Anonym (Visste ni inte?) skrev 2025-04-17 10:15:26 följande:
Tycker du att ts inte vågar uttala sig för att jag ställer några frågor för att jag är engagerad i tråden och intresserad av hur andra tänker och tycker?
Det är ett anonymt forum och bara för att någon är intresserad och ställer frågor så behöver man inte ta det som något påhopp. Vilket inte heller ts har tagit det som.
Jag tycker att jag haft en trevlig konversation med ts.
Jag menar att om man ogillar småbarn så finns många äldre barn som önskar en förälder. Menar förstås inte att alla som inte gillar att leka bör göra så! Men att möjligheten finns om man verkligen vill ha barn men inte vill gå igenom småbarnsåren.
Jag har inte sagt att ts skulle vara en dålig förälder! Du verkar läsa in lite väl mycket faktiskt.
Självklart älskar ts sitt barn! Duh.
Det handlar om den typen av kommentarer generellt. Att så fort man känner att något är en lite övermäktigt och man har en stund av ånger över det beslut man gjort får höra "men hade du inte läst på innan?" eller "hur trodde du att det skulle bli?"
Ja, det finns många barn som önskar en förälder. Dock är det faktiskt ett trauma att bli övergiven av sin familj och adoption är komplicerat. Ett äldre barn har ett bagage av tidigare erfarenheter som man inte vet hur det kommer att manifestera dig. Adoption är inte lösningen på det hela om man inte verkligen vill adoptera.
Och ja, jag är trött på just "men man kan ju alltid adoptera" som en lösning. Det kan ha att göra med att det tog mig 5 år och två missfall innan jag ens fick levande barn. Innan jag fick mina egna så visste hag inte på riktigt hur det var att ha barn, att leva med bebisar 24/7. Men ja, jag tyckte att de första typ 2-3 åren var pisstråkiga. Det är inget mina barn någonsin fått veta eller kommer att få veta. Men det är en (av flera) anledningar till att det inte blivit något småsyskon.