Inlägg från: Anonym (Vide) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vide)

Trump förbjuder vissa ord i forskningen?

Kan vara intressant i sammanhanget att veta att en del barn föds utan riktigt tydlig könstillhörighet när det gäller genitalierna. Läkarna i de fallen har då opererat bekräftande för att det kön som det "finns mest av" ska bli det som barnet då får. 

• Anonym (Vide)

Det kallas DSD och ca 1 av 1500 barn har tecken på det. Alla opereras inte, en del behöver hirmonbehandling.

• Anonym (Vide)
    Cheers skrev 2025-04-18 17:26:10 följande:
    Bra inlägg.  Klargörande. Tack för det. Folk behöver veta vad som pågår och som många ragerar emot, inklusive Trump. Man behöver inte gilla Trump, vilket jag inte gör, men på den här punkten är det rätt att sätta ner foten.

Det handlar inte om nazism som woke-vänstern hävda,r utan att sätta stopp för en farlig, sjuk och destruktiv ideologi.
    När den svenska regeringen för något/några år sedan sände ut förfrågningar till forskare på olika universitet om de kände sig begränsade av en Woke-agenda på sina arbetsplatser ,så var det inte det som de upplevde som något stort problem.

Istället var problemet att politiken styrde forskningsanslagen för mycket. De ville att instutionerna skulle tilldelas forskningsanslag, som de sedan kunde lägga på de områden där det fanns mest hopp om att finna intressanta resultat. Alltså en akademisk frihet från snäva ramar. 

Ett annat problem är om det blir för mycket företagsfinansierad forskning på högskolorna. Man har sett att det inte ger lika intressanta och för allmänheten relevanta resultat. Forskningen påverkas av finansieringen. Därför mår den bäst av att vara fri.
  • Anonym (Vide)
    Cheers skrev 2025-04-18 17:14:25 följande:
    Eftersom det är två högt meriterade personer inom naturvetenskaperna har jag så klart lyssnat på vad de har att säga.

De målar upp en bild av att all forskning vid Harvard är i fara och t.o.m. i hela USA.

Vad de inte alls berör är Trumps kritik mot hur wokeideologin har infekterat Harvard och andra amerikanska universitet och att Trump vänder sig mot mantrat om DEI, d.v.s. diversity, equity and inclusion (mångfald, jämlikhet och inkludering). Och vad innebär det? Det innebär att universiteten håller sig med en överideologi som alla måste godta. De som sätter sig på tvären bland de anställda blir kancellerade, d.v.s. utfrysta eller sparkade.

Mångfald syftar på att det är av ondo om det finns för många vita vid universiteten (eller duktiga gula) och att kvotsystem införs för att få in fler svarta (obs, inte gula!) så att det blir mer mångfald. Detta är naturligtvis ett hot mot hela idén om meritbaserade urval vid antagningen och leder till en sänkt kvalitet i verksamheten. 

Equity & inclusion är nyckelbegrepp i woke-vänsterns kamp mot s.k. white supremacy, d.v.s. toxisk, vit, manlig makt. Mot patriarkatet och vita makthierarkier. Om du är en svar lesbisk kvinna går du före och har du höga ämbeten som i en liten ask.

Här en amiral i USA född som man (Rachel Levine) som bär kjol och högklackat som ett riktigt fruntimmer:

Notera det kuriösa att en kvinna som kandiderade till ett domarämbete i USA:s högsta domstol i ett senatsförhör inte förmådde beskriva vad som menas med en kvinna. (Notera f.ö. pckså  att Storbritanniens högsta domstol nyligen definierade en kvinna som en person som har fötts som flicka. Att det skulle vara så svårt...).

Harvard är svårartat sjuk i woke och det är detta som Trump reagerar emot.

Jag får intrycket att dessa båda professorer i Sverige inte fattar vad det handlar om, alternativt att de är woke själva, vilket inte är omöjligt eftersom båda är rektorer som måste ligga politiskt korrekt, alternatvt att de blåser under det inträffade för att förstärka svensk forskning med ny kompetens.

Fast jag betvivlar att vi skulle få några Einsteins hit. Snarare blir det folk som sysslar med genderforskning o.l. trams.

Observera att de två professorerna bara kunde anföra ett (1) respektive två (2)  fall av projekt som avslutats. Jag kan ge mig f-n på att det handlade om wokestyrd s.k. forskning. Sådan ska naturligtvis stoppas så att pengarna kan gå till seriös forskningsverkamhet.
    Meningen med diversity- programmen är inte att ersätta alla vita heterosexuella män på universiteten. Utan se till att även missgynnade minoritetsgrupper skulle vara representerade. 

Det finns rent kvalitativa vinster med mångfald. Man har exempelvis sett att företag vars styrelser har en bättre balans mellan kvinnliga och manliga ledarmöter faktiskt också är lönsammare. 

Men vi går in i en helt annan politisk tid nu.

Jag tycker att ni inte bara ska se på ytan av det som händer. Titta på var de politiker som nu förändrar USA  har hittat sina ideologiska  förebilder.

Som vice prestident Vance. Han hämtar mycket från Curtis Yarvin. Yarvin förordar att USA delas upp i mindre kungadömen som styrs som tekniska företag, av en VD  som inte väljs i fria val. Han hävdar att vita har högre IQ än svarta bl.a och försvarat slaveri.. Det här är inget hitte-på, utan Vance har citerat Yarvin offentligt. 

De nya ideologierna betraktar de vanliga  människor som för dumma för att de ska få vara ned att styra landet. 

Visst gick Woke-rörelse i vissa fall för långt i USA på universiteten, men det som händer nu är en gradvis nedmotering av hela id'en om fri forskning. Det som återstår blir styrd forskning, som forskningen på företag. Man vill inte veta vissa saker  och förbjuder då forskning om det.
  • Anonym (Vide)

Om vi istället talar om könsroller, det vill säga förväntningar på hur en viss person ska uppträda om man är kvinna, respektive man.

Då är det alldeles uppenbart att det finns olika förväntningar på exrmpelvis hur en kvinna ska vara i olika länder. Det har jag själv upplevt när jag har studerat/rest i olika länder.

Dessutom har det funnits väldigt olika uppfattningar genom historien om könsroller. De riktiga jägar- och samlarsamhällena var troligtvis jämlikare än de flesta nutida samhällen. Olika sysslor ja, men inte särskilt hierarkiskt uppbyggda. Dessutom kunde sysslorna variera, i en del samhällen fiskade kvinnorna, i andra gjorde männen det. Verkade vara ordnat efter vad som var mest praktiskt.

Det här har man kunnat se dels av gravskicket och dels av de mer isolerade jägar- och samlarsamhällen man undersökte under första delen av 1900-talet.

Männen i samtliga 7 olika sådana kulturerna som undersöktes spenderade mer tid med barnen än en vanlig västerländsk pappa gjorde, även om tiden varierade mellan grupperna.

Forskarna på den tiden förvånade sig över jämlikheten i stort i dessa samhällen. Man var t.ex.  mindre stränga med barnen i de renodlade jägar- och samlarsamhällena än samtida västerländska samhällen.

Så man får inte ha för snäva ramar när man bestämmer vad som är onaturligt och vad som är onaturligt. Ibland tror jag att man har någon slags 1950-talsmodell i huvudet. På 1700-talet ansågs det fint i de högre stånden att en mam grät offentligt. Då visade han prov pp en förfonad personlighet t.ex.

• Anonym (Vide)
    Tow2Mater skrev 2025-04-19 17:32:25 följande:
    om så krävs - har barn som jag inte vet hur vi ska kunna betala universitetsutbildning för. Kostnaderna har på 20 år ökat lavinartat!

Tycker du det tillför diskussionen positiva saker att kalla mig galen?
    Universitetsutbildningen är gratis i Sverige. Dina barn får väl ansöka om studiemedel och sedan jobba lite extra, som alla andra gör. Bor du i USA? 
  • Anonym (Vide)

Vi har många universitets/högskoleplatser i Sverige.

Man kunde dra ner på vissa utbildningar på vissa högskolor.

Man behöver inte kunna läsa alla ämnen överallt. Det skulle också innebära större och flexiblare instutioner  för forskning och utbildning.

Det är bättre ekonomiskt och ger också starkare och bättre forskargrupper. Det behövs en kritisk massa för att få ihop tillräckligt många forskare och resurser som underlättar utveckling och kreativa diskussioner. Det är också fördelen  med prestigeuniversiteten i USA. Många bra forskare söker sig till sådana miljöer i deras ämne. 

Koncentration och med det en påföljande höjning av kvaliteten. 

• Anonym (Vide)

Det erbjuds också många kurser vars innehåll inte är så efterfrågade sedan på arbetsmarknaden. Man ska verkligen ha alla ämnen på universiteten, annars blir vi intellektuellt fattiga! Men kanske behöver vi skära en del där vi vet att det går tre gånger så många elever som sedan kommer att behövas ute i samhället?  

• Anonym (Vide)

Jag förstår inte riktigt  vad dikussionen gäller. En cancerforskare kommer inte att få något inflytande på utvecklingen inom ett annat forskningsfält än sitt eget.

Däremot har personen rätt att ha en åsilkt som gäller ett annat ämne, precis som alla andra människor. 

Vi diskuterar för övigt en LITEN bråkdel av all universitets-/och högskolebaserad forskning som pågår. Man kan tro att all forskning inom samhällsvetenskap sysslar med dessa frågor, utifrån diskussionen, vilket inte alls är fallet.

• Anonym (Vide)

Som jag har förstått det så rör sig ett forskningsämne framåt genom att olika förskare/forskarlag vid olika högskoleinstitutioner angriper ett ämne med egna studier oxh undersökningar. Ämnesområdena är ofta ungefär desamma, men perspektiven och forskningsfrågorna inom ämnena kan variera. 

Med tiden kommer nya resultat, som antingen styrker tidigare resultat, modifierar dem eller kullkastar dem och visar nya ingångar i ämnet. Inom exempelvis samhällsvetenskapliga och psykologiska områden påverkar bl.a. samhällsutvecklingen vilka ämnen som är intressanta att forska på.

Om ett sätt att se på ett ämne genom sina resultat inte ger svar på viktiga frågor, eller motsägs av resultatet på senare studier av samma forskare eller forskarteam, så självdör intresset för den inriktningen, det var helt enkelt inte en fruktbar inriktning. 

Man brukar göra översikter som sammanfattar resultatet på många studier som omfattar samma forskningsfråga, för att se vart forskningsfältet är på väg. Man värderar kvaliteten på forskningen och utesluter undermåligt utförda studier. Man fpr svar på var kundkapsutvecklingen befinner sig i nuläget.

På det viset försvinner de resultat som inte ger tillförlitliga svar på viktiga frågor, eller där frågorna var felaktigt ställda och svaren fruktlösa, från forskningens intressefokus. 

Med andra ord, forskningen ska vara självsanerande. Forskningen i sin helhet är mycket try and error, man prövar sig fram och ointressant forskning faller i glömska. Bättre forskning används som utgångspukt för nya studier.

Vi behöver kanske inte politikers hands-on, utan mer akademins allmänt etiska riktlinjer för forskning.

• Anonym (Vide)

Alltså, olika forskare/team av forskare styrker eller ogiltigförklarar tidigare fordkning genom sin egen forskning o.s.v.

• Anonym (Vide)
    Tow2Mater skrev 2025-05-01 14:44:21 följande:
    Vet inte hur många ggr jag har sagt här att jag stödjer inte allt han gör. Hur du kan se beundran i mina inlägg vet jag inte, men om det är din tolkning är det upp till dig. Men du verkar ha missat hur mycket media faktist är anti-Trump och gör allt de kan för att fultolka.
    USA, med sin demokratiska författning, tidigast i modern tid, där det görs skillnad på den lagstadgande, den exekutiva och den dömande makten, är mallen för de flesta moderna demokratiska författningar.

Det är så sorgligt att se den utmanas av Trump. Han försöker köra över den dömande makten, så att även republikanska domare i Högsta domstolen och federala domare måste försöka stoppa honom. Försöker runda den lagstadgande makten (kongressen och senaten). 

Det är som att se delar av den västliga demokratin rasa samman. Men det klart, tycker man inte om den och vill leva i ett auktoritärt samhälle, så kanske det inte spelar någon roll.

Man måste skilja på om presidenten försöker genomföra vissa politiska åtgärder som står på hans agenda (som han blev vald på) och om han försöker rasera hela systemet.  
  • Anonym (Vide)
    Tow2Mater skrev 2025-05-01 18:08:39 följande:
    Han tar det ju avsiktligen till domstol. Vad är fel med det? Det visar ju om systemet fungerar, eller inte.
    Nej, han trotsar öppet domslut som går emot den politik som han vill driva. Trumpadministrationen anser att den står över domstolarna.

Medan maktbalansen mellan president, domstolar och kongressen/senaten är just kärnan i konstitutionen.
  • Anonym (Vide)

Det han vill ändra är också styrelseskicket. 

• Anonym (Vide)

Det är såq intressant det här med tullarna. Trump har sedan 80-talet uttalat sig positivt om tullar. Han anser att der är farligt för ett land att ha ett handelsunderskott gentemot ett annat land. 

Så han har anställt Peter Navarro, en pensionerad professor som arbetat på Irvine- universitetet (han har också har en hederstitel från Harvard), som rådgivare i dessa frågor. Både i förra omgångens presidentskap och nu.

Peter Navarro är en av få ekononomer som tror på tullar i allmänhet.

De flesta ekonomer tänker istället att lite tullar på vissa varor, som av strategiska skäl måste tillverkas i det egna landet, kan vara bra (som en del mat och vapen). För att inte stå handfallna i en krissituation. I övrigt är det bättre för alla länder med frihandel. Varor och delar till varor produceras där det fungerar är bäst.

Peter Navarro har skrivit många ekonomiböcker där han förordar tullar. I 6 av böckerna hänvisar han till en professor i Harvard "Ron Vara" som tycker likadant som han själv.

Problemet är bara att denna professor inte existerar på riktigt. När Peter Navarro blev avslöjad med denna lögn, så sa han bara att det var ett internt skämt.

De flesta ekonomer är oroliga för handelskrig, då går priserna på varor upp. När Trump proklamerade sina höga tullar så fick USA väldigt svårt att låna pengar (genom sina stadsobligationer), räntan USA skulle få betala för lånen sköt i höjden.
    Det var då Trump gjorde sin paus på 60 dagar, innan tullarna sätts in. Den höga räntan tvingade honom.

Trump har alltså en extrem syn på tullar som de flesta andra inte delar. Det är därför börs och marknader är i gungning nu och man upplever en del osäkerhet.  När USA's handelsminister sade i en intervju att tullarna mot Kina inte är rimliga i längden, då lugnade det ner sig en del.

I förra omgången presidentskap fick inte tullarna genomslag, det fanns folk i Vita huset som gjorde så att de inte genomfördes.

Vi får se var det landar nu.
    De flesta tror inte att det blir så mycket fler jobb i USA, trots höga tullar. Blir varorna dyrare att producera i USA med deras löneläge, så satsar man nog på robotar, de behöver inga löner.

• Anonym (Vide)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-05-03 16:30:38 följande:

Psykologer...står det något i era böcker om sådana här störningar?

Jag tror inte att man behöver vara någon psykolog för att se att det är fullständigt sjukt ( och respektlöst).

Jag håller verkligen inte på Trump, jag tror att hans styre kommer att föra med sig mycket negativt för USA och för världen! Att det destabiliserar och ger onödigt lidande. 

Men har karln själv haft något med publiceringen av den här bilden att göra, så kan man ju fundera på om det inte har slagit över på riktigt.
Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?