Ångrar barn
Stressen av att vilja göra annat eller att vara någon annanstans är tung när den kommer under dessa år. Det kan vara jättemysigt att bygga klossar en stund med andras barn, men samma lek dag ut och dag in tär nog på de flesta. Min lösning på småbarnsåren var att helt lägga bort mig själv. Det gjorde allt så mycket enklare. Jag gav upp mig själv några år och tänkte att dem får barnen, så kanske vi får en fin relation när även jag har glädje av den. Det gjorde även att jag blev nyfiken på hur jag kunde påverka dagen så att de blev bättre för alla, istället för något jag behövde genomlida. En sådan sak var att jag bara följde barnet när det var runt 2 år längre stunder kanske 20 minuter. De fick styra vart vi skulle och vad vi skulle göra så länge det inte var farligt. Jag bara följde med och gjorde samma sak. Barnen älskade det och jag märkte hur mycket energi jag la på saker jag kanske inte behövde göra. Barn klarar mycket mer än vi tror. När barnen sedan började närma sig tonåren så blev det en helt annan glädje att umgås och vi hade plötsligt samtal som även jag var intresserad av. Nu ser jag att de tuffa åren har givit mig den bästa lyckan i mitt liv.