• Anonym (Trula)

Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga

Nyligen läst ett inlägg om barnskötare och undersköterskor. Det handlade väl typ om att dessa yrkesgrupper borde veta sin plats och inte göra saker utöver deras behörighet. Kommentarerna haglar in om att barnskötare och undersköterskor visst är jättepålästa och att det finns inget som tyder på att dom är ointresserade av studier. Folk svarar väl då, varför dom i sådana fall inte vidareutbildar sig? 

Jag kan tycka att det känns rätt absurt när en barnskötare eller sjuksköterska ska säga att dom kan lika mycket som en förskollärare eller sjuksköterska. Och att dom läser så mycket vid sidan om att dom minsann visst har den här kunskapen. 

Frågan är väl då varför dessa personer inte snabbt läser in en utbildning dom redan kan allt inom och får en annan yrkesbefattning och högre lön? Känns ju konstigt att inte vilja visa upp den kunskapen man har och tjäna mer?? 

• Svar på tråden Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga
  • Anonym (k)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 19:06:56 följande:

Frågan är väl då varför dessa personer inte snabbt läser in en utbildning dom redan kan allt inom och får en annan yrkesbefattning och högre lön? Känns ju konstigt att inte vilja visa upp den kunskapen man har och tjäna mer?? 

Varför ska man läsa in en utbildning för att få arbetsuppgifter som man inte är ute efter om man är nöjd på sin nuvarande position? Sen passar det inte alla att plugga av olika skäl.
  • Anonym (Trula)
    Anonym (k) skrev 2025-04-14 19:18:25 följande:
    Varför ska man läsa in en utbildning för att få arbetsuppgifter som man inte är ute efter om man är nöjd på sin nuvarande position? Sen passar det inte alla att plugga av olika skäl.
    Läste du vad jag skrev ens? Det är inga problem att vara exempelvis barnskötare. Men att gå runt och säga att man gör exakt samma jobb som en förskollärare och att man läst så mycket på sin fritid att man har exakt samma kunskap som förskolläraren?. Då känns det väl lite dumt om man nu anser att man gör samma sak och kan lika mycket att man inte vill ha en yrkesbefattningen då. Plugga skulle man ju knappast behöva göra heller om man redan kan allt, då borde det ju vara enkelt att tenta av tänker jag?
  • Anonym (.)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 19:23:13 följande:
    Läste du vad jag skrev ens? Det är inga problem att vara exempelvis barnskötare. Men att gå runt och säga att man gör exakt samma jobb som en förskollärare 
    Det var inte det du skrev. Du skrev bara att de påstår att de kan lika mycket, inte att de säger att de gör samma jobb.
  • Anonym (k)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 19:23:13 följande:
    Läste du vad jag skrev ens? Det är inga problem att vara exempelvis barnskötare. Men att gå runt och säga att man gör exakt samma jobb som en förskollärare och att man läst så mycket på sin fritid att man har exakt samma kunskap som förskolläraren?. Då känns det väl lite dumt om man nu anser att man gör samma sak och kan lika mycket att man inte vill ha en yrkesbefattningen då. Plugga skulle man ju knappast behöva göra heller om man redan kan allt, då borde det ju vara enkelt att tenta av tänker jag?
    Tänker du att den kategorin skulle svara i en tråd på FL där någon skulle dissekera ens svar totalt? Kunskap och talang för ett yrke kan variera rejält. Undersköterskor är oftast bättre på att ta prover om de jobbat mycket med det, att en barnskötare med många år på yrket som hållit igång sin kunskapstörst är rätt likvärdig i kunskap med en utbildad förskolelärare ser jag inte som sååå konstigt... Men ofta är det bara några få som säger dessa saker och då får man fråga just dessa.
  • Anonym (Trula)
    Anonym (.) skrev 2025-04-14 19:35:17 följande:
    Det var inte det du skrev. Du skrev bara att de påstår att de kan lika mycket, inte att de säger att de gör samma jobb.

Du missade jag den lilla detaljen. Det är en vanlig uppfattning bland barnskötare främst men även vissa undersköterskor som säger att dom kan lika mycket och gör exakt samma saker. Då finns det väl ingen anledning för dom att ha en lägre yrkestitel och lägre lön när dom snabbt kan tenta av 3-3,5 års akademiska studier direkt. 

Kan inte heller se poängen med att inte tenta av detta om man nu anser att man har exakt lika mycket kunskap som det fått genom att arbeta och läsa böcker på fritiden. 

Om man nu är så vetgiriga så borde man väl vilja få denna kunskap? 

• Anonym (k)

Har aldrig hört att man skulle kunna tenta av någon av de utbildningarna rakt av. Inom förskolelärare är det mycket i grupp som jag förstått det och sjuksköterska säger sig självt...

• Anonym (Trula)
    Anonym (k) skrev 2025-04-14 19:41:00 följande:
    Tänker du att den kategorin skulle svara i en tråd på FL där någon skulle dissekera ens svar totalt? Kunskap och talang för ett yrke kan variera rejält. Undersköterskor är oftast bättre på att ta prover om de jobbat mycket med det, att en barnskötare med många år på yrket som hållit igång sin kunskapstörst är rätt likvärdig i kunskap med en utbildad förskolelärare ser jag inte som sååå konstigt... Men ofta är det bara några få som säger dessa saker och då får man fråga just dessa.
    Hur skulle dessa kunnat få denna kunskap  som är då likvärdig? Jag har aldrig stött på att det ligger till på det sättet i verkligheten. Jag ser mer att dom är så pass okunniga att dom inte förstår att andra personer med utbildning vet saker som dom inte vet. 
  • Anonym (Trula)
    Anonym (k) skrev 2025-04-14 19:43:22 följande:

Har aldrig hört att man skulle kunna tenta av någon av de utbildningarna rakt av. Inom förskolelärare är det mycket i grupp som jag förstått det och sjuksköterska säger sig självt...

Men man lär ju inte behöva läsa på inför tentorna eller grupparbetena alls, så då är det ju enkelt avklarat. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 19:45:02 följande:
    Men man lär ju inte behöva läsa på inför tentorna eller grupparbetena alls, så då är det ju enkelt avklarat. 
    Fortfarande enormt med tid för seminarier, grupparbeten, lab, praktiker...För självklart måste man se över vad som står, källor, bara för att någon kan något på ett ungefär kan man inte allt i huvudet, inte heller utbildade.
  • Anonym (Trula)
    Anonym (k) skrev 2025-04-14 19:46:55 följande:
    Fortfarande enormt med tid för seminarier, grupparbeten, lab, praktiker...För självklart måste man se över vad som står, källor, bara för att någon kan något på ett ungefär kan man inte allt i huvudet, inte heller utbildade.
    Om man är så pass påläst som man säger så borde det inte vara så ansträngde som du vill få det till. Vet många som klarat av dessa program med 10 timmars studier i veckan, dom har läst distans 
Svar på tråden Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga