• Anonym (Lilla jag)

Presenter till barnbarn

Hur gör ni som har många barnbarn med presenter/julklappar? Jag har flera barn och de flesta har egna barn alltså mina barnbarn. 
    Min äldsta dotter har 3 barn
    Mina andra döttrar och söner har 2 barn/var och 1 son har inga barn.
    Jag gör så att jag ger varje familj lika mycket presenter. Det innebär att min äldsta dotter och hennes barn får mindre presenter eftersom dom är fler. Och min son som inte har barn får allt själv . 
     Ger ni varje barnbarn lika mycket presenter oavsett? Eller ger ni varje familj lika mycket? 
    Diskuterade detta med en väninna häromdagen.

• Svar på tråden Presenter till barnbarn
  • Anonym (123)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-22 18:07:20 följande:
    Ja fast barnbarnen får inte lika mycket var, tror du missuppfattat mitt svar.

Ex. dotter 1: 3 barn, 400 kr/var jul och födelsedag SUMMA 2400 kr
     Dotter 2: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr.
    Son 3: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr
    son 4: Inga barn. Han får  1200 kr på sin födelsedag och 1200 kr i julklapp. SUMMA 2400 kr

MIna barn som har egna barn får alltså inga egna presenter då pengarna går till deras barn istället.
    Ok

Om ni gjorde som mina föräldrar skulle det vara 

Dotter 1, 400 kr till varje barnbarn x 2
    Dotter 2, 400 kr till varje barnbarn, 400 kr till dottern x2
    Son 3: samma som dotter 2
    Son 4: 1200 till honom x2
  • Anonym (Mirabell)

son 4: Inga barn. Han får  1200 kr på sin födelsedag och 1200 kr i julklapp. SUMMA 2400 kr

MIna barn som har egna barn får alltså inga egna presenter då pengarna går till deras barn istället.
    Men har du ingen egen relation till dina barnbarn? Känns det inte konstigt när du är med dina barnbarn att du ger tre av dem mindre än de andra? Hur gör du med tid och omsorg, fördelar du det på samma sätt? 
  • Anonym (Mirabell)

Att du ger något extra till din son som inte har barn tycker jag inte är konstigt. Det konstiga är att du ger barnbarnen olika. Är du inte rädd att barnen till dotter 1 ska känna att de är lite mindre värda för dig? 

• Anonym (Betty)

Nej det låter helt snedvridet. Så om din son nummer fyra får ett barn så kommer det barnbarnet få 1200 per högtid när ett annat barnbarn får 400? Blir ju väldigt stor skillnad. Och även om du tycker det är rättvist per familj så blir det ju orättvist för det enskilda barnbarnet.

Dessutom som nån skrev så firar man ju det enskilda barnet. Inte familjen som en enhet.

För det första. Om du ger saker tycker jag inte du behöver räkna i kronor och ören över huvud taget. Det är ingen som vet exakt vad du betalat ändå. Då blir det mera helheten och antal paket som blir det viktiga. Skit i vad det kostar.

För det andra . Om du ger rena pengar. Ge helt rättvist mellan barnbarnen. Det ser inte bra ut annars. Sänk summan på varje barnbarn istället om det är för mycket pengar. 

Nu tycker jag det är helt onödigt av vuxna människor att ge julklappar etc till varandra men om du prompt vill att det ska vara rättvist eller om dina barn klagar på att det blir mindre kvar av arvet för att syrran har fler ungar. Ja då är det bättre att de ger mellanskillnaden till dina barn isället.

Då blir det rättvist mellan barnbarnen och rättvis mellan familjerna om man nu är lagd åt det hållet att man tycker att några hundringar spelar roll. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Betty) skrev 2025-04-22 21:15:04 följande:
    Nej det låter helt snedvridet. Så om din son nummer fyra får ett barn så kommer det barnbarnet få 1200 per högtid när ett annat barnbarn får 400? Blir ju väldigt stor skillnad. Och även om du tycker det är rättvist per familj så blir det ju orättvist för det enskilda barnbarnet.

Dessutom som nån skrev så firar man ju det enskilda barnet. Inte familjen som en enhet.

För det första. Om du ger saker tycker jag inte du behöver räkna i kronor och ören över huvud taget. Det är ingen som vet exakt vad du betalat ändå. Då blir det mera helheten och antal paket som blir det viktiga. Skit i vad det kostar.

För det andra . Om du ger rena pengar. Ge helt rättvist mellan barnbarnen. Det ser inte bra ut annars. Sänk summan på varje barnbarn istället om det är för mycket pengar. 

Nu tycker jag det är helt onödigt av vuxna människor att ge julklappar etc till varandra men om du prompt vill att det ska vara rättvist eller om dina barn klagar på att det blir mindre kvar av arvet för att syrran har fler ungar. Ja då är det bättre att de ger mellanskillnaden till dina barn isället.

Då blir det rättvist mellan barnbarnen och rättvis mellan familjerna om man nu är lagd åt det hållet att man tycker att några hundringar spelar roll. 
    För mig (som har en mamma som kör ganska mycket millimeterrättvisa) så handlar det inte om att en hundralapp hit eller dit spelar någon roll utan det är mer symboliken i att hon försöker vara rättvis mot både sina barn och sina barnbarn. 

Sedan så spelar det nog också roll att både jag och mitt syskon (som har minst barn) verkligen uppskattar de presenter hon ger oss som inte är dyra men genomtänkta. Typ en flaska gott vin som är lite dyrare än vad vi hade köpt själva samtidigt som vårt syskon som har flest barn inte riktigt upskattar sådana saker så hon tycker ju det är roligt att köpa saker åt oss för att vi blir så glada. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (123) skrev 2025-04-22 21:59:32 följande:
    För mig (som har en mamma som kör ganska mycket millimeterrättvisa) så handlar det inte om att en hundralapp hit eller dit spelar någon roll utan det är mer symboliken i att hon försöker vara rättvis mot både sina barn och sina barnbarn. 

Sedan så spelar det nog också roll att både jag och mitt syskon (som har minst barn) verkligen uppskattar de presenter hon ger oss som inte är dyra men genomtänkta. Typ en flaska gott vin som är lite dyrare än vad vi hade köpt själva samtidigt som vårt syskon som har flest barn inte riktigt upskattar sådana saker så hon tycker ju det är roligt att köpa saker åt oss för att vi blir så glada. 
    Fast nu blir det ju inte rättvist mellan kusinerna? Så "symboliken" går ju åt helskotta. 

Att det blir rättvist för familjerna i slutändan ger jag inte mycket för när  barnbarnet med 2 syskon får 400 kronor och ensamarbete får ett kuvert med 1200. Det ser inte snyggt ut även om ts vet att det i slutändan stämmer. Då är det som sagt bättre att jämna ut det på annat håll som inte barnbarnen märker. Dvs till föräldrarna om de tycker att det är viktigt. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Betty) skrev 2025-04-22 23:20:34 följande:
    Fast nu blir det ju inte rättvist mellan kusinerna? Så "symboliken" går ju åt helskotta. 

Att det blir rättvist för familjerna i slutändan ger jag inte mycket för när  barnbarnet med 2 syskon får 400 kronor och ensamarbete får ett kuvert med 1200. Det ser inte snyggt ut även om ts vet att det i slutändan stämmer. Då är det som sagt bättre att jämna ut det på annat håll som inte barnbarnen märker. Dvs till föräldrarna om de tycker att det är viktigt. 
    Ja det är så min mamma gör, det jämnas ut till föräldrarna. 

Sedan så är det ju en massa andra saker också så på totalen så handlar det säkert om en halv miljon mer som mina föräldrar lagt på mitt syskons familj än min pga skillnaden i antal barn (typ resor och restaurangmiddagar). Om hon skulle kompensera det så skulle det vara helt orimligt. Så det är väl lite det som är med de där vinflaskorna i julklapp, det visar på något sätt att hon ser att det blir en snedfördelning och ger något extra till jul. 
  • Anonym (Hm)

Vi köper aldrig till de vuxna. Alltså våra föräldrar köper endast till barnbarnen och vi endast till syskonbarnen. Blir ju sjuka summor annars. Till barnbarn/syskonbarn har vi lite olika. Våra föräldrar har ett fast belopp per barn och vi syskon köper efter förmåga. Får någon något för 300 och den andra något för 190 gör detsamma. Fokus ligger på värdet för mottagaren mer än på beloppet. 

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-04-22 02:14:25 följande:

Jag vet syskon som räknar på vad deras barn får och tycker saker är orättvist. 

Typ mormor/farmor lägger 1000 kr per familj i julklapp.

Om Melker och hans fru väljer att skaffa 5 barn. Barnen får en present för 200 kr/st. 

Syrran Eva-Lotta väljer att bara ha ett barn som får hela pengen för sig själv dvs en julklapp för 1000 kr. 

Melker och Eva-Lotta bestämmer sig för att fira jul ihop pch ser då att syskonskaran på 5 får varsin biobiljett med popcorn till medan ensambarnet får ett stort legopaket. 

Jag skulle som vuxen förstå tanken men ändå bli bitter om jag vore Melker. Även barnen skulle kunna bli bittra och inte ha en kusinsämja framöver Det är väl ändå det man önskar att ens barnbarn ska ha tänker jag?!

Då är de bättre att göra som någon i tråden gör. 200/barn i julklapp och 400 i födelsedagspresent. 

Fast jag ser det annorlunda  🙂
    Blir också orättvist om Eva Lottas familj med 1 barn får 200 kr och Melkers familj med 5 barn får 1000 kr. 
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Mirabell) skrev 2025-04-22 20:05:15 följande:
    Men har du ingen egen relation till dina barnbarn? Känns det inte konstigt när du är med dina barnbarn att du ger tre av dem mindre än de andra? Hur gör du med tid och omsorg, fördelar du det på samma sätt? 
    Anonym (Mirabell) skrev 2025-04-22 20:05:15 följande:
    Av olika anledningar träffar jag vissa barnbarn betydligt mindre än andra,  men jag är inte den mormorn som hämtar på förskola, umgås på tu man hand med dom och hittar på saker.  Jag träffar dom när jag träffar mina barn. 

Svar på tråden Presenter till barnbarn