond under ett par år. Men det kan komma år när dras korg går sämre än index. 

Dagens industri har också tips på aktier.

"Det säkraste sättet att förlora pengar är att vilja bli rik snabbt" har Warren Buffet sagt, legendar i finansvärlden.Han själv läser på om allt inom ekonomi dagarna i ända, och satsar på stabila och säkra aktier, aktier som han kan behålla länge. 

Det är extremt svårt att slå index år efter år.

• Anonym (Vågar jag?)

Har rätt i det du skriver.

Förstår att det aldrig går att räkna med bara vinst. Och såklart får man göra egen research oxå, min undran är om man våga lita på tips man får?
    Det finns ju massor av aktier att läsa om och massor att läsa om varje så min tanke där är hur pass man våga följa tips från tex Per Stolt, som nämns mycket. Har egen YouTube sida bla. 

OBS, menar inte att blint följa och köpa för alla sina pengar för att någon ger ett tips. Och givetvis måste man sprida risken osv. 
    Tänker mer att om man kan följa folk som håller på på heltid med sånthär så skulle det ju hjälpa en väldigt mycket på traven. Och minska antalet aktier som man måste läsa på om. 

Räknar inte heller med någon raketfart eller eller går i någon tro om att jag ska bli rik på nolltid. 

Har du tips på någon bra indexfond?
    Jag har nog behov av även det. 

• Anonym (finance-bitch)

Jag har slagit index hittills i år. Hade fått lite utdelningar lagom till Trump-raset och passade på att shoppa på börs-rean som rådde, och fortfarande råder vad jag kan se, även om det gått uppåt. 

Min strategi är att satsa på säkra kort, utdelande tråk-aktier. Mycket bank och finans (mitt enda felköp i den sektorn var Intrum) och stabila industriföretag, har aktier i en 15-20 olika bolag för närvarande. Jag köper alltså inte några hajp-bolag öht och sitter inte och köper och säljer på daglig basis. Jag tänker långsiktigt. Köper i nergång när de kortsiktiga paniksäljer. Säljer i uppgång när de kortsiktiga börjar tycka att aktierna ser lovande ut. Jag letar varken efter botten att köpa på eller toppen att sälja på, för en amatör som jag lär missa båda.

Jag tror att det kan vara bra att lyssna på tips (så länge det inte är hajp-bolag), men alltid kolla upp tipsen. Det finns så himla mycket bra marknadsinfo några klick bort, så det finns alla möjligheter att ta reda på mer om bolaget före köp.

• Anonym (Nuts)

Det är svårt att förutsäga framtiden, det har faktiskt funnits hela årtionden när aktier som helhet inte har gått bra. Men vissa aktier kan ändå gå bra då, eller åtminstobmne klara sig hyggligare än andra i de tiderna.

Börsen har gått ner nu i kölvattnet av tullkriget. USA'aktier har varit och är fortfarande till en del mycket övervärderade. 

Många ledande finanshus samlade tills nyligen på sig en del mer cash istället för att köpa, för att börsen i USA var just övervärderad.

Jag vet inte vad de gör nu i turbulensen, men vet att de började sälja av statspapper från USA när Trump började tala om tullar. Det betyder att de tänkte att USA's ekonomi inte kommer att gå bra framöver med tullarna.  

När det blev tullkrig på 1930-talet åkte världen ner i en lång lågkonjunktur. 

Om man sparar på riktigt lång sikt så är det matematiskt/statistiskt bäst att slänga in alla penga man har direkt, oavsett läge. Time in market beats timing the market.

Rådgivare brukar säga att man ska månadsspara, för att man inte ska få så stora känslomässiga påfrestningar, om man till exempel ha köpt när börsen stod högt, så att man paniksäljer allt när den går ner och  sedan missar uppgången. De flesta har inte heller en  stor klumpsumma att lägga in.

• Anonym (Nuts)

Om indexfonder: Det viktigaste är att den har låg avgift!

Man tror inte att en avgift på 1% är något att fundera över, men på längre sikt kan en sådan avgift äta upp 25 % av värdet på innehavet. Ränta på räntaeffekt, fast tvärt om. 

ppm.nu, (pensionsmyndigheten) kan du söka dig fram till en bra indexfond. De har ett stort utbud som de dessutom nu har kollat så att de som ingår är ekonomiskt sunda.

Där kan man söka på avkastning, avgift, inriktning, index eller ej, vilka geografiska områden som den köper i (och i vilken valuta tror jag också).

• Anonym (Nuts)

När man gjort seriösa undersökningar av aktierådgivares tips har det visat sig att säljråden är mer tillförlitliga än köpråden. 

• Anonym (Cissi)

Jag litar bara på rekommendationer från folk jag känner irl och som jag litar på. Det är en startpunkt att göra egen research. Sen är det klart att finns det en bra motivering som visar att en främling har kunskap och kan analysera så kan jag kolla upp något.

Att tänka på är att vissa vill hissa aktier till höjder utan förankring i verkligheten som dom själva äger, det finns en baktanke. Pump and dump är ett begrepp. Sen är det väl svårt att tänka sig att retail, daytraders och privatpersoner ska kunna göra så mkt med en kurs, det är vad finansinstituten gör som får kursen att röra sig så att det räknas. I dom aktier jag handlar med.

• Anonym (Mimmi)

De flesta som äger enskilda aktier eller aktiva fonder slår inte index. Det är ganska svårt att veta i förväg vilka aktier som kommer att gå upp. Att det är en bra affärsidé räcker inte långt och är ingen garanti för att aktien går upp. 

Vill man ha stadig uppgång ska man välja indexfonder, de följer marknaden i stort och man får så att säga hela stacken, man behöver inte själv leta upp de aktier som kommer att gå bra. När inte ens aktiva fondförvaltare lyckas slå index så kan man inte förvänta sig att vanliga människor klarar det. 

De flesta som pratar om aktier och ger tips gör det med aktier de tjänat pengar på. Men de berättar inte om de aktier de förlorat pengar på. 

• Anonym (Vågar jag?)
    Anonym (Nuts) skrev 2025-04-15 13:44:40 följande:

När man gjort seriösa undersökningar av aktierådgivares tips har det visat sig att säljråden är mer tillförlitliga än köpråden. 

Tack, bra att veta 

Skulle väldigt gärna få tips på bra indexfonder. Även där finns det ju en uppsjö och är jättesvårt att veta vad som är bra och dålig, så om någon har något ni är nöjda med så berätta gärna 🙏😅
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-15 14:56:15 följande:

De flesta som äger enskilda aktier eller aktiva fonder slår inte index. Det är ganska svårt att veta i förväg vilka aktier som kommer att gå upp. Att det är en bra affärsidé räcker inte långt och är ingen garanti för att aktien går upp. 

Vill man ha stadig uppgång ska man välja indexfonder, de följer marknaden i stort och man får så att säga hela stacken, man behöver inte själv leta upp de aktier som kommer att gå bra. När inte ens aktiva fondförvaltare lyckas slå index så kan man inte förvänta sig att vanliga människor klarar det. 

De flesta som pratar om aktier och ger tips gör det med aktier de tjänat pengar på. Men de berättar inte om de aktier de förlorat pengar på. 

Du tycker alltså att indexfonder är en god idé i dagens läge? En av dom populäraste i sverige, länsförsäkringar global index ligger på -8,15% för senaste månaden. 
  • Anonym (Nuts)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-04-15 21:33:36 följande:
    Du tycker alltså att indexfonder är en god idé i dagens läge? En av dom populäraste i sverige, länsförsäkringar global index ligger på -8,15% för senaste månaden. 
    Det vet vi faktiskt inte. Enligt en skribent på Affärsvärlden har det varit ett antal krascher på börsen på 2000-talet.

Endast vid två av de krascherna har aktieindex inte gått upp under det påföljande året.

Det var efter IT-kraschen 2000 (IT-bolag var extremt övervärderade, många av dem var nystartade), och sedan efter terroristangreppet mot Twin Towers  i NY och Pentagon i USA.

Det har funnits årtionden när aktier inte har gått bra, men det motsatta är vanligare. Därför ska man inte ha pengar som man behöver ha som en buffert på börsen, det kan ju vara ett sådant årtionde. Utvecklingen kan t.ex.  se hygglig ut, men inflationen är jättehög och äter istället upp värdet (70-talet). 

Vi vet inte vad framtiden innebär, kanske att man ska sprida sina sparade pengar på fler tillgångsslag än aktier, nu när vi har en väldigt osäker omvärld. (Nu menar jag inte krypto, seriösa investerare har i dagens läge sällan mer än 5 % krypto i sina portföljer).

Men sparar man långsiktigt, 8-10 år, så brukar de flesta rekommendera att åtminstone ha en del av sina pengar i aktier. Om man precis ska börja spara kan det därför vara bra att gå in nu när den ändå står lågt. Annars brukar det psykomogiska rådet vara att månadsspara, då slipper man oroa sig för att bara köpa när priserna är på toppen.

Ser man det rent matematiskt ska man gå in så snabbt som möjligt, för att tiden är an viktig faktor.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Nuts) skrev 2025-04-18 08:18:34 följande:
    Det vet vi faktiskt inte. Enligt en skribent på Affärsvärlden har det varit ett antal krascher på börsen på 2000-talet.

Endast vid två av de krascherna har aktieindex inte gått upp under det påföljande året.

Det var efter IT-kraschen 2000 (IT-bolag var extremt övervärderade, många av dem var nystartade), och sedan efter terroristangreppet mot Twin Towers  i NY och Pentagon i USA.

Det har funnits årtionden när aktier inte har gått bra, men det motsatta är vanligare. Därför ska man inte ha pengar som man behöver ha som en buffert på börsen, det kan ju vara ett sådant årtionde. Utvecklingen kan t.ex.  se hygglig ut, men inflationen är jättehög och äter istället upp värdet (70-talet). 

Vi vet inte vad framtiden innebär, kanske att man ska sprida sina sparade pengar på fler tillgångsslag än aktier, nu när vi har en väldigt osäker omvärld. (Nu menar jag inte krypto, seriösa investerare har i dagens läge sällan mer än 5 % krypto i sina portföljer).

Men sparar man långsiktigt, 8-10 år, så brukar de flesta rekommendera att åtminstone ha en del av sina pengar i aktier. Om man precis ska börja spara kan det därför vara bra att gå in nu när den ändå står lågt. Annars brukar det psykomogiska rådet vara att månadsspara, då slipper man oroa sig för att bara köpa när priserna är på toppen.

Ser man det rent matematiskt ska man gå in så snabbt som möjligt, för att tiden är an viktig faktor.
    Jag själv ville inte ha någon exponering utan kontroll mot usa och sålde av olika fonder jag hade i februari. Warren Buffets beteende är intressant. Sen handlar jag lång och kort med aktier, där har jag ju kontroll. Jo, ibland en skvätt krypto med.

Gå in när börsen står lågt är ju bra, men är verkligen botten nådd? Eller väntar det mkt värre än vad vi sett hittills? Eftersom ingen ännu vet så tycker jag att man ska ha riktigt bra koll på vad man sätter sina pengar i eller ha ett sparkonto med bra ränta tills världsläget är mer stabilt. 

Annat att investera i...det är intressant. Frågan är vad, har inte tänkt mer på diversifiering eftersom aktier är en hobby för mig.
  • Anonym (Nuts)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-04-18 08:35:03 följande:
    Jag själv ville inte ha någon exponering utan kontroll mot usa och sålde av olika fonder jag hade i februari. Warren Buffets beteende är intressant. Sen handlar jag lång och kort med aktier, där har jag ju kontroll. Jo, ibland en skvätt krypto med.

Gå in när börsen står lågt är ju bra, men är verkligen botten nådd? Eller väntar det mkt värre än vad vi sett hittills? Eftersom ingen ännu vet så tycker jag att man ska ha riktigt bra koll på vad man sätter sina pengar i eller ha ett sparkonto med bra ränta tills världsläget är mer stabilt. 

Annat att investera i...det är intressant. Frågan är vad, har inte tänkt mer på diversifiering eftersom aktier är en hobby för mig.
    Warren Buffet, tillsammas med sin partner, brukade båda läsa om aktier och omvärldsutvecklingen hela dagarne. De plockade köpvärda aktier under alla perioder, bull eller bear, i syfte att aktierna på lång sikt. Enbart när börsen var extremt övervärderad, som den varit förra året i USA, var de lite försiktiga och byggde upp kassa istället.
  • Anonym (Vågar jag?)
    Anonym (Nuts) skrev 2025-04-18 08:18:34 följande:
    kanske att man ska sprida sina sparade pengar på fler tillgångsslag än aktier, 

Skulle du vilja utveckla?
    Inget jag hört tidigare alls, så om du orkar berätta gärna lit, eller om du har någon bra info att hänvisa till  
    Tycker det är svårt att söka info så för det finns en uppsjö av olika sidor med info och ofta också olika info på dem 😅

• Anonym (Nuts)
    Anonym (Vågar jag?) skrev 2025-04-18 14:25:04 följande:

Skulle du vilja utveckla?
    Inget jag hört tidigare alls, så om du orkar berätta gärna lit, eller om du har någon bra info att hänvisa till  
    Tycker det är svårt att söka info så för det finns en uppsjö av olika sidor med info och ofta också olika info på dem 😅

Många rådgivare säger att sparar man på lång sikt, 8-10 år eller längre, så är det bättre att lägga allt i breda globala aktieindexfonder. 

Det finns så kallade allväders - eller evighetsportfökjer, som fördelar pengarna i olika tillgångsslag. Olika tillgångsslag går olika bra i olika "börsväder". Man får en jämnare utveckling över åren. Ofta får man något lägre avkastning än med enbart aktier, men vissa hävdar att deras variant av allvädersportföljen är lika bra som enbart aktier. 

Sök på nätet på evighets- och allvädersportfölj. Jag har för ett tag sedan diversierat lite, och köpte då guld (inte aktier), men som trackar guldvärdet. Der är jag glad för nu när aktierna faller och guldvärdet går upp. Men jag tror inte alls att man ska lägga allt i guld, utan just diversiera. 
  • Anonym (Vågar jag?)

Något annat specifikt tips än länsförsäkringar global index?

Finns som sagt uppsjöar även där ☺️

(Går såklart inte rakt av på vad någon säger, utan läser ju på själv också. Men är ju alltid lättare om man bara har 20% att granska istället för 100% 😅)

• Anonym (Nuts)

Någon frågade om diversiering. Jag har som sagt köpt en del guld, men inte alls hela portföljen!. Köpte i en ETC där de själva äger guldet och förvarar det. Det som man då köper är en andel i det guld som de har.

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Vågar jag?) skrev 2025-04-18 14:51:02 följande:

Något annat specifikt tips än länsförsäkringar global index?

Finns som sagt uppsjöar även där ☺️

(Går såklart inte rakt av på vad någon säger, utan läser ju på själv också. Men är ju alltid lättare om man bara har 20% att granska istället för 100% 😅)

Googla efter bästa indexfonden, då kommer det fram topplistor. Om man betalar avgift så går det ju att få topplistor baserat på låg avgift med, det vill man ofta ha i så fall. Hos Avanza kan man spara upp till 50' avgiftsfritt, det är bra.
Svar på tråden Tillit aktier i fb-grupper