Inlägg från: Anonym (Maya) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maya)

Låt gravida gå före!

Nu var ju problemet här inte att ingen släppte den gravida före utan att en person faktiskt gjorde det men att den person som var emellan blev sur. Varför bli sur över en så enkel och vänlig gest. Nej det har blivit tydligt för mig att de som hjälper till, släpper före, frågar om man behöver hjälp, flyttar sig för andra på bussen, tackar, önskar en trevlig dag utan särskild anledning, ler och ger beröm, håller upp dörren osv är invandrare. Det är faktiskt pinsamt att det är så.

• Anonym (Maya)
    Bunny s skrev 2025-04-17 00:04:35 följande:
    Du kan inte tänka dig in i att hon kan ha blivit sur för hon själv var i ett stort behov av toabesöket själv? 🙄
    Då kan man ju säga det då utan att bli sur. Jag tycker också väldigt många av kommentarerna visar på folks inställning, att inte f-n kommer jag göra någon för någon annan. Typiskt svenskt beteende tyvärr i dagens samhälle. 
  • Anonym (Maya)
    Anonym (55) skrev 2025-04-17 14:49:23 följande:
    Typiskt beteende från folk oavsett svensk eller ej.
    Det är inte bara Sverige som blivit smittat av egoismens och individualismens tidsålder.
    Egoism finns överallt men kulturella skillnader finns också. Har man någon gång varit i behov av hjälp eller anhörig till någon i behov av hjälp eller hänsyn blir det väldigt tydligt vilka det är som hjälper. Uppenbart inte folk i denna tråd!
  • Anonym (Maya)

Hur kan detta bli en sån konstig debatt. Urin- och avföringsinkontinens måste vara ett oerhört stort problem i samhället om nästan ingen kan tänka sig att släppa förbi en gravid kvinna i toalettkön på Ikea, som har många toabås så ingen behöver vänta särskilt länge. Måste vara nästan omöjligt att gå på ett varuhus som Ikea om var och varannan person kissar eller bajsar på sig om man måste vänta några extra sekunder i kön.
    Nej detta handlar om det heliga kösystemet i Sverige och att folk är egoister utan empati och själv först är den övergripande attityden. Inte ska man släppa före gravida, äldre och barn. Nej varför skulle man liksom.

• Anonym (Maya)
    Anonym (Meh) skrev 2025-04-18 21:41:58 följande:
    Haha men du svarar ju själv i så fall på frågan. Hur många gravida ser du kissa på sig i toakön? Skulle det vara ett samhällsprobelm? Nej just det. Dåså, då behöver inte de heller gå före i kön med ditt resonemang. De kan gott vänta några sekunder extra de också. 

Jag vet inte om urininkontinens är ett jättestort problem i samhället och jag kan bara prata för mig själv så jag säger att jag har åtminstone större problem nu efter att jag fött 3 barn än när jag var gravid. Samhällsproblem eller ej. 

Så ja berätta för mig varför skulle man släppa fram gravida först? 
    Du fattar alltså inte att det handlar om en vänlig gest mot en gravid person där personen som släpper före kanske tänker, utifrån egen erfarenhet att en gravid kan ha extra besvär med både trängningar och foglossning osv. Om personen som är gravid inte har några problem kan den ju vänligt bara svara att nej tack för vänligheten men jag kan vänta. Hur i h-e kan detta ens vara ett problem eller en fråga att diskutera öht. Förstår mig verkligen inte på folk ibland! Suck! 
  • Anonym (Maya)
    Anonym (Belle) skrev 2025-04-19 06:23:25 följande:

Jag har fyra barn så jag gissar att jag kanske har varit gravid fler gånger än både du och TS? Och av egen erfarenhet av att vara gravid vet jag (precis som många i tråden redan har skrivit) att det oftast är värre efteråt. Om jag står först i kön och släpper fram en gravid kvinna som är nummer tre kanske nummer två i kön är en kvinna som har fött flera barn och har ännu svårare att hålla tätt. 

Problem att hålla tätt är vanligt hos kvinnor som har fött flera barn (även om det är med snitt). Även efter ett barn är det inte helt ovanligt. Och det syns ju inte på någon. Förresten vet man inte alltid säkert om någon är gravid. Har en kompis som knappt såg gravid ut när hon var i 7:e månaden ungefär. Då ska man alltså gissa och riskera att förolämpa nån? Nej jag säger som andra har sagt , har man jättebråttom oavsett anledning får man väl fråga om man får gå före, det har jag gjort när barnen har bråttom. Och får man nej har antagligen personen som är före också bråttom och då får man acceptera det. 

Tycker det är du och TS som verkar vara egoistiska , ni har ingen aning om vad andra har för problem men allt handlar om er. Efter andra barnet som föddes med snitt kände jag inte att jag behövde kissa förrän jag var väldigt kissnödig och det gjorde ont magen, på grund av spinalen eller någon nerv antagligen men det gick över sen. Tycker du att du eller TS hade haft rätt att tränga er före mig då bara för att jag inte var gravid? 

Helt sanslöst vad folk skriver här. Situationen handlar om en person som ser en gravid kvinna och tänker att jag kan vara vänlig och släppa före henne. Det ska man alltså inte få göra enligt flera i tråden för då är man egoist??? För det kan ju stå en annan som håller på att kissa på sig. Men då får väl vederbörande öppna munnen och säga det då. Jag förstår verkligen inte att vänlighet mot en person kan skapa så mycket idiotiska kommentarer.  Om hur extremt kissnödig "JAG JAG JAG är". För "JAG har minsann mer besvär nu än innan". Ja men så är det inte för alla. Ja det är ju jättetråkigt att du kissar på dig titt som tätt. Sök hjälp, det finns. Men snälla förstå att det finns andra människor som är vänliga och empatiska mot gravida personer eller andra. 
  • Anonym (Maya)
    Anonym (Meh) skrev 2025-04-19 09:42:33 följande:
    Men det var ju exakt det du skriver som hände. När ts skulle gå före I kön var det ju nån som öppnade munnen och sa ifrån. Och det är ju just det som ts är sur. För hon tycker att HON HON HON ska gå före utan att ha en aning om vad denna personen kan ha haft för problem. 

Och det är väl det som stör folk här i tråden
    Nej det är inte exakt det jag skrev. Man behöver inte bli sur. Personen blev sur. Det går bra att säga till att ursäkta men jag kan inte heller vänta. Helt sanslöst vad folk kan bli upprörda över en sån bagatell.
  • Anonym (Maya)
    Anonym (Belle) skrev 2025-04-19 13:48:57 följande:

Usch vilken elak människa du verkar vara. Nej jag kissar inte på mig titt som tätt , när har jag skrivit det? Det kan läcka lite när jag hostar eller nyser och min läkare på MVC skickade precis remiss så att jag kan få hjälp med det, antingen övningar eller operation om det inte hjälper. Och jag är långt ifrån ensam. Har jobbat inom vården och träffat hur många som helst som har såna problem. 

Och man för gärna låta någon gå före en själv men nu var det ju exakt det du beskriver som hände. Den som stod först i kön lät henne gå före någon annan också och det är såklart inte ok, inte heller ok att TS blev sur för att den personen inte var ok med det. Du eller TS har ingen aning om vad den personen hade för problem. Hur vet ni ens att hon inte också var gravid? För det kan göra så man behöver kissa oftare långt innan det syns ordentligt. 

Man är alltså elak för att man tycker det är ok att släppa före en gravid kvinna i toalettkön? Maken till lättkränkta människor har jag aldrig sett och hört. Denna tråd är verkligen skrattretande. 
  • Anonym (Maya)
    Anonym (Belle) skrev 2025-04-19 14:58:13 följande:
    Nej det är inte därför du är elak utan för att du hånar någon som har problem efter flera graviditeter. ?Du kissar på dig titt som tätt?. 

Ingen har sagt att det inte är ok att släppa före en gravid kvinna, man kan släppa före någon av vilken anledning man vill i toakön eller kassan på ICA eller var man vill men man kan inte släppa fram någon framför någon annan utan den personens tillåtelse, det är inte ok. Förstår du skillnaden? Och TS skriver att det är självklart att man ska få gå före precis alla bara för att man är gravid och så är det inte. 
    Det är väl ingen som skrivit att gravida ska gå före alla hela tiden. . En vänlig person kan släppa före en gravid. Hur kan det vara ett problem. Jag kan släppa före dig också om du håller på att kissa på dig. Förstår inte problemet öht
     Det verkar jättesvårt för folk att förstå att en hel del gravida kan få problem av olika slag oavsett om man själv hade det eller inte när man var gravid. Om du har svårt att hålla tätt går det ju bra att fråga om att få gå före. Vad är problemet. Jag hånar inte någon för att den har svårt att hålla tätt, däremot kan jag vara hånfull mot folk som är egoister. Problemet är att de inte verkar förstå själva att de är det. 
Svar på tråden Låt gravida gå före!