Cheers skrev 2025-04-18 17:14:25 följande:
Eftersom det är två högt meriterade personer inom naturvetenskaperna har jag så klart lyssnat på vad de har att säga.
De målar upp en bild av att all forskning vid Harvard är i fara och t.o.m. i hela USA.
Vad de inte alls berör är Trumps kritik mot hur wokeideologin har infekterat Harvard och andra amerikanska universitet och att Trump vänder sig mot mantrat om DEI, d.v.s. diversity, equity and inclusion (mångfald, jämlikhet och inkludering). Och vad innebär det? Det innebär att universiteten håller sig med en överideologi som alla måste godta. De som sätter sig på tvären bland de anställda blir kancellerade, d.v.s. utfrysta eller sparkade.
Mångfald syftar på att det är av ondo om det finns för många vita vid universiteten (eller duktiga gula) och att kvotsystem införs för att få in fler svarta (obs, inte gula!) så att det blir mer mångfald. Detta är naturligtvis ett hot mot hela idén om meritbaserade urval vid antagningen och leder till en sänkt kvalitet i verksamheten.
Equity & inclusion är nyckelbegrepp i woke-vänsterns kamp mot s.k. white supremacy, d.v.s. toxisk, vit, manlig makt. Mot patriarkatet och vita makthierarkier. Om du är en svar lesbisk kvinna går du före och har du höga ämbeten som i en liten ask.
Här en amiral i USA född som man (Rachel Levine) som bär kjol och högklackat som ett riktigt fruntimmer:
Notera det kuriösa att en kvinna som kandiderade till ett domarämbete i USA:s högsta domstol i ett senatsförhör inte förmådde beskriva vad som menas med en kvinna. (Notera f.ö. pckså att Storbritanniens högsta domstol nyligen definierade en kvinna som en person som har fötts som flicka. Att det skulle vara så svårt...).
Harvard är svårartat sjuk i woke och det är detta som Trump reagerar emot.
Jag får intrycket att dessa båda professorer i Sverige inte fattar vad det handlar om, alternativt att de är woke själva, vilket inte är omöjligt eftersom båda är rektorer som måste ligga politiskt korrekt, alternatvt att de blåser under det inträffade för att förstärka svensk forskning med ny kompetens.
Fast jag betvivlar att vi skulle få några Einsteins hit. Snarare blir det folk som sysslar med genderforskning o.l. trams.
Observera att de två professorerna bara kunde anföra ett (1) respektive två (2) fall av projekt som avslutats. Jag kan ge mig f-n på att det handlade om wokestyrd s.k. forskning. Sådan ska naturligtvis stoppas så att pengarna kan gå till seriös forskningsverkamhet.
Meningen med diversity- programmen är inte att ersätta alla vita heterosexuella män på universiteten. Utan se till att även missgynnade minoritetsgrupper skulle vara representerade.
Det finns rent kvalitativa vinster med mångfald. Man har exempelvis sett att företag vars styrelser har en bättre balans mellan kvinnliga och manliga ledarmöter faktiskt också är lönsammare.
Men vi går in i en helt annan politisk tid nu.
Jag tycker att ni inte bara ska se på ytan av det som händer. Titta på var de politiker som nu förändrar USA har hittat sina ideologiska förebilder.
Som vice prestident Vance. Han hämtar mycket från Curtis Yarvin. Yarvin förordar att USA delas upp i mindre kungadömen som styrs som tekniska företag, av en VD som inte väljs i fria val. Han hävdar att vita har högre IQ än svarta bl.a och försvarat slaveri.. Det här är inget hitte-på, utan Vance har citerat Yarvin offentligt.
De nya ideologierna betraktar de vanliga människor som för dumma för att de ska få vara ned att styra landet.
Visst gick Woke-rörelse i vissa fall för långt i USA på universiteten, men det som händer nu är en gradvis nedmotering av hela id'en om fri forskning. Det som återstår blir styrd forskning, som forskningen på företag. Man vill inte veta vissa saker och förbjuder då forskning om det.