Inlägg från: Anonym (K00) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K00)

Ångrar barn

Jag känner mig som världens värsta människa. Jag har tagit ansvaret att sätta ett barn till livet men jag hatar föräldraskapet. Jag har gjort det ända sen vårt barn kom, 2 år sen. Det enda jag längtar till är när barnet sover, eller när jag är ensam. Då har man egentid. Jag vill göra vad jag vill när jag vill men jag kan inte.

Det är tråkigt att leka med barnet, ta hand om - allt. Jag ångrar stort att vi skaffa barn. Allt är pest! Jag älskar barnet och vill väl såklart men inget är roligt med att vara förälder.. Kan inte prata med någon om det för det låter så hemskt och jag har ju bara mig själv att skylla. 
    Kan man ens säga sånt här till psykolog eller liknande? Känns som man kan bli anmäld för minsta lilla snedsteg i dagens läge. 
    Hur pallar alla med barn? Och fler dessutom?

Känner fler som jag? 

• Svar på tråden Ångrar barn
  • Anonym (K00)
    Anonym (Avskydde småbarnsåren) skrev 2025-04-16 19:47:09 följande:

Jag avskydde småbarnsåren med mina tvillingar. Det började bli kul att ha barn när de började kunna prata mer ordentligt, runt 3-års ålder. Då började de även ta sig fram på springcykel vilket ju gjorde att man inte behövde ha snigelfart när man gick och de ville gå själva.

Alla gillar inte småbarnsåren. Det bara är så. Som tur är så blir de större. 

Ja, hemskt är det. Bara gnäll, springa och jaga ungen, ha koll hela tiden, inte få sova... Jag listan är lång. Jag hoppas det finns någon glimt framåt men allt känns hopplöst och att jag gjort det största misstaget man kan göra...
  • Anonym (K00)
    Anonym (X) skrev 2025-04-16 20:48:37 följande:

Kan du vara i en depression?
    Hur fungerar livet med jobb och partner, kanske kan ni få lite mer avlastning för barnet?

Det är många som har det jobbigt under det första åren. Just 2 årsåldern tyckte jag var kämpig med trots och väldigt stort rörelsebehov men dåligt konsekvenstänk... Det blir lättare. 

Jag vet inte. Mitt liv har varit upp å ner men jag är ganska duktig på att få till träning då och då men träffar även vänner emellan. Det är väl att det känns om ett fängelse att va hemma å passa upp på ungen. Vill hellre va på jobbet. 
    Min partner jobbar mycket men vi är väl ganska duktiga på att ge varandra tis till annat. Jag tycker dock det känns som jag är mer med barnet än min partner. 
    Vi har inte så mycket hjälp tilö barnvakt, våra föräldrar bor långt borta eller aldrig hemma. 

Ja skojar inte bort denna åldern. Hemskt! 
  • Anonym (K00)
    Anonym (Avskydde småbarnsåren) skrev 2025-04-16 20:57:28 följande:
    Låter som att du kan ha en depression kopplad till allt. 

Jag är glad för att jag gick två på en gång, men trots det så fick jag frågor om vi inte skulle ha en till. Jo, om det garanterat blir en och den är tre år när den kommer ut, svarade jag. 

Har du/ni avlastning från släkten? Kan du/ni dela på ansvaret för barnet eller är du helt ensam? 

Det kommer att ta lite tid men det kommer att bli bättre. Och du! Bara att du reflekterar och tänker på detta och att du älskar ditt barn även om det känns så fel innebär att du är en bra förälder. Alla föräldrar är inte "lekföräldrar" eller "pysselföräldrar" men ingen är bättre eller sämre än någon annan sort. 
    Ja folk är glada i att trycka på fler barn eller levnadssätt. 

Lite men inte så mycket som jag hade velat. Nej vi är två men vi delar väl ok men känns som jag har ungen mer. 

Jag tror jag kan va kvar i så jag levde utan barn, vilket jag saknar enormt mycket. Jag är bättre på att ta hand om mig själv och göra som jag vill än att ta hand om andra. Det är trist, jag vill vara min enga egoist. Nu är jag alla andras och fixar allt hemma själv...

Tack! Det där behövde jag! 
  • Anonym (K00)
    Anonym (Visste ni inte?) skrev 2025-04-17 01:58:47 följande:

Ni som säger att småbarn är hemskt eller som Ts som tom. ångrar sitt barn. 
    Hade ni ingen aning om hur livet med barn skulle bli? Läste ni inte på innan/fått erfarenhet av hur jobbigt det kan vara att ha barn?

Jag valde bort barn just för att jag klart insåg att det inte är för mig. 
    Planerade ni barn eller blev ni oväntat gravida? Tänkte ni att ni vill ha äldre barn men måste lida er igenom småbarnsåren först? 
    Äldre barn är tydligen svåra att adoptera bort, det hade kanske varit något om man inte gillar dem när de är små?

Hur är det med din sambo Ts? Hoppas den gillar att vara förälder iaf så barnet slipper ha två ovilliga föräldrar. Sånt är svårt att dölja.
    Hoppas det blir bättre!

Vi planerade och längtade efter vårt barn. Alla i vår närhet med barn såg ut att ha det så bra. I våra huvuden tänkte vi mest att första året skulle va jobbigt, jag har tänkt på tider när man kan hitta på mycket med barnet (i äldre ålder) men hade inte föreställt mig att känna såhär. Det är inte en känsla man kan förbereda. 

Min sambo är fantastisk. Sen vill jag tillägga att jag leker en del med vårt barn, pussar å kramar osv. Problemet är att jag tycker det är tråkigt att underhålla och leka med detta lilla barn som knappt fattar något å man säger samma sak om och om igen.. 
  • Anonym (K00)
    Anonym (Visste ni inte?) skrev 2025-04-17 10:04:35 följande:
    Hade skrivit ett långt inlägg till dig, så fick jag ett telefonsamtal och inlägget var puts väck. Suck.
    Ska försöka komma ihåg åtminstone en del av det jag skrev.

Det låter som att det bara kan bli bättre, att det just är en jobbig ålder nu.
    Jag tror att många föräldrar man träffar mest framhåller gulligull och inte de jobbiga sidorna, kanske för att man inte känner varandra jättebra, att de har väldigt enkla barn eller att de inte upplever det som jobbigt alls? Så ja, det är nog svårt att få en rättvis bild av föräldraskapet innan man är där. Sen att barn är så olika.

Jag hade en relation med en man som hade barn som bodde varannan vecka. Mannen hade adhd och säkerligen barnet med. Bara ett barn, men det barnet krävde energi. Visst jättekul ofta och vissa delar var mysigt. Men blev rätt avskräckt när jag, eller vi gemensamt, skulle ta barnet till förskolan och barnet lade sig på golvet, sparkade och skrek och kunde bitas för att det vägrade bli påklätt. Om barnet hade suttit still och inte bråkat i en halvtimme så kunde jag ha klätt det på 5 minuter och vi kunde gjort något kul resterande tid. Det hade inte barnet förstått under det år jag var med i leken, trots att jag försökte förklara.
    Sen kasta saker, skrika och slåss vid utbrott. Utbrott över huvud taget var inget jag alls minns från min egen barndom.
    Var tveksam till barn redan innan, detta fick mig att bestämma mig.

Så ja, det är nog inte lätt att veta hur det ska bli om man inte umgåtts med många barn innan, eller bara korta stunder.

Man kan vara en fantastisk förälder trots att man inte gillar att leka.
    Min mamma gillade inte heller att leka och underhålla så mycket, så hon skaffade 2 barn tätt med en lugn man. Det lyckades och jag och systern lekte med varandra från väldigt tidig ålder och mamma var med när vi var väldigt små men fick mycket avlastning av oss. När vi var äldre så underhöll vi varandra mest hela tiden. Det kan ju bli katastrofalt också med två barn tätt. Finns tyvärr inga garantier.

Håll ut, för det kan bara bli bättre! Håller tummarna för att det blir lättare snart.
    Det kanske kan vara det som är grejen, men dessa första tuffa år. Kanske blir det lättare sen som så många säger. Saken är den att jag aldrig längtat efter barn under livet, alltid sagt att jag inte ville ha. Men så träffade jag rätt person senare i livet och det kom på tal. Där och då kändes det bra tills barnet kom, den långa föräldraledigheten och allt det eviga omhändertagande, skrik och hemska nätter. Det känns som man sitter i en soppa som aldrig tar slut för vi har en krånglig unge som aldrig är nöjd. I mitt tycke. Men inte tänkte jag att detta skulle bli så från början. Vi kanske va för snabba med beslutet. Men gjort är gjort. 

Jag förstår folk helt och hållet att vissa inte väljer att skaffa barn, frågar inte ens varför de ej vill, för jag fattar. 

2 barn verkar va lösning för mpnga just med underhållning, syskonkärlek (Om det nu blir så) men att skaffa en till kommer inte på fråga, göra om allt igen hade fått mig att gå in i depression på riktigt. Aldrig i livet. 

Jag antar att jag får försöka se fram emot bättre tider när barnet blir äldre. Men i två år har jag känt mig ensam (även om jag är i relation) och livet är bortkastat. Jag antar jag bara behöver prata med personer som inte dömer utan har någon typ av förståelse för det är jobbigt att hålla inne på allt själv. Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen i nuläget..
  • Anonym (K00)
    Anonym (X) skrev 2025-04-17 07:31:11 följande:

Känner ni andra familjer med barn i samma ålder? Jag tycker det hjälpte MYCKET att umgås med familjer. Barnen roar sig med varandra, man kan älta hur jobbigt det är, fler vuxna som kan hålla koll.

Det gör vi, känner väl dock inte att jag kan säga allt jag känner riktigt. De vi känner verkar älska livet med ungar å är igång hela tiden medan en annan längtar efter att bara får va själv. Men ja, det är en liten fördel att umgås med dem som har barn i samma ålder. Minus är att jaga vår unge hela tiden  (och inte kunna föra ett samtal med en vuxen) som ibland verkar självmordsbenägen...😒
  • Anonym (K00)
    Anonym (Förstår) skrev 2025-04-17 23:10:04 följande:
    På frågan hur man inte kan få egentid när det finns två föräldrar så var det i alla fall i mitt fall att pappan jobbade natt (jag sov typ 3h per natt i början och tog hand om barnet) sen sov pappan till kl 15, gick och duschade 1 h, mat gjordes, sen skulle han gamea (datanörd), sen behövde HAN vila igen innan nattjobb och sen började det om. På helgerna satt han uppe och spelade, duschade 1 h om dagen osv osv. Jag var den som städade, handlade, lagade mat (för det mesta), förberedda fika för hans familj, duschade typ 2 min i veckan. När jag duschade och visste att han vilade bredvid bebisen och bebisen vaknade så ställde han sig med bebisen vid duschen och försökte räcka barnet till mig så att jag fick stressa ut ur duschen...
    Hoppas ni gått isär...
  • Anonym (K00)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-18 15:14:54 följande:

Till er som ?vad trodde du?? ?Har du inte läst på innan? osv.
    det är sjukt svårt att läsa sig till hur föräldralivet kommer påverka ens vardag. Och speciellt när allt brukar glamouriseras på internet. Jag har själv två barn, 7 och 13 år. Jag ångrar inte mina barn, men jag tycker inte om småbarnsåren. jag blir väldigt ostimulerad med småbarn.

jag har vänner som älskar bebistiden, som gladeligen rullar en boll till bebisen i timmar. För mig är det fruktansvärt tråkigt. Jag tycker inte om barn egentligen och håller mig hellre till sällskap utan barn, det är oftast skrik/gnäll som jag tycker är jobbigt.

småbarnsåren är jobbigt! Och nu när min sambo vill ha en trea så kan jag gå med på om: han tar all föräldraledighet och jag slipper amma. Med de äldre barnen har vi skitroligt som familj. Och det är nu jag upplever att det är roligt att vara föräldrer. Speciellt till 13 åringen som kan gå på konsert, vill vara delaktig i renovering, pyssla på högre nivå och uppskattar restaurangsbesök utan Nuggets.

så mina ord till TS: Du är absolut inte ensam om att uppleva småbarnsåren som pest. Men det kommer bli bättre. Och alla som uppmanar dig att söka vård eller tycker du är deprimerad, bara skit i dom. Det finns ingen terapi som skulle få mig att tycka om att åka skidor. Jag försöker leva mitt liv som vanligt fast med barn, vilket många kan ifrågasätta. Och med det menar jag att jag exempelvis köper en beige matta och lär barnet att äta vid köksbordet och tvättar händerna oftare. Och att man har händerna PÅ bordet för att inte kladda ner stolarna. Och jag kan själv tycka att mina barn är mer uppfostrade än de som köper skit som man inte behöver vara rädd om..

en tvååring är jobbigt, de är självständigast i världen med noll självinsikt. Håll ut!

Tack!! Skönt att inte vara ensam om denna trista period som känns som en evighet. Längtar tills lättare tider. Det finns hopp uppenbarligen!
Svar på tråden Ångrar barn