• Anonym (Trula)

Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga

Nyligen läst ett inlägg om barnskötare och undersköterskor. Det handlade väl typ om att dessa yrkesgrupper borde veta sin plats och inte göra saker utöver deras behörighet. Kommentarerna haglar in om att barnskötare och undersköterskor visst är jättepålästa och att det finns inget som tyder på att dom är ointresserade av studier. Folk svarar väl då, varför dom i sådana fall inte vidareutbildar sig? 

Jag kan tycka att det känns rätt absurt när en barnskötare eller sjuksköterska ska säga att dom kan lika mycket som en förskollärare eller sjuksköterska. Och att dom läser så mycket vid sidan om att dom minsann visst har den här kunskapen. 

Frågan är väl då varför dessa personer inte snabbt läser in en utbildning dom redan kan allt inom och får en annan yrkesbefattning och högre lön? Känns ju konstigt att inte vilja visa upp den kunskapen man har och tjäna mer?? 

• Svar på tråden Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga
  • Anonym (Trula)
    EpicF skrev 2025-04-14 23:06:17 följande:
    Nej, jag inte skrivit två c-uppsatser, utan en. En b-uppsats (tror dock det kravet är borttaget på grundutbildningen till sjuksköterska), två magisteruppsats och en masteruppsats. 

Har ingen dubbel kandidat, dock dubbel magisterexamen. 
    Och du behövde inte ha med tidigare forskning då med avhandlingar? 
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 23:01:51 följande:
    Fast jag pratar enbart om den praktiska kunskapen inom
    ens yrke?. Läser du till förskollärare så är det bara kurser på 3,5 år som handlar om yrket på olika sätt. Du kommer inte helt plötsligt läsa om franska revolutionen eller något på universitetsnivå. Så det är 1,5 år studier som uska eller barnskötare inom dessa områden. 
    Ja förskolelärare är 3,5 år på universitetet.

Barnskötare är en gymnasieutbildning, som man kan läsa under tre år.på gymnasiet eller 1,5 på komvux när man redan har gymnasiekompetens. 

Nej, varför skulle ex franska revolutionen ingå på förskollärarprogrammet? 
    Vill man läsa det på universitetet så får man läsa det som en fristående kurs. Eller ämnen, ex historiakurs som jag läste. Eller Jöken. Väldigt intressanta fristående kurser. 

Du måste skilja på att förskollärare är ett program på universitetet medans barnskötare är ett gymnasieprogram, där det om man läser det på gymnasiet ingår andra gymnasiekurser så man går ex sk gymnasiebehörighet.

Läser man på komvux så har man redan gymnasiebehörigheten och behöver då inte läsa till den. Så är det komprimerad med ett yrkesprogram till barnskötare. 
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 23:07:56 följande:
    Och du behövde inte ha med tidigare forskning då med avhandlingar? 
    Jo, tidigare forskning i form av vetenskapliga artiklar. Det har jag skrivit nu x antal gånger. Avhandlingar är inget krav. Men inget hindrar från att ta med det om man önskar. 

Jag misstänker att du tror att vetenskapliga artiklar är samma som avhandlingar.
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 23:06:47 följande:
    Det är inte ett dugg märkligt. Det märkliga skulle vara om dom inte behöver använda sig av avhandlingar när dom skriver om tidigare forskning i sina uppsatser? det är liksom det som man ska skriva om där. 
    Det är inget krav med just en avhandlingar i en c-uppsats. Däremot är det krav med vetenskapliga artiklar för att presentera/väva in tidigare forskning. 

Samma på förskollärarprogrammet, fysioterapeutprogrammet och arbetsterapeut. Lärarprogrammet. Etc etc
  • Anonym (Trula)
    EpicF skrev 2025-04-14 23:14:47 följande:
    Det är inget krav med just en avhandlingar i en c-uppsats. Däremot är det krav med vetenskapliga artiklar för att presentera/väva in tidigare forskning. 

Samma på förskollärarprogrammet, fysioterapeutprogrammet och arbetsterapeut. Lärarprogrammet. Etc etc
    Detta har aldrig godkänts i dom ämnena jag läst. Har kollat nu på uppsatser från 2024 från sjuksköterskeprogrammet och ser inte att dom ens har en del som heter tidigare forskning. Kollar jag däremot på förskollärarnas uppsatser så finns detta med. 

Och dom jag kollar på så är det avhandlingar som har använts. Men nu har jag inte granskat varenda uppsats som blivit godkänd. Däremot finner jag det högst märkligt att man inte behöver läsa just avhandlingar på sjuksköterskeprogrammet utan vetenskapliga artiklar räcker.
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 23:05:19 följande:
    Du har en del av uppsatsen som heter något i stil med tidigare forskning. Har inget med litteraturstudie att göra utan du ska skriva om ett specifik ämne och då ska du använda tidigare forskning, har aldrig fått använda något annat än avhandlingar i den delen. Inte sett någon skriva in något annat där heller. Vill man använda typ kurslitteratur eller vetenskapliga artiklar får man ha med detta i inledningen, men inte som tidigare forskning. 
    En litteraturstudie är en c-uppsats som bygger på enbart vetenskapliga artiklar. Det är typ av c-uppsats, som är vanligt att göra på grundproblemet. 

Kurslitteratur ingår inte överhuvudtaget, i någon del. 

I tidigare forskning är det vetenskapliga artiklar som ingår. Själva resultatdelen i en litteraturstudie bygger enbart på tidigare forskning i form av vetenskapliga artiklar. 

Sedan finns det också intervjuvstudier som bygger på att man interjuvar folk och skriver resultat utifrån detde sagt. Där ingår också vetenskapliga artiklar. 

Vi fick dock inte göra intervjuvstudie som c-uppsats, men har gjort det på magister och masternivå. 
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 23:18:51 följande:
    Detta har aldrig godkänts i dom ämnena jag läst. Har kollat nu på uppsatser från 2024 från sjuksköterskeprogrammet och ser inte att dom ens har en del som heter tidigare forskning. Kollar jag däremot på förskollärarnas uppsatser så finns detta med. 

Och dom jag kollar på så är det avhandlingar som har använts. Men nu har jag inte granskat varenda uppsats som blivit godkänd. Däremot finner jag det högst märkligt att man inte behöver läsa just avhandlingar på sjuksköterskeprogrammet utan vetenskapliga artiklar räcker. 
    Alla har en presentation av tidigare forskning, men inte alltid det är en egen del utan det kan vara presenterat både i inledningen och i diskussionsdelen. 

Inte avhandlingar, utan vetenskapliga artiklar. Som absolut kan vara tagna från avhandlingar. 

Även på förskollärarprogrammet krävs bara vetenskapliga artiklar i c-uppsatsen. Och nej, det är inte märkligt utan helt normalt. 

Jag tror du missförstår vad en avhandlingar är. 

Jag hade ingen egen del som hette tidigare forskning i min c-uppsats, utan all tidigare forskning ing var presenterat i inledning, litteratuesökning, analysmetod också diskussion. Fick VG, högsta man kunde få då för mer än 15 år sedan. 
  • Anonym (Trula)
    EpicF skrev 2025-04-14 23:22:33 följande:
    En litteraturstudie är en c-uppsats som bygger på enbart vetenskapliga artiklar. Det är typ av c-uppsats, som är vanligt att göra på grundproblemet. 

Kurslitteratur ingår inte överhuvudtaget, i någon del. 

I tidigare forskning är det vetenskapliga artiklar som ingår. Själva resultatdelen i en litteraturstudie bygger enbart på tidigare forskning i form av vetenskapliga artiklar. 

Sedan finns det också intervjuvstudier som bygger på att man interjuvar folk och skriver resultat utifrån detde sagt. Där ingår också vetenskapliga artiklar. 

Vi fick dock inte göra intervjuvstudie som c-uppsats, men har gjort det på magister och masternivå. 

Jag vet nog skillnaden på att göra en litteraturstudie och att man intervjuar personer. Men det jag studerat har enbart avhandlingar varit godkända. Om man vill skriva något intressant utifrån en kurslitteraturbok så får man ha med detta i sin inledning. 

• Anonym (Trula)
    EpicF skrev 2025-04-14 23:29:21 följande:
    Alla har en presentation av tidigare forskning, men inte alltid det är en egen del utan det kan vara presenterat både i inledningen och i diskussionsdelen. 

Inte avhandlingar, utan vetenskapliga artiklar. Som absolut kan vara tagna från avhandlingar. 

Även på förskollärarprogrammet krävs bara vetenskapliga artiklar i c-uppsatsen. Och nej, det är inte märkligt utan helt normalt. 

Jag tror du missförstår vad en avhandlingar är. 

Jag hade ingen egen del som hette tidigare forskning i min c-uppsats, utan all tidigare forskning ing var presenterat i inledning, litteratuesökning, analysmetod också diskussion. Fick VG, högsta man kunde få då för mer än 15 år sedan. 

Mycket hinner hända på 15 år. Och nej jag missförstår inte vad en avhandling är. En avhandling är ett examensarbete för någon som disputerar. Det brukar vara på ca 200 sidor?. 

• EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 23:34:26 följande:

Mycket hinner hända på 15 år. Och nej jag missförstår inte vad en avhandling är. En avhandling är ett examensarbete för någon som disputerar. Det brukar vara på ca 200 sidor?. 

De c-uppsatser jag läste nu från förskollärarprogrammet respektive sjuksköterska från 2024/2025 var det ingen som hade avhandlingar i ref.listan. Så nej, fortfarande inget krav. 

Ja, att mycket händer på 15 år det hoppas jag verkligen. 

Ja, de kan säkert vara runt 200 sidor i pappersform. Den avhabdmingen jag har hemma (en väninna som har doktorerat), är på ca 30 sidor i bokform A5. Plus bilagor och referenser. 
Svar på tråden Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga