Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Vad är sant?

Men vänta. 

För det första. Sover han alltid på soffan? Även om nötterna? Det behöver ni ändra på. 

Det här låter som mina föräldrar innan. Stackars pappa sov i soffan hela tiden. Han fick aldrig bra sömn. Till slut fick han stroke. De påstod också att de bodde för litet. 

Ni kan ha det såhär. Det är ju uppenbart. 

Ni måste tänka på er HÄLSA. Innan det är försent.

- Flytta till större. Dyrt? Omständigt? Ja kanske, men skaffa en lägenhet då. Han måste få sova. först då kan han bli på bättre humör. Smärta och surhet uppkommer av att man inte mår bra, helt normalt. Om än trist. 

- Inte råd? Gå till en skuldrådgivare , de finns på kommunen. Få hjälp med er ekonomi (isåfall).

- Parterapi? 

- När åkte ni iväg med varann senast? hitta på något med varann. 

Men först, hälsan. Var ifrån varandra lite. Sen leta upp ett nytt boende. Starta om. 

• Anonym (J)
    Anonym (Vem är jag?) skrev 2025-04-16 13:12:14 följande:

Ska lägga till att vår gemensamma dotter är pappas flicka. Hon har ringt honom varje dag nu när vi varit hos mormor och morfar och igår sa hon att den hon tycker mest om i familjen är pappa. 

Ja antagligen för hon är orolig över sin pappa. Jag har också pappas flicka. 
  • Anonym (J)

Eller, är. 

Min pappa är helt förstörd nu. Han kan inte röra sig , knappt prata eller göra nånting själv. Han är bara 70.

Gör något åt det här medans ni kan. 

• Anonym (J)

Och, tänk på barnen. Gör detta för dom. 

• Anonym (J)
    Anonym (Kanske hår det att rädda) skrev 2025-04-16 13:31:46 följande:

Han är ju åtminstone inte våldsam, han är nog inte elak egentligen men väldigt tvär och tråkig, men han kan ju tänka sig parterapi. Av egen kraft tror jag inte att ni reder ut detta, kommunikationen brister.                                                                                                                                Att ni bor så trångt tycker jag verkar jobbigt och det går ut över relationen. Han ska inte behöva sova i vardagsrummet. Där ska ni alla samlas och TV:n är till för alla. Ni ska kunna samlas i familjen gemensamt, alla, det skulle förbättra gemensamheten i familjen. Efter vad jag förstår behöver ni en femrummare, 3 barn som har var sitt eget rum och ni föräldrar delar ett sovrum. Något gästrum lär ni inte kunna upplåta, såvida ni inte kan få tag på en ännu större lägenhet. Definitivt behöver ni två badrum, vad jobbigt om ni bara har ett! Får ni nattgäster får de sova i vardagsrummet. En källa till irritation att ni bor trångt, tänkte ni inte på det när ni flyttade ihop? Hoppas ni har köpoäng eller möjlighet att köpa. 

Precis och även om de inte har oäng så går det ofta att lösa ändå. Speciellt om de kontaktar kommunen / Soc. Det finns barn inblandade här. Den fsmiljen behöver hjälp. Och det direkt 
  • Anonym (J)
    Anonym (Vem är jag?) skrev 2025-04-16 13:46:16 följande:

Jag flyttade hit när jag separerade från min man. Då passade det mig väldigt bra med en fyra så barnen fick varsitt sovrum och jag ett. Sen flyttade min sambo in och vi fick vår dotter. Då blev det trångt. När hon var liten hade hon leksaker i vardagsrummet men nu är hon så stor att hon behöver eget rum när hon har kompisar och så. Sambon köpte en våningssäng för att hon skulle sova där uppe och vi där nere men hon somnar ofta i soffan och då blir det för tungt att lyfta upp henne högst upp i våningssängen. Sambon säger att han sover bra i soffan och han vill sova där men vi kommer ju längre ifrån varandra. 
    Han är inte en elak person egentligen. Hans mående är det som förstör och han har låg självkänsla så när jag tar upp saker tar han det som kritik. T ex kom hans pappa och hämtade dem nu när de skulle äta lunch. Jag frågade varför han hämtade dem för jag undrade vad han tänker om att jag är hemma med bilen och han får komma och hämta dem. (Sambon har inte körkort) Det var egentligen en nyfiken fråga men sambon tog det som att jag tyckte att det var fel av honom att be sin pappa hämta dem. Jag tyckte inte att det var fel, jag var bara nyfiken. 
    Vi har tyvärr inte råd med större. I alla fall inte att köpa och det finns nästan inga femmor att hyra här. De som finns är svåra att få tag på. Vi har dock två badrum med dusch i ena och badkar i andra. 

Låter som han är för snäll. Precis som min pappa var med. Sa att det var lugnt men det var det inte ändå innerst inne.

Och såklart det inte är det. Han behöver också få sova. Man sover inte alls bra i en soffa jämförelse med en säng. Varför turas ni intr om Att du sover på soffan varannan natt? Varför ska han sova på soffan? 

Ni behöver faktiskt ändå flytta. Alternativt att han flyttar ut så han kan ta hand om sig och må bra igen. 

Och du behöver se honom mer här tycker jag. Er. Alla. Du har en partner som inte mår bra. Och ni behöver se till vad som behövs för att en människa ska må bra i grunden. Det är de grundläggande behoven som lägger grunden till hur man mår. Och han har ju verkligen inte det upplagt för sig. 

• Anonym (J)

Varför sover han ens i soffan? Sov tillsammans med varann? Annars sov varannan natt där, tills ni hittat ett annat boende

• Anonym (J)

Tycker det låter som du tänker mest på dig själv.

Svar på tråden Vad är sant?