• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • Anonym (A)

Om man har väldigt bråttom så frågar man om man får gå före, annars väntar man på sin tur. Andra kan också ha bråttom, det är inget som bara gravida har. Gå i tid nästa gång. 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (A) skrev 2025-04-16 11:48:02 följande:

Om man har väldigt bråttom så frågar man om man får gå före, annars väntar man på sin tur. Andra kan också ha bråttom, det är inget som bara gravida har. Gå i tid nästa gång. 

Nja jag tycker man självmant erbjuder gravida att gå före i toalettkön oavsett. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:50:53 följande:
    Du är rolig du. Om jag står i en kö så tittar jag inte bakåt och kollar om folk är gravida eller inte. Hur ska jag se det, vissa är bara tjocka, vissa döljer det med kläder osv. Vill du något, så be om det.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (A) skrev 2025-04-16 11:55:32 följande:
    Du är rolig du. Om jag står i en kö så tittar jag inte bakåt och kollar om folk är gravida eller inte. Hur ska jag se det, vissa är bara tjocka, vissa döljer det med kläder osv. Vill du något, så be om det.
    Tänk att man ska behöva be om allt som gravid/småbarnsförälder i det här landet?

T.ex
    hjälp med barnvagn på bussar
    be om sittplats i kollektivtrafiken
    be om att få gå före i toalettkön

osv osv..tröttsamt
  • Anonym (R)

Min syster kissade på sig i en toakö när hon var gravid för att ingen lät henne gå före. Fast problemet var ju snarare att de inte lät henne gå före fast hon hade jättebråttom oavsett om hon varit gravid eller inte. Även om man har lättare att bli paniknödig som gravid. Man borde släppa förbi den som är paniknödig oavsett om man är gravid eller inte. Kan jag tycka.

• Spucks

Är man väldigt kissnödig eller inte kan stå några minuter, säger man det och be om att få gå före. Oavsett anledning.
    Men att gå före bara för att man är gravid? Varför?

• Anonym (Gravid)
    Spucks skrev 2025-04-16 12:07:53 följande:

Är man väldigt kissnödig eller inte kan stå några minuter, säger man det och be om att få gå före. Oavsett anledning.
    Men att gå före bara för att man är gravid? Varför?

Allmänt folkvett att underlätta för gravida
  • Anonym (Kommunikation)

Tycker att man får be om man behöver gå före och om naturen tillåter visa hänsyn till de som ber om det. Om vi bara pratade lite med med varandra i det här landet skulle det bli så mycket trevligare för alla. "Ursäkta, bebisen trycker på, jag måste verkligen snabbt in på toaletten innan det händer en olycka! Går det bra?", de flesta skulle inte misstycka. Eller så är det någon som "Jag är hemskt ledsen men jag är verkligen också akut nödig, men jag ska skynda mig.". Det kan väl inte vara så svårt. Jag har fött barn ganska nyligen (är alltså inte gravid) och för mig går det jättesnabbt från att jag känner att jag behöver gå tills en olycka är framme. Min gamla mamma har sedan klimakteriet fått besvär med att hålla tätt, så för henne är det inte heller en självklarhet att släppa före någon. Men frågan är fri och har man möjlighet tycker jag absolut att man ställer upp och släpper förbi en människa som uttrycker att hen måste. 

• Anonym (Q)

Varför skulle jag göra det? Och hur vet du att de före dig i kön inte också är jättenödiga? Kanske har de akut diarré och håller på att skita ner sig. Kanske har mens som håller på att läcka. Svårt att hålla tätt. Eller har bråttom till något annat? Och jo, jag har barn och har varit gravid flera gånger. Tycker ändå inte att man ska ha nån sorts rätt eller få företräde bara för att man är gravid. 

• Anonym (k)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:50:53 följande:

Lol nej jag kollar inte folks kroppform i kön, denne kan vara fet

Du är vuxen. Du kan använda dina ord.

Svar på tråden Låt gravida gå före!