• klyban

Aggressiv kanin?

Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 13:39:56 följande:
    Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

Din 3-åring hotar kanin svårt och orsakar kaninen ett lidande och för du sm förälder inte vet bättre.

Stampa och lätet är ett tecken på något är fel.

oerhört fascinerande du startar en tråd och tror det är kaninens fel :lol:
    Hur tänkte du där?

Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:01:00 följande:

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

En annan idé är att lära ditt barn att vara mer försiktig.
    Säger du ens något till barnet som hotar kaninen?

Och det tråkiga som kan hända, ja, det är ett litet bett.
    Men kanske barnet behöver den uppfostringen och när du fallerar den själv?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:50:14 följande:

Jag skriver ju UPPREPADE GÅNGER att SJÄLVKLART har föräldrar ANSVAR över sina barn. Har också skrivit ett flertal gånger att dottern får INTE vara ensam och elak mot kaninen. Det enda jag sätter mig EMOT är att djurägare inte har något ansbar alls? Det betyder ju inte att jag tycker dotterns beteende mot kaninen är ok och att hon inte får vara själv med kaninen fler gånger? Ja, att ett djur har sina instinkter är självklart men om ni kan läsa skriver jag djurÄGARENS ansvar. Vad är oklart? Jag trampade visst på en jävligt öm tå hos många då en del här inte klarar av att hålla en god ton i diskussionen och kommer med direkta påhopp. Kan ni sluta med det? Nej jag kan inte så mycket om kaniner generellt och morrning var något nytt för mig. Kaninen är 4 år och har aldrig morrat innan så det är väl klart jag reagerar och undrar om kaniner gör så även om min dotter gjorde fel?

Djurägaren har inte ansvar över ditt barn och dess beteende som skapar detta.

Vad den ömma tån är en gåta, och med tanke på barnet som skapar allt helt själv.
    Detta är en klassisk TS som tror det är andras fel och för sina egna beteenden, och inte ens förstår det.

Och varför ska du reagera på kaninen och när det är barnets fel?
    Snacka om felaktiga prioriteringar, en kanin är bara ett djur och ett djur som har dessa saker om de blir hotade som de nu blev.

Det är en otrolig hybris att du inbillar dig att djurägaren skulle göra något, och när det är helt barnets fel.
    Hur resonerar du fram något så konstigt?
    Och försök lite saklighet, för inser du nu flyr från din egen TS sakteliga.(Fascinerande att se faktiskt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:56:20 följande:
    Nej jag kan inte så mycket om kaniner, och självklart ska jag hålla koll på dottern. Men samtidigt tycker jag djurägaren har ett ansvar också att se till så att inga tråkigheter händer.

Tack för dina svar, jag har fått svar på min fråga nu. 

Inbillar du dig att djurägaren ska ha koll på din dotter????
    För det är EXAKT vad du säger där.

Undrar vilka svar det var, var det att du försöker inbilla dig detta är djurägarens ansvar?

• klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 20:02:10 följande:

Har jag påstått att djurägaren har ansvar över mitt barn? Nej. Däremot ansvar över dina DJUR.

Har inte skyllt något på någon men personliga påhopp är inte ok.  Vi alla gör fel även ni som svarar.

Djurägaren är ansvarig för att skydda sitt djur från barn. Punkt.

Dock är det ni som stressar/hotar djuret och ditt ansvar och ingen annans.

Visst har du skyllt ifrån dig och att detta inte skulle helt vara ditt ansvar och ingen annans.

DU menar djurägare ska göra ditt arbete som förälder,m det var definitivt en annorlunda sak.
    Vi andra inser vi har ansvar för våra egna barn och inte andras djur och där ditt barn är orsaken till beteendet.

Börjar bli svårt perpelxad över du försöker skjuta över ditt ansvar på andra, är detta en skoj tråd?
    Undrar pga jag kan inte för mitt liv tro  någon inbillar sig det du gör på riktigt.
    Det mest komiska av allt, kaninen är ett icke problem om bara barnet inte hotar och stressar kaninen, men såklart det är ju djurägarens problem tycker du.

Har du ens något ansvar över ditt barn alls?
    Eller projicerar du alltid över det på andra?

Om du är på riktigt, så är du ovanligt märklig att inte förstå att allt ligger på dig.
    Inte ens uppsikt över barnet har du, vilket gör en frågande faktiskt om vad det är om.

• klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-16 14:58:17 följande:
    Vi har bestämt att dottern får klappa fint när kaninen tydligt är med på det, dvs som du skriver när den kommer fram. Allt ska ske på kaninens villkor. När kaninen är nöjd och går undan, ska det respekteras och det har jag förklarat för dottern ännu tydligare nu.

Annars kan man göra som vi gjorde och med djur, och att de frågar innan de attackerar djuren.
    Och det hade dom redan läst sig vid 3 år.

• klyban
    klyban skrev 2025-04-16 16:00:07 följande:

Annars kan man göra som vi gjorde och med djur, och att de frågar innan de attackerar djuren.
    Och det hade dom redan läst sig vid 3 år.

*lärt
Svar på tråden Aggressiv kanin?